Senaste nytt

Kapstaden 10 dagar - dos and don'ts

Kom precis från en månad i Sydafrika, resan avslutades med 10 dagar i Kapstaden samt vindistrikten runt om.
2 tips:
Är lunch eller middag på waterkloof, boka någon vecka i förväg för att vara på säkra sidan.
Vi tog lilla avsmakningsmenyn med vin-pairing. Magiskt bra!
Käka också på chefs warehouse, finns 3 st. restauranger. Vi åt på den på maison vingård, det var otroligt mysigt och bra.
Vi testade även den på Bree Street som var mycket bra!
Bonustips: i källaren till chefs warehouse på Bree Street ligger en pub som heter no reservations de har en Mikkeller öl som heter capenhagen, den är vansinnigt bra.

Kort och gott: ät massa god mat!

Grymt! Tack för alla tips. Waterkloof, den ligger alltså inte i Kapstaden utan en bit utanför? Eller har de fler restauranger? Är det hyrbil som gäller rent generellt för att ta sig runt, eller hur ser infrastrukturen ut?

Vad gäller safari så har jag erfarenhet av Inverdoorn. Man får ju ta det för vad det är, och det är långt ifrån en nationalpark, men jag tyckte ändå det var helt ok. För oss som inte hann med att flyga öster ut tyckte jag ändå det var värt det. Maten och boendet var inge vidare men turerna i parken var faktiskt bra. I övrigt håller jag med om Franschhoek. Det är nog ett av de finaste ställen jag besökt. Nära Franschhoek ligger en ganska speciell vingård/ekofarm som heter Babylonstoren. Den kan vara värd ett besök, kolla upp innan om du tror det är ngt för er.

Vad gäller säkerheten så hade vi två incidenter. En väskryckning inne på en krog, där förövaren fångades och brottades ner framför våra fötter när vi klev in. Ganska oväntad syn men det märktes att folk var luttrade. Den andra incidenten var i en Uber. Chauffören kunde uppenbarligen inte köra bil öht utan måste lånat bilen av en vän eller släkting då förarprofilen hade högt betyg. Efter många motorstopp, en infart mot enkelriktad gata och ett försök att backa ut mot trafiken på en mycket hårt trafikerad väg fick vi nog och flydde ut. Min sambo hade ganska rejäl panik då, det var nära att det small flera ggr. Dumt nog försökte vi oss på en promenad från en restaurang i Gardens ner mot en bar i centrum. Vi blev påflugna av många ganska aggressiva tiggare och även om inget hände så var de så framfusiga att det blev lätt obehagligt. Ta taxi!

Nästa gång ska jag försöka besöka Swartland, de har många spännande vinproducenter.

Läst på lite om Inverdoorn, men även om Aquila Game Reserve. Fick en något bättre känsla från den sistnämnda, åtminstone vad gäller boendet och upplägg. Men det är väl säkert hugget som stucket. Och precis som du säger blir detta en kompromiss-safari då vi inte anser oss ha tid att ta oss till de stora parkerna. Kan ju ändå vara fett att ha sett några av de Big 5, om inte alla. Planerna är också att åka ut ett par nätter till Franschhoek eller Stellenbosch och övernatta på en vingård eller närliggande B&B. Där finns en wine tram som jag tyckte såg lite rolig ut.

Uber kan man inte undvika att läsa om när man ska besöka Kapstaden. Lite tråkigt då jag älskar att strosa omkring i nya städer och insupa allt som har att erbjudas. Men å andra sidan vill jag inte åsidosätta säkerheten. Finns det områden som är mer säkra än andra? Vi funderar på att bo antingen i Bantry Bay eller just Gardens (här verkar det stora utbuted av restauranger finnas).

Tycker själv att bil är att föredra då CT erbjuder massor med trevliga utflykter i närområdet ! Är det ren semester är det skönt att tillbringa några timmar på becherna på Clifton för att sedan ta en sen lunch på något skönt ställe i Constantia (vindistrikten bakom Table Mountain ) en 20min med bil och du tror att du är i Schweiz !
Brukar alltid rekommendera utomhusbio någon kväll i Kirstenboschs som är den stora botaniska trädgården strax utanför stan! En skön film sittande på filtar och massor av foodtrucks och gott vin!
”capetonians” är otroligt lättsamma och sociala ! Njut av CT

Brukar alltid rekommendera utomhusbio någon kväll i Kirstenboschs som är den stora botaniska trädgården strax utanför stan! En skön film sittande på filtar och massor av foodtrucks och gott vin!
”capetonians” är otroligt lättsamma och sociala ! Njut av CT

Fint tips. Det ska jag genast kolla upp. En dum fråga, men hur är det att köra där nere? Förrutom säkerhetsaspekten (man får väl maxa försäkringen), hur är det att köra på "fel" sida? :)

Grymt! Tack för alla tips. Waterkloof, den ligger alltså inte i Kapstaden utan en bit utanför? Eller har de fler restauranger? Är det hyrbil som gäller rent generellt för att ta sig runt, eller hur ser infrastrukturen ut?
Waterkloof ligger ca 1 timma utanför med bil, mot Stellenbosch. Slå in eaterkloof i Google Maps så ser du mer exakt. Det är en vingård med riktigt bra viner och en restaurang som varit klassad som Sydafrikas bästa.
Hyrbil skulle jag säga beror på längden av resan:
Har man 3 dagar, då kanske man vill hänga endast i Kapstaden, men är det 10 dagar skulle jag ha hyrbil och åka till Franschhoek och Stellenbosch, I och runt om dessa finns mängder med fina vingårdar som erbjuder vinprovningar. Man behöver i regel inte boka och vinprovningarna är väldigt billiga.
Fråga gärna på om du kommer på något mer!

Inne i CT är det idag väldigt mycket trafik och köer framför allt i rusningen på eftermiddagen! Annars flyter trafiken och de större motorvägarna så som N1 och N2 och M3 är flerfiliga där trafiken rullar på!
Att köra på ”fel sida” är en liten omställning för de flesta den första dagen, framför allt rondeller kan vara en utmaning...
Du kommer snabbt in i det och redan efter 2-3 dagar har du lärt dig att inte blinka med vindrutetorkarna haha!
Ta det lugnt och hyr gärna en GPS när du hyr din bil!
Självutnämnda parkeringsvakter finns hela tiden när du parkerar ! Snacka lite med killen när du lämnar bilen och be honom vakta din bil lite extra, han hjälper di även med växel om det är p-automat och fyller på den tills du är tillbaka ! Du dricksar honom med 4-5 rand som tack!

Jag upplever bilkörningen som påfallande enkel i Sydafrika, det är generellt ganska lite trafik, all tankning görs av servicepersonal ("dricksa" gärna några rand), rutputs/däcktryckkoll också om du vill men aldrig upplevt det som påfluget. Parkeringar har ofta informella invinkare/"vakter" i gula västar som håller ett öga på din bil mot några rand. Inte heller i dessa lägen har jag nånsin upplevt nåt obehag.
Bensinstationer med tillhörande (snabbmats)restaurang, rena toaletter och oftast wifi ligger med jämna mellanrum utefter de stora vägarna.
Runt Kapstaden skulle jag ha bil för att jag tycker det finns väldigt mycket att se *runt* stan och för att jag tycker själva landskapet är det vackraste i hela landet (i synnerhet kring Franschhoek och västra Kaphalvön).
Strosa omkring i innerstan har jag provat men tycker inte det kan räknas till höjdpunkterna i regionen.

Och precis som du säger blir detta en kompromiss-safari då vi inte anser oss ha tid att ta oss till de stora parkerna. Kan ju ändå vara fett att ha sett några av de Big 5, om inte alla.

Det är din resa och jag vill inte tvinga någon till något, men jag hade med 10 dagar i Kapstaden definitivt lagt två nätter uppe i Skukuza/Kruger med direktflyg med Airlink, för att prova på "på riktigt". Du kommer direkt in till ett av södra Afrikas djurtätaste områden och kan välja att bo inne i eller utanför parken. För att vara så långt bort är den utflykten mycket enkel att ordna helt på egen hand om man vill. Jag förstår om du inte tycker dig ha tid/ork men nu har jag nämnt det i alla fall :)

Det är din resa och jag vill inte tvinga någon till något, men jag hade med 10 dagar i Kapstaden definitivt lagt två nätter uppe i Skukuza/Kruger med direktflyg med Airlink, för att prova på "på riktigt". Du kommer direkt in till ett av södra Afrikas djurtätaste områden och kan välja att bo inne i eller utanför parken. För att vara så långt bort är den utflykten mycket enkel att ordna helt på egen hand om man vill. Jag förstår om du inte tycker dig ha tid/ork men nu har jag nämnt det i alla fall :)

Har faktiskt funderat på det. Ska kika lite på kostnaden i relation till tiden vi har. Om inte annat får man dela upp allt på två resor. Många verkar göra återbesök till Sydafrika, så varför inte :)

Hej! Upplevde du något område som mindre säkert och kanske skulle undvika att bo i? Bada med vithajar skulle jag aldrig klara av. Fy :) Men coolt om man har the gutts...

Vi åkte med jobbet och fick stränga förhållningsregler att inte röra oss ensamma kvällstid. Waterfront på dagtid verkar helt säkert. Men jag rekommenderar starkt enbart Uber till och från de mer centrala delarna. Undvik också diskussioner, minst ett litet sällskap av vårt gäng hamnade i osäkra situationer helt oprovocerat. I Waterfrontområdet finns arrangörer av de flesta utflykter.

Toppen