Senaste nytt

Jakten på Corona

Episod 9 - En ö, men först en enorm kö, för tur över sjö
Nu bar det av med biltransport från Conrad norrut mot Playa del Carmen för vidare transport sjövägen till ön Cozumel. Äntligen skulle det bli lite båtåkning! Vi blev avsläppta "så nära hamnen" i Playa del Carmen man kunde (fanns säkert någon smidigare lösning) där sista biten gick till fots. Hade det inte varit för 4 personers bagage så... Som tur var är det ju inte varmt och fuktigt (not... 32C, känns som 40C) så det gick som en dans att få hela ekipaget till färjeläget...

Visa bifogad bild 144659
Upploppet mot färjeterminalen

I detta tillstånd gällde minsta motståndets lag. Jag blev medvetet skörtad av ambulerande biljettförsäljare för att slippa stå i kö. Två rederier saxar tidtabell så att det finns turer varje hel timme. Sen var det bara att åka rulltrappan upp i terminalen där en massiv och kaotisk mur av människor väntade.

Typiskt tänkt jag... Såg ett scenario där jag skulle gå ner och köpa nya biljetter till andra rederiet om vi inte kom med (eller vänta 2h). Muren rörde sig trots allt i ett ok tempo där alla först skulle igenom en "säkerhetskontroll". När ombordstigning närmade sig så fick dock alla bara välla igenom metalldetektorerna och inget bagage röntgades. Nåväl... Det visade sig dock vara en obefogad oro mht färjans kapacitet, som var enorm.

Visa bifogad bild 144658
Lite smått kaotiskt med denna mur av människor. Troligtvis mångt fler människor som skall med färjan än vad där var gäster på hela Conrad.

Visa bifogad bild 144657
Semi-organiserad kö med en hel del kreativa försök på trängningar, i synnerhet av den äldre generationen

Visa bifogad bild 144656
Äntligen - den organga faran i blick


Ingen business class här inte med en 3+6+3 konfig och tre etager. Bagaget lämnades vid kajen precis innan påstigning och hämtades (med slentrianmässigt visande av bagagetag) i en motsvarande kaotisk sörja efter landsting.

Visa bifogad bild 144650
Biografstämning med ambulerande försäljning. Hans pandang sålde snorklar och annan relevant hårdvara.

Visa bifogad bild 144649
Interiör vid avstigning

Visa bifogad bild 144655
Kaotisk bagagekamp. De flesta verkade få med sig det de skulle.

Visa bifogad bild 144654
Turkost vatten bekräftade att vi kommit rätt

Visa bifogad bild 144653
På väg mot taxi. En strid och aldrig sinande ström av erbjudanden mht hyra av fordon, utflykter osv.


Väl i land på Cozumel fick den lokala taxikartellen ta över och ordna last mile transport. Taxi kör med en fast prislista mellan olika zoner på ön, vilket funkar väldigt smidigt och priserna efterhålls. En typisk resa kostar en bit under 100 sek och taxibilar finns i överflöd.

Visa bifogad bild 144652
Cozumel, here we come!

Visa bifogad bild 144651
Taxi använde toppmodern VHF för intern kommunikation. Nostalgi!


Vart kommer vi hålla hus på ön? Någon som vågar drämma till med en vild gissning? Stay tuned for more...

IC Precidente?
 

Kris

Medlem
Episod 10 - Nemo, leguaner och äntligen EggsB
Den relativt korta resan med den VHF-bestyckade taxin tog oss för 110 pesos längs västkusten till nästa mål. För den som följt med har InterContinental blivit ett återkommande tema och så även för detta stopp.

Grupo Presidente äger ett kluster av hotell här i Mexico inkluderat samtliga InterContinental men även tidigare besökta Kimpton och ett gäng Holiday Inns etc. Skrev ett artigt feedback mail till en sales director för Presidente efter vår episod på Kimpton. Han lovade att vi skulle bli väl bemötta framgent.

InterContinental Presidente Cozumel
Som sig bör en friktionsfri incheckning där jag i vanlig ordning blivit kontaktad direkt av hotellet innan för att klargöra evt önskemål. Brukar exempelvis skriva kidsens namn och ålder, då en del hotell hittar på något kul till barnen. Side note: Intercontinental Kiev ordnade med cookies, mjölk och glittriga målarböcker till min dotter för ett antal år sen, medan pappa fick bubblor och snacks. Hoppas det kommer ges möjlighet att komma tillbaka dit!

20230719_135310.jpg

Kanske den mest brutala welcome amenity jag skådat. Barnen, vars namn prydde skapelsen, var dock lyriska, vilket var gott nog.

20230719_135601.jpg

Resten av welcome amenity serverat vid matbordet.


Som många andra hotell har det gått inflation i rumskategorier. Jag bokade några snäpp upp från det lägsta för att garantera 'beach access' och därmed havsutsikt och mindre logistik. Kanske var det min Royal Ambasador-flagga i systemet, evt. i kombination med min nyvunna vän försäljningsdirektören, som ordnade uppgradering till 'King reef suite with beach access'. Detta är typ kategorin under de två president-sviterna, så långt mer än den garandetade uppgraderingen på två-kategorier. Nöjd och belåten installerade vi oss i denna magnifika pjäs med öppen planlösning (sovrum, badrum, walk in closet, bar/matbord, vardagsrum samt terrass)

20230719_135609.jpg

Sovrum

20230719_135702.jpg

Faciliteter

20230719_135535.jpg

Övre hyllan i "mini"-baren. Tror aldrig jag sett så många helflaskor i en minibar förr. Här räcker inte 200usd Royal Ambasador credit så långt.

20230721_185532.jpg

Room service anländer med Christianiacykel. Lite mindre MacGyver än träryggsäcksvarianten på Six Senses Nin vanh bay förra sommaren.


Med egen liten pool fanns det en privat retreat för total avslappning på terrassen där kidsen ändå kunde fortsätta med sin vattenakrobatik. 'Reef access' lät först som ett försäljningstrick, men 10m från terrassen var det trappa ner i havet med koraller och rejält med fisk att kika på. Var väsentligen mer livrikt än vad jag förväntat. Tillräckligt för att ta med cyklop och snorkel även för ett kort dopp bara för att svalka sig.

20230719_135804.jpg

Terrass med egen pool, på snubbelavstånd till strand och snorkling

20230720_080729.jpg

Trappa ner till Nemo & co

20230720_081401.jpg

Slappa dagar i poolen på terrassen


Förutom två områden med 'reef access' fanns det även ett poolområde med tillhörande sandstrand, vilken man från midjedjup kunde se en hel del färgglada firrar. Perfekt inkörsport för kidsen att bekanta sig med snorklingens underbara värld. I övrigt ett gäng restauranger, gym, tennisbanor och lokal dyk- och vattensport-center etc. Som titeln på denna episod avslöjar så var det första hotellet på resan som erbjöd frukostarnas konung, Eggs Benedict. Dock en tämligen blek utgåva... Se: https://www.businessclass.com/forum/threads/den-stora-tråden-om-eggs-benedict-på-hotellfrukost.102669/post-1045125

20230719_154843.jpg

Frukostrestaurangen med fantastiska vyer

20230720_093044.jpg

Tydligt meddelande om att man gärna får bli kvar ett tag till...

20230721_075002.jpg

Planet trekkers (barnklubb) i djungelmiljö

20230721_074902.jpg

Pool redo för yoga på morgonen

20230721_103627.jpg

Ingen trängsel direkt

20230723_111707.jpg

Strand med oerhört goda tacos en handviftning bort

20230723_143225.jpg

En nästintill perfekt gradient av turkosa nyanser

Cozumel

Som ett avbräck från sol, bad, Nemo och lata dagar var det smidigt att pysa in till byn för lite lokala upplevelser. Cozumel har en strid ström av kryssningsfartyg på besök och det totalt ointressanta området kring terminalen/kajen är som en liten amerikansk koloni. Nothing here to see... Om man däremot beger sig till 'centrum' och går några kvarter inåt ön så finns det en hel del autentiska styltor där lokala folk eller åtminstone invandrade ö-veteraner håller hus. Där blev det åter igen en del goda tacos men även besök på lokalt micro-bryggeri.

20230723_172712.jpg

En av många målningar i Cozumel. Typisk mexicansk stil med färgglada byggnader osv.

20230723_170825.jpg

En lokal tannamagare


En annan kul detalj är leguanerna som lunkar runt i princip överallt. Man får passa sin quesadilla så att mr Legu inte kommer och nallar den.

20230723_152245.jpg

Mr Legu på jakt efter något gott på vår terrass

Trots easy access snorkling från revet vid InterContinental fick det även bli en tur till reven vid södra delen av ön. Smidigt med båttransport direkt från frukostrestaurangen. Lyckades dock pricka den enda dagen med rejält regn (som förvisso var över efter en timmes tid, men det var fortsatt mulet). Blev några olika stopp både på djupare ställen samt på välkända Cielo där vattnet är kristallklart med massor av sjöstjärnor. Givetvis med guacamole och Corona (allt efter huvudtemat för resan) efterföljande på båtfärden hem. Kanske någon slant dyrare att ordna via hotellets service, men samtidigt smidigt att slippa ytterligare transport. Dessutom får man ju IHG-poäng för spend.

20230721_141127.jpg

Båten för snorklingstur lägger till bredvid frukostrestaurangen

20230721_145248.jpg

Dolphins away

20230721_162027.jpg

Trots det gråa vädret var sikten i och under vattnet helt ok. Upp och nervända världen jfrt en sommardag i Köpenhamn (då himlen är blå men havet fortfarande lite grå-blått).


20230721_165346.jpg

Ett gäng rockor tittade förbi

20230721_153745.jpg

Fältmässig tillredning av snacks

20230721_165714.jpg

Belöningen på vägen tillbaka. Pling i Corona-bingot


The verdict
Cozumel kändes långt mer genuint än Tulum och det vi såg av Play del Carmen (bortsett från kryssnings-området). Visst är ön präglad av turism men kändes inte lika överexploaterad som delar av Rivieran på andra sidan sundet. Pratade med en amerikansk man som ockuperade ena presidentsviten. Han hade varit här de senaste 40 (!) åren. Så något lär ju stället kunna...

InterContinental Cozumel, öppnat 1968, har nyligen blivit upputsat (delvis fortfarande pågående) och levererade helt klart som förväntat. Tyvärr ingen Club InterContinental, men genomgående bra och trevlig service. Bäst hittills på turen!

20230722_192703.jpg

Good bye Cozumel

Dags för lite båt igen. Nästa stopp är av taktisk natur, samt av en liten gnutta nyfikenhet. Vart bär det månne hän? Stay tuned for more...
 
Last edited:

Gus

Medlem
Fantastisk rapport! Vilken galen welcome amenity och guaccan på båten ser bara för magisk ut! Jag har besökt Cozumel med kryssningsfartyg några gånger och gillar det stället skarpt! :cool:
 

Kris

Medlem
Episod 11 - ett sista stopp eller konsten att åka Uber utan handgemäng
Testade Ultramar-färjan på vägen tillbaka till fastlandet. Dessa blågula faror saluförde dessutom förstaklass-biljetter för reasonabla 30kr mer. Det skulle testas! Besparar er dock på en längre utläggning om denna premium-tjänst då den kokade ner till prio-boarding (dock värt priset i sig). Skulle finnas 'preferred seating' också, men vi slussades in i samma sörja som alla andra. Med ca 40min ombord var det inte tid för att spela pandion-kortet med Google translate...

20230725_112331.jpg

Primera Clase!

20230725_121311.jpg

Tankarna förs till Ryan Air... När börjar Ryan med gitarr-duo ombord?

20230725_123859.jpg

En smula mindre kaotiskt än Winjets utresa. Men nu var vi ju veteraner vid det här laget och var längst fram i kön...


Vid ankomst till färjeläget i Playa del Carmen är det minst sagt kaotiskt. Nu skulle familjen, med bagage, släpas i lätt uppförsbacke med ojämnt underlag, i 34 graders stekande sol, navigerandes mellan alla försäljare av taxitjänster och sälskinn... Lyckan var total när en smilande man sladdade upp med sin pansarvagn på trottoaren och frågade 'Amigo! Are you Señor Kris?'

20230725_130526.jpg

Stabil transport att fly in i från kaoset utanför

Det finns en uppsjö av transportmöjligheter på Rivieran med relativt hög prisnivå. Gjorde en smula research på plats när vi flydde Tulum genom att bomba ut ett gäng förfrågningar via WhatsApp. Med algoritmen "snabbt svar && ok engelska && lågt pris" valde jag en broker som vi sen använde för resten av turen.

Nu blev det åka av till...

InterContinental Presidente Cancun
Cancuns hotellområde ger vibbar av Las Vegas med hotellkomplex uppradade efter varandra. IC Cancun är inget undantag. Ett typiskt resorthotell med en hel del år på nacken. Första intrycket var mer Holiday Inn än InterContinental.

20230726_170131.jpg

InterContinental Cancun

Hamnade hos en trainee som knappt kunde engelska i incheckningen som var mer lyrisk över att studera en bunte skandinaviska pass än att checka in en trött familj. Efter lite högljutt frustande kom en kollega och abrupt övertog processen och vips var vi följda upp till rummet. Ingen RA recognition är direkt.

Hade bokat 'ocean view room' och fick 'Club Terrace ocean view'. Sneglade på den laminerade listan över kategorier och upsell under incheckningen. Den var en milt sagt stor matris. Propsade på svit-uppgradering men gav upp till slut, vilket visade sig vara en bra taktik. Blev tilldelad ett rum i den framskjutna delen mot stranden med finfin utsikt. Alternativet hade troligen varit en svit på 'baksidan' mot vägen. Ett rymligt rum med terrass samt en rastgård med utomhus-dusch. Inga totempålar med ballonger till kidsen, men däremot madrasser med tillhörande tipis, vilket var ett populärt inslag.

20230726_161416.jpg

Rum laddat med tipis till kidsen

20230727_075455.jpg

Rekommenderas att boka/få ett av de få rummen i den framskjutna delen till vänster i bild (ovanför loungen och restaurang)

20230726_164038.jpg

Funktionell men knapp minibar. Svårt att bränna 200usd RA benefit här...


20230728_082529.jpg

Utomhusdusch i området längst in i rummet som säkert varit dött utrymme annars

IC Cancun erbjuder det man kan förvänta av en resort med ett par pooler, diverse restauranger, en mindre barnklubb och en pristine strand. Det fanns ett ganska mediokert gym med dålig aircondition, så löpningen kunde med fördel ske utomhus på (för lokal standard) eminenta cykelbanor längs hela hotellsträckan. Anläggningen har en del år på nacken och inte samma fräscha finnish som exempelvis Conrad i Tulum (sol bara är 2år gammalt). Dessutom upplevdes pool och strandområdet ganska välfyllt (IC Danang *dreaming*)

20230725_172446.jpg

Stranden vid IC Cancun

20230725_151126.jpg

Den stora av två pooler (utsikt från terrassen i klubbsalongen)

20230726_170919.jpg

Perfekt miljö för lata dagar och taco-konsumtion

20230727_075433.jpg

Strandbar, sand och turkost hav

20230728_130729.jpg

Planet Trekkers, liten men naggande god

Club InterContinental Cancun

Bakom receptionen ligger den relativt massiva klubbsalongen. Ett stort område inomhus med en bar/serveringsdisk mitt i lokalen samt en avdelning på en terrass utomhus med utsikt över pool och hav. Inte så charmigt, men väl funktionellt.

Det serveras frukost med liten egg station (ingen EggsB!!) och annars ok utbud. På kvällen 'happy hour' med diverse kanapéer, matiga snacks och efterrätter som med lite vilja kan skramla ihop en måltid. Standardutbud av drycker, även starkare sort (ingen champagne). Soft drinks frukt och småsnacks hela dagen. Ingen afternoon tea som den flesta förande Club IC fortfarande har i portföljen.

20230725_151813.jpg

Bar/serveringsområde i Club InterContinental

20230725_185406.jpg

Efterrättsavdelningen


På gott och ont har InterContinental en 'Planet trekkers' barnmeny, som är i stort sätt identisk globalt. Kräsna dagar (uppenbarligen kan barn bli trötta på tacos och majs efter några veckor) är det smidigt att i sömnen kunna beställa från denna meny. De ICs jag testat är det enkelt att beställa ett par barnrätter till loungen, vilket är smidigt om man själv vill knapra på lite lokala läckerheter parallellt.

Isla Mujeres
Kvinnornas ö ligger ett stenkast från Cancun och verkar vara obligatoriskt att besöka när man är i krokarna. Sagt och gjort... Ultramar kör sina katamaraner i skytteltrafik (ca 30min) från tre bryggor i Cancun. Priset var i jämförelse med Cozumel-biljetten (likt vattnet) rätt salt (1400sek för familj på 4). Men - det var det värt! Bara båtfärden i kristallklart vatten gör att det är omöjligt att låta bli att dra på smilbanden.

20230727_110021.jpg

Båtturen till ön Isla Mujeres är ett sant nöje med turkost hav en masse

20230727_120735.jpg

Charmiga kvarter på ön


Hade läst att ön var i princip bilfri och mesta trafiken skedde med golfbilar. Såg framför mig en stämning av eftersäsong på Hven, vilket visade sig vara helt fel. Såklart att skytteltrafiken med katamaraner fyllt ön med gäster samt en hord av försäljare i samma stil som playa del Carmen när man steg av båten. Nästa felbedömning var att det fanns en stor mängd bilar, bussar och mindre lastbilar. Samt, att alla golfbilar var av bensindriven sort och inte alls tystgående. När hörsel och själ väl kalibrerar sig var det bara att njuta.

Checkade ut en golfbil ett par timmar och surrade ner till södra spetsen. Åkte på östra sidan på vägen tillbaka, vilket var väldigt trevligt. Många maffiga villor längs med kusten med dramatiska vyer. Dryga 200km bort tar Kuba vid.

20230727_141044.jpg

Bilhyra med kontant betalning utan kreditering till något FFP

20230727_123108.jpg

Jetzt geht's los

20230727_131607.jpg

Punta Sur, den sydliga spetsen på ön

20230727_132426.jpg

Mäktiga vyer

20230727_133042.jpg

Många fina hus med magnifik utsikt på östra sidan


Geografin är intressant, då ön är som en pinne och på smalaste stället endast ca 250 flak Corona brett. Stranden i norr är långrund i kristallklart paradisstuk medan södra udden är klippig med lite mer dramatik. Mitt på ön finns dessutom en landningsbana för mindre flyg. Lite som ett kinderägg.

20230727_151105.jpg

Playa Norte, populär destination med massor av folk.

Transport och Uber i Cancun
En kommentar angående lokal transport i Cancun kan vara på sin plats, då det är ett vida omskrivet ämne. Det sägs att maffian kontrollerar taxinäringen i byn. Med sina relativt dåliga bilar och höga priser känns det som en rimlig slutsats (dålig konkurrens). Förvisso bara en datapunkt, men skillnaden mellan en taxi till flygplatsen (sliten Nissan) och förbeställd transfer ala pansarvagnen vi åkte med från Playa del Carmen var 10usd.

Uber har etablerat sig, dragit sig tillbaka men finns nu igen. Till priser under hälften av taxi (de få quotes jag jämförde) är det en no-brainer med Uber. En av de stora finesserna är ju att man klarar allt det praktiska (när, var, hur mycket) innan och behöver bara åka. Inget förhandlande som tar tid och stressar upp pulsen om man har brottom. Dessutom behöver er man ju inte leta taxihållplatser om man är ute på alternativa besöksmål.

Man kan inte bli upplockad och avlämnad vid hotell (måste gå ut till gatan), ej heller där det finns klungor av taxis. En Uber-dam (var kvinnliga chaufförer alla de gånger vi åkte) skrev explicit, 'jag kan inte hämta er där, finns taxi, gå en liten bit längre bort'. Vad jag läst har det varit våld och allmänt handgemäng där Uberförare blivit attackerade av taxiförare. Mycket på spel... All in all, kändes hur säkert som helst att dagtid använda Uber när man 'knäckt den enkla koden'.

The verdict
Cancun (i synnerhet hotellområdet) är i min mening inte värt resan över pölen i sig. Hade det 'bara' varit sol och bad hade vi nog åkt till nyfunna favoriten InterContinental Estoril i Portugal. Men som ett stopp först eller sist på en Yucatán bonanza är det utmärkt. I synnerhet i kombination med en liten utflykt till Isla Mujeres.

20230728_165555.jpg

Efter lång jakt hittades den heliga gralen i Cancun

Nu börjar detta äventyr närma sig sitt slut. Efter en månad på resande fot och stundande skolstart börjar det bli dags att dra sig hemåt. Blir det en smooth ride hem, eller några käppar i hjulet? Stay tuned for more...
 

Anders R

Medlem
Härlig rapport! Ska dit på höstlovet hela familjen är planen tänkte köra Tulum och Cozumel har bokat Villa Pescadores i Tulum. Efter att ha läst din rapport och div forum skippar vi Tulum, taximaffia, priser som är galna etc..Får bli Cozumel och Playa del Carmen.
Då vill gillar snorkling kollar jag på IC Presidente eller Playa Azul på Cozumel. Lutar åt att testa IC Presidente dock är jag statuslös så blir nog ingen uppgradering.
 
Toppen