Senaste nytt

Jakten på Corona

Kris

Medlem
Backdrop
Med skollov som en styrande faktor och ett sinande utbud på exotiska bonusresor var det i december 2022 återigen press på planeringsenheten. Målet var att fläta ihop ett nytt äventyr för familjen med två Amex 2-4-1 som grundplåt. Förra årets tur blev en succe på alla sätt och vis, så pressen var hård för att åtminstone komma upp på par med exkursionen till Vietnam 2022 - länk

I vanlig ordning fanns det fantastisk hjälp att få på forumet. Efter lite pusslande hittade jag fyra plåtar till....trumvirvel.... Mexico. Förra året blev det fyra legs på utvägen, så när jag hittade en möjlighet med modesta tre legs, var saken biff. Att första stoppet skulle bli Berlin var ju dessutom en kul detalj då Berlin är en återkommande destination i vanliga fall. Routing på utresan: Köpenhamn-Berlin-Istanbul-Mexico City. Bokat med Eurobonuspoäng och ett par Amex 2-4-1 (SK-TK-TK)

Såklart skall det alltid ett spänningsmoment in i bilden. Under senvåren har det varit otroligt mycket strul med flygledar-situationen på CPH med massor av inställda och försenade flyg. Detta plus att det började puffa i vulkanen utanför Mexico City skapade lite dejavu... Men, det löste sig till sist.

Turen är inte lika välplanerad som förra sommaren. Men det kommer, som sig bör, inkludera några för mig nya InterContinental. Tanken är även att bränna lite poäng på både Hilton och IHG.

20221203_235609.jpg

Tankarna kring en tur till Mexico väcktes över en 'kista' på Brass Monkey i byen

20221210_175400.jpg

Planeringen tog ordentligt fart i december månad när snön börjat falla...

Hoppas ni vill följa med och interagera - Mexico, here we come!

Men - starten på resan skulle visa sig inkludera ett stresstest. Stay tuned for more...
 

VictorB

Medlem
Oj redan ett år sedan er Vietnamresa som jag följde med stort nöje. Detta kommer bli minst lika kul att följa då Mexico är en favorit!
 

Kris

Medlem
Episod1 - Två stopp, en chock
Så var dagen med stort D kommen. Den obligatoriska semesterstartölen på Fermentoren på Vesterbro avklarad och väskorna packade.

20230630_160030.jpg

T-1 i dronningens by med Jr

Köpenhamn-Berlin i SAS Plus A320

Ett kort hopp som gjorts många gånger, så inget direkt att skriva hem om. Är förbi besvikelsen att det inte är någon servering på sträckan i Plus. Har dock aldrig gjort transfer på BER, vilket skulle visa sig vara ett pulshöjande äventyr.

20230701_133958.jpg

Blev snudd på euforisk när jag skådade Classic på flaska i SAS Gold lounge på CPH. Men det bidde bara en tumme...

Hade inte reflekterat över det innan, men den genomgående biljetten till trots kunde vi inte bli incheckade och få boardingkort för hela resan (bagaget taggat hela vägen). SAS agent på CPH sa "inga problem, bara gå till transfer på BER så ordnar det sig". Har varit på BER ett otal gånger, men som sagt aldrig i transfer och ej heller använt non-schengen. Frågade därför vid infodisken på BER om hur jag skulle lösa min situation. Fick att veta att det bara var att knata till Tempelhof lounge så löser det sig där. Icke sa Nicke... Catch 22 - loungemannen sa att de kan fixa boardingpass i gate, men det behövs boardingpass för att komma förbi passkontroll. Jag hade redan provat alla möjliga kombinationer av online checkin, men inget funkade. Suck... Kanske skulle bitit i sura äpplet å gå landside och checka in, vilket jag ville undvika med hela familjen på släp. Men...

...mannen i loungen lät oss efter lite valpögon komma in i loungen. Han mjuknade efter ett tag och ringde och dubbelkollade med incheckning att allt skulle lösa sig, inklusive passage genom passkontroll. Var först i kön vid gaten när personalen kom och öppnade, där vi höll en fullbokad A350 på halster med en svettig gateagent som efter många telefonsamtal äntligen lyckades få ut alla våra boardingpass. Uppenbarligen var där något strul med att få kidsen igenom systemet.

20230701_164317.jpg

Premiär i lounge Tempelhof för egen del

20230701_173702.jpg

Likt Lufthansas loung(er) på motsatt hörn av BER, grandios utsikt över plattan

20230701_173541.jpg

Smidig feature med utgång och separat passkontroll direkt från loungen



Berlin-Istanbul i Turkish Airlines Business class A350
Den ca 2.5h långa resan mellan Turkiets två största städer var i ståndaktigt format med wide body (A350). Redan TK's gamla A330-slitvargar är en rejält mer bekväm upplevelse än SAS Plus. Men en skinande (nåväl, nästan) A350 med helt inkapslade bås, trerätters och det charmigt röriga servicen på TK är det en ytterst behaglig tur som är över i ett nafs.

20230701_192232.jpg

Pre departure drink i klassiskt TK-snitt

20230701_203045.jpg

Meze ombord - alltid trevligt

20230701_212820.jpg

Enorm komfort för en short haul i nypressad A350


Istanbul-Mexico City i Turkish Airlines Business class A330

Det är alltid en trade-off att resa med barn mht byten, natt- eller dagflyg, routing, resans längd osv. Ett byte mitt i natten på IST är (förutom sjumilamarschen genom den enorma byggnaden) ganska smidigt. Med en tupplur på vägen ner och bra faciliteter är det lagom att pinna in strax efter midnatt för det långa segmentet.

20230701_235034.jpg

Efter obligatorisk sjumilamarsch - bakfickan till TK business-lounge

TK's business-lounge har det skrivits mycket om och har inget nytt att tillägga. En enorm apparat är det i alla fall... På med pyjamas och dags för boarding. Hade norpat 2x2 platser i old school-layouten 2+3+2. Dock pep det till vid boarding och vi blev separerade. En kort stunds surmuleri på väg ut till planet visade sig vara varm luft - många tomma platser. But why TK, but why? Vi knep rad 1 och 3 till vänster.

20230702_020249.jpg

Pole position A330 med pre-departure drink

Hela familjen Kris var ganska mör efter byte mitt i natten och somnade innan take off med 13.5h i luften framför oss. Blev ingen 3-rätters kl 2 på natten men däremot en helt ok frukost ett par timmar innan landning. Därefter var vi redo att svettas igenom immigration för att plocka en Uber in till hotellet.

20230702_120720.jpg

Greta was here... Midnight snack.

20230702_135114.jpg

Frukost (med efterföljande EggsB!) innan landning

20230702_140241.jpg

På väg mot ljusare tider

20230702_155706.jpg

Inflygning över CDMX är en mäktig syn. Här sista etappen med vy över Chapultepec park där även InterContinental ligger.

20230702_082418.jpg

Väldigt smidigt med Uber på väg in till stan


The verdict

Kunde inte helt slappna av och komma i semester-mode förrän vi var halvvägs till Istanbul. Oaktat transferincidenten levererade Turkish en bra produkt även om service svingar och till viss del hårdvara som börjar bli riktigt sliten. Nästan 14h i luften var också något av ett elddop trots en familj van att vara på resande fot. Nu var vi dock äntligen framme!

Men - hur är det med husdjursbeståndet i CDMX? Och framförallt, finns det mjuka saxar på menyn? Stay tuned for more...
 

Kris

Medlem
Episod 2 - världens 10e största stad, eller en anka i koppel
Efter ankomst till Mexico City (CDMX) söndag morgon styrde vår Uber kosan mot InterContinental Presidente Mexico City. Söndagar är en del gator i Polanco avstängda till förmån för cyklister och gångare, så det slutade med att vi bad den märkbart stressade Uber-chaffisen stanna en bit från hotellet. Skön promenad i solen.

InterContinental Presidente Mexico
En av de fördelar jag uppskattar mest som Royal Ambassador hos IHG/InterContinental är tidig check in. Gränsen har skjutits till kl10 (var kl8 innan), men var inget problem att få rummet innan kl9 här. En annan perk är tillgång till club lounge, så det fick bli en 2nd breakfast i loungen på 39e våningen för att insupa atmosfären och komma i fas med den nya tidszonen.

20230707_075348.jpg

2nd breakfast with a view - Chilaquiles med kyckling (gott!)

20230702_132822.jpg

Efter 2nd breakfast kommer lunch... Vi kastade oss över ett lokalt taco-hak. Smaskens! Dock ingen Corona här inte.


IC Presidente CDMX är ett typiskt affärshotell i den 'finare' stadsdelen Polanco med utsikt över den enorma Chapultepec park. En ganska tråkig byggnad som jag misstänker fräschats upp för inte allt för länge sedan. Alla faciliteter man kan önska sig, dock ingen pool. Kikade kort in i rummet bredvid, vilket var en rejäl svit (530m2 på två etager), bla med en privat pool. Vi landade dock i ett mer modest club room på 42e våningen (Royal Ambassador-status hjälpte säkert för att få ett av de få rummen högst upp).

20230702_092253.jpg

Milsvid utsikt på klara dagar

Club InterContinental

En kort hissresa ner till 39e bjuds det, i relativt privata ramar, på frukost på morgonen samt lite canapéer/plockmat och öppen bar på kvällen. Dock ingen afternoon tea, som brukar vara standard. Trevligt med en kock som står redo med ett mindre utbud rätter, inklusive mexikanska läckerheter. Varningens finger - försökte förmå kocken att tillreda Eggs Benedict, men det lyckades inte! Kanske hade varit bättre lycka i frukostmatsalen, men vi hängde bara i loungen. Canapéer på kvällen hade bra rotation och vissa var faktiskt riktigt vassa. Dryckesutbudet var fint med bords/bar-servering. Allt med en fantastisk utsikt över Chapultepec park.

Väldigt smidigt med jetlaggade kids att kunna beställa ett par rätter från room service till loungen, med stöttning från buffén och dryck därtill. När energin är slut är det bara att fira upp sig 3 våningar för nattning.

20230702_092300.jpg

Club IC - pole position

20230702_175459.jpg

Club IC - allt som oftast lugn och ro

20230703_183127.jpg

Club IC - evening canapés

20230703_181904.jpg

Club IC - bar med en rejäl laddning lime bakom disken

20230706_191119.jpg

Club IC - ok lokalt utbud på pilsner (dock ingen Corona här heller)

20230702_181952.jpg

Club IC - ohälsosamt goda praliner

På tur i CDMX

Säkerhet och magsjuka är två ämnen där stämningen snabbt kan piskas upp när man läser runt på nätet om Mexico City. Områdena Polanco, Roma och Condesa kändes lika trygga som hemma. Brukar slå två flugor i en smäll och springa en runda om morgonen när jag är på nya ställen för att sen ha lite pejl på vart jag skall släpa familjen hän. Även här kändes det tryggt att tidig morgon ge sig ut. Mht mobilitet i byn körde vi Uber för hela slanten, vilket var prisvärt och effektivt.

20230703_131534.jpg

Första aftonvarden i CDMX blev... tacos. Denna gång på klassiskt manér med en stack tortillas, en bytta kött och lite tillbehör. Och DÄR skall Corona in på lodrätt nio.

20230703_140348.jpg

Som tur var besökte vi den lokala marknaden först efter inmundigande av enorma mängder griskött (i tortillas). Sjoken till vänster är stora partier svål. Jag som trodde "vi" danskar var crazy...

20230703_095153.jpg

Zócalo - Plaza de la Constitución, efter bla Röda torget och himmelska fridens torg ett av världens största i sitt slag.

20230703_110337.jpg

Palacio de Bellas Artes sett från kaffe-serveringen på Sears (just så _det_ Sears) på andra sidan gatan



Drog en obligatorisk utflykt till Teotihuacan pyramids, även detta med Uber. Fick chaffisen att vänta några timmar för att sen köra oss tillbaka kontant. Sjukt smidigt och rekommenderas jfr sockrade priser på privata turer. Längs de dryga 50km från centrum till pyramiderna får man en känsla för hur gigantiskt galet stor byn är. Kontrasten mellan Polanco och bebyggelserna längs bergssluttningarna i CDMX periferi är enorm.

20230706_122503.jpg

Mexico city tycktes aldrig ta slut vid bilfärd norrut. Ett enormt hav av hus på alla bergssidor. Kul detalj med kabinbana som del av kollektivtrafiken

20230706_111751.jpg

Teotihuacan pyramid of the sun. Mäktig pjäs!



Jag och Jr följde en kul tradition och fick en kompisklippning i lokalt snitt (klippte oss i Riga sist). Trots att det var en frisör i fancy Polanco var priset hälften mot en billig kontantklippning på Nørrebro. Viktigast av allt för Jr är att de även här hade 'mjuka saxar'. Begreppet uppstod efter ett trauma med hårdhänt frisör i unga år. Får se var i världen vi hittar mjuka saxar nästa gång.

20230702_144947.jpg

Gott om ekorrar i parkerna som inte alls var skygga. Vissa kom till och med och käkade nötter från kidsens händer.

20230702_152104.jpg

Ytterst tveksamt att hålla en gås i koppel - men det var precis det som hände. Don't try this at home!

20230702_115740.jpg

En galen tradition vi gick förbi en söndag. Ett gäng klätterglada gubbar gjorde en slags rituell akrobatik till tonerna av en flöjt och trumma.

20230702_120307.jpg

Inga säkerhetsselar här inte. De satt på varsin pinne högst upp och började snurra det hela och firade långsamt sig ner (huvet först medan hela schabraket snurrade runt) för att sist landa utan behov för vare sig ortopedi eller räddningstjänst. Milt sagt imponerande!



The verdict
Mexico City är en smältdegel med enorma mått. Alla skräckhistorier mht skakig säkerhet kändes, från vad vi upplevde, överdrivna. Förvisso rörde vi oss inte så mycket ute kvällstid (jetlaggad barnfamilj) och heller inte i de kvarter om listats som "olämpliga" för turister. Lätt att fylla en knapp vecka utan att koka torr på aktiviteter, matupplevelser etc.

InterContinental Presidente Mexico City i sig placerade sig stabilt i övre halvan av de IC jag besökt genom åren. Bra läge, trevlig personal och en helt ok lounge.

20230707_130441.jpg

En sista titt från 42e våningen innan färden vidare.

Dags att dra vidare öster ut - ringrostigt värre med nästa pulshöjande drama. Stay tuned for more...
 
Last edited:

011430121

Medlem
@Kris ett stort tack så här långt, väntar med spänning på kommande inlägg.
Trevligt skrivit samt fantastiska bilder.
När jag var i Mexiko City är minnet om att inflygningen varade ca 1 1/2 timmar över stan.
Ha en fortsatt trevlig vistelse.
 

Rickard_O

Medlem
Utsikten från IC gick ju inte av för hackor, blev man sugen!

Men om du gillar kabinbana som färdmedel så ska du besöka storstaden Stockholm och provåka våra berömda bergbanor :cool:
Hur coola är inte dessa?
IMG_0118.jpeg
IMG_0117.jpeg

Kan bjuda på en guidad tur när Nybohovshissen är i funktion igen, nästan samma känsla som att befinna sig i Mexico City eller La Paz!
 

Kris

Medlem
Utsikten från IC gick ju inte av för hackor, blev man sugen!

Men om du gillar kabinbana som färdmedel så ska du besöka storstaden Stockholm och provåka våra berömda bergbanor :cool:
Hur coola är inte dessa?

Kan bjuda på en guidad tur när Nybohovshissen är i funktion igen, nästan samma känsla som att befinna sig i Mexico City eller La Paz!
Indeed, magnifik utsikt över byn!

Nybohovshissen påminner för övrigt om en mer robust och vädersäker variant av "hissen" på InterContinental Danang, där vi var förra sommaren.

20220720_095812.jpg
 

Kris

Medlem
@Kris ett stort tack så här långt, väntar med spänning på kommande inlägg.
Trevligt skrivit samt fantastiska bilder.
När jag var i Mexiko City är minnet om att inflygningen varade ca 1 1/2 timmar över stan.
Ha en fortsatt trevlig vistelse.
Tack! Det blir nog ett tvåsiffrigt antal episoder på resan. Lite längre tur än förra sommaren samt fler stopp på vägen.

Utsikten från InterContinental var perfekt för (distant) plane spotting, då inflygningen ofta låg i blickfånget. Vi hade fläckfri inflygning och landning och som tur är inga 1.5h extra i luften efter 14h från Istanbul...
 
Toppen