Senaste nytt

Jakten på Corona

Robert flysas

Moderator
Riktigt trevlig läsning @Kris Gillar verkligen att du lägger till många foton, känns som man reser med dig/er. Jag har inte varit så pigg på MX men nu känns det som att andra orter verkar riktigt trevliga. Ser fram emot fler bilder & text :)
 

aruba1

Medlem
Väl skriven reseberättelse! Gillar dels hur du skriver men också hur du hanterar hinder/utmaningar som uppstår längs vägen, såsom Kimpton Aluna. Det där hotellet är numera på min black list
 

TP12

Medlem
Tack för bra rapport. Har några dagar inbokade på Conrad Tulum i augusti och förstår det som att de ligger precis vid Hilton så bör vara samma strand.

Hur hanterade du dricksen på all-inclusive, gav ingen alls? Har några nätter på Hyatt Zilara Cancun efter vi varit på Conrad, första gången jag bort på all-inclusive. Hotellet skriver att dricksen ingår men samtidigt att dricks uppskattas. Kommer vara fullt av amerikaner där och förstår att de tar med sin drickskultur (läst att de på detta hotell typiskt ger tex 5 dollar för frukost, 10 dollar för middag, några dollar till städ, några dollar till room service, några till bartender osv) - låter jäkligt omständligt att ta med sig kontanter i småvalörer för att lösa detta....
 

Kris

Medlem
Tack för bra rapport. Har några dagar inbokade på Conrad Tulum i augusti och förstår det som att de ligger precis vid Hilton så bör vara samma strand.

Hur hanterade du dricksen på all-inclusive, gav ingen alls? Har några nätter på Hyatt Zilara Cancun efter vi varit på Conrad, första gången jag bort på all-inclusive. Hotellet skriver att dricksen ingår men samtidigt att dricks uppskattas. Kommer vara fullt av amerikaner där och förstår att de tar med sin drickskultur (läst att de på detta hotell typiskt ger tex 5 dollar för frukost, 10 dollar för middag, några dollar till städ, några dollar till room service, några till bartender osv) - låter jäkligt omständligt att ta med sig kontanter i småvalörer för att lösa detta....
Hilton och Conrad Tulum ligger precis bredvid varandra, men delar inte strand. Det är en stenig/klippig kuststräcka och de två resorten har vars en separat strandremsa. I teorin kan man gå mellan hotellen, men är inte meningen att man skall (testade inte, men kan gissa att man blir stoppad).

Dricks... Det finns en relativt stor post på hotellnotan som är "service charge". Jag har en ganska fyrkantig hållning till drickskulturen... Gick inte runt med kontanter alls och således ingen dricks från min sida. Observerade lite dollarsedlar varstans men långt ifrån alla som drickande vad jag såg. Dessutom har man ett armband med rfid+QR som är både nyckel och används vid restaurangbokning etc. Således behöver man i princip ingen plånbok eller någon annan identifikation alls under vistelsen.
 

Kris

Medlem
Episod 8 - Flugvikt eller tungvikt?
Med pulsuret uppe i zon5 på Kimpton i Tulum var goda råd dyra. Pendeln svängde mellan å ena sidan turistklass ( Holiday Inn i Playa del Carmen eller motsvarande Hilton-lösning) för relativt få poäng, å andra sidan Business class på det lite mer anspråksfulla delen av spektrat... De enklare alternativen var en bit från strand och badsuget var stort efter city och kultur-luffande i nästan två veckors tid. I rent vrede gick jag all-in och bokade:

Conrad Tulum Riviera Maya
Hilton och Conrad ligger vägg i vägg, så varför detta skifte kan frågas? Vi hade ju först tänkt att stanna på Kimpton i en vecka, som blev till 3 dagar efter kvällen med incidenter på Kimpton. Det hävar då jag bokade Conrad. Som sen blev till en enkelt natt på Kimpton när vi checkade ut i förtid. Priserna för Conrad var då sky high (från ett redan ohemult pris...), så det fick bli Hilton emellan (episod 7).

En av anledningarna till att jag var sugen på stt testa Conrad var deras nyöppnade Ceiba Club lounge. Detta 'koncept' har man inte tillgång till som Hilton Diamond utan måste bokas/betalas. Har skövlat av gissningsvis ett 30tal Club InterContinental runtomkring och det kunde därför vara intressant att se vad Conrad kunde ställa upp i jämförelse.

Transfer mellan Hilton och Conrad ordnas enkelt med hotellens golfbilar. Dock uppdelat i två segment (går ej att kreditera till något program mig veterligen), då Hilton staff uppenbarligen inte får röja in på djupet på Conrad och vice versa.

Hilton diamond recognition var där, men marginellt. Gav inga ytterligare fördelar jfr Ceiba. Frågade snällt om rumsuppgradering men fick standardsvar att inga högre rumskategori fanns ledigt. Sanning med modifikation, flertalet sviter (även entry level suite) fanns att boka online. Nåväl, vad är väl en bal på slottet...

Trots att dessa två komplex ligger i identisk miljö ger Conrad (som sig bör) ett mer flärdigt intryck redan från ankomst. Även om båda resorts är i samma storleksordning, känns Hilton helt klar mer mass-turism med en någorlunda annan målgrupp. Priserna för standardrum var någorlunda det samma, med den stora skillnaden att Hilton ger all inclusive. Så man kan snabbt spinna upp en rejäl F&B-räkning på Conrad... Möjligen var beläggningen något lägre på Conrad, men det kändes mycket mer privat mht strand/pool-områden. Dessutom var omgivningarna på Conrad mycket trevligare och bättre hållna.

20230716_192619.jpg

Rymligt ocean view room

20230715_205102.jpg

Egen plunge pool (eller badkar om man så vill) på balkongen.

20230718_183807.jpg

Eftermiddagskaffe på balkongen

20230716_073905.jpg

Pool möter strand

20230716_084210.jpg

Den ljusblå löparen från huvudpoolen mot receptionen

20230716_074110.jpg

Många möjligheter att ta sig en tupplur


Ceiba club lounge
Blev lockad att testa detta koncept för att se vad Conrad kunde leverera. Skillnaden mellan utcheckning på Hilton med en massiv kö och folk som skulle tränga sig osv, och incheckningen i Conrad Ceiba lounge var natt och dag. Incheckningen skedde medan man satt bekvämt i en soffa sippandes på valfri dryck. Ingen kö, inget klydd! Ceiba club hade premiär för någon vecka sedan, så det fanns inte några recensioner att tillgå. Därför var det lite av en (för mig som primärt konsumerar InterContinental) lite av katten i tunnan att bränna på med denna option. Prisskillnaden var icke osignifikant. Men handlar man i affekt så...

20230715_183406.jpg

Ceiba lounge entré (Amex Centurion look alike)

20230715_145408.jpg

Sömlös incheckning med utdelning av armband. Ett för rummet (med rfid-tag som nyckel) och ett för Ceiba lounge access.

20230716_073730.jpg

Kaban, förlåt, Ceiba sett från ovan.


Konceptet är service 24/7. Ett specifikt team som står till förfogande med vad man nu eljest behöver. Frukost, lunch, middag i loungen och inkluderad room service de tider loungen är stängd (23-07). Kvalitet på mat och dryck är superb med riktigt schyssta cocktails, craft beer, delikata mexikanska rätter, allt made to order (även frukost). Minibar (ej alkohol) är inkluderat samt även turn down service. Side note: känns som att turn down service mer och mer är en sällanvara. Trevlig service om du frågar mig.

20230716_132855.jpg

Bartendern jobbar på högvarv

20230716_133014.jpg

Lunch i Ceiba lounge

20230716_182155.jpg

Förrätt och lokal craft beer på kvällskvisten

20230715_194859.jpg

Smarrig efterrätt


Det enda som är något märkligt är själva loungens layout. En stor bar på ena sidan och en handfull loungemöbel-grupperingar. All förtäring sker vid soffbord, vilket inte är helt praktiskt om man skall käka ett skrovmål meximat (i synnerhet inte med barn). Fick nästan en känsla att de ville jaga ut en till de andra restaurangerna (at cost) efter lite snacks och dryck i loungen. Men de marknadsför det deciderat som lunch och middag och det var inga problem (och inga konstiga miner) att beställa vad man eljest önskade. Märktes dock att rutinerna inte var helt inövade sedan premiären. En del missar i beställningar samt en del väntetid för att få mat. Men, den som väntar på något gott...

20230716_183154.jpg

Ceiba lounge interiör

20230717_093402.jpg

Välfylld bar med en mästare till bartender


Allt vad Ceiba Club innebar föregick just inne i loungen. Om jag jämför med InterContinental Danang från förra sommaren fanns det Club benefits även vid strand/pool (dryck å snacks), vilket tyvärr saknades på Conrad Tulum. Loungen ligger inte långt från pool/strand, men ändå en faktor att ta i beaktande.

20230717_183526.jpg

Mescalprövning med väldigt kunnig bartender i Ceiba.

20230717_184243.jpg

Mera Mescal

20230717_193515.jpg

Lounge manager frågade om det var ok att han skickade lite choklad till rummet (med respekt för eventuell sockerpolicy för barnen). Förväntade ett par praliner eller nått. Men jösses Amalia...

Conrad - övriga reflektioner, aktiviteter och omgivning

Kidsen gillade barnklubben på Conrad bättre än Hilton, som var en massiv pjäs med högljudda amerikanska ungar. På Conrad fick de färga T-shirts, gå på skattjakt (med riktig karta och kista i sanden), tjuvstarta på att göra julklappar och annat skoj. Conrads kids club var helt säkert en av de bästa vi testat, i paritet med högklassiga IC Danang och Six Senses Ninh Van Bay förra sommaren.

Conrad bjöd även på standardutbud med SUP, kajaker osv. Rekordeligt gym och friskisaktiviteter för den hugade.

20230717_113731.jpg

Det blir en dag på stranden

20230716_111525.jpg

Rinse and repeat

20230717_171250.jpg

Man kunde gå "djungelvägen" mellan de olika delarna med leguaner, allsköns fåglar osv. Ytterst trevligt alternativ jfr golfbilsalternativet.

The verdict

Conrad Tulum är helt klart värt ett besök om man vill ha lite lugn och ro och bli uppassad. Det var kul att testa Ceiba Club, som levererade en helt klart godkänd upplevelse om än lite mindre barnsjukdomar. Rekommenderas om det finns bra deals att tillgå, eller för den som har förmågan att blunda för räkningen efteråt. Finns potential att Ceiba växer till sig så småningom.

20230716_191559.jpg

Good night Conrad

Nu var det (förhoppningsvis) slut med de-tours. Kommer ordinarie plan hålla och levererar familjens preferred supplier som förväntat? Stay tuned for more...
 

TP12

Medlem
Perfekt med rapport från Conrad inför besöket om några veckor Fick en bra deal via Impresario med tre nätter för priset av två samt USD 150 i F&B kredit, allt för USD 943 inkl skatter. Håller tummarna för bra uppgradering i ljuset av att man ska få prio genom impresario samt är HHD och lär inte vara högsäsong.

Men ska definitivt se om de har bra deal på Ceiba loungen nu! Tack igen!
 

Kris

Medlem
Perfekt med rapport från Conrad inför besöket om några veckor Fick en bra deal via Impresario med tre nätter för priset av två samt USD 150 i F&B kredit, allt för USD 943 inkl skatter. Håller tummarna för bra uppgradering i ljuset av att man ska få prio genom impresario samt är HHD och lär inte vara högsäsong.

Men ska definitivt se om de har bra deal på Ceiba loungen nu! Tack igen!
Härligt! Rapportera gärna när du varit där. Det låter som ett 'bra' pris. 150usd F&B lär dock gå åt i ett nafs... Då du redan har frukost (HHD) så ville jag inte slänga allt för många pengar efter Ceiba. Men det är såklart alltid trevligt med lite guldkant :)
 

Kris

Medlem
Episod 9 - En ö, men först en enorm kö, för tur över sjö
Nu bar det av med biltransport från Conrad norrut mot Playa del Carmen för vidare transport sjövägen till ön Cozumel. Äntligen skulle det bli lite båtåkning! Vi blev avsläppta "så nära hamnen" i Playa del Carmen man kunde (fanns säkert någon smidigare lösning) där sista biten gick till fots. Hade det inte varit för 4 personers bagage så... Som tur var är det ju inte varmt och fuktigt (not... 32C, känns som 40C) så det gick som en dans att få hela ekipaget till färjeläget...

20230719_113511.jpg

Upploppet mot färjeterminalen

I detta tillstånd gällde minsta motståndets lag. Jag blev medvetet skörtad av ambulerande biljettförsäljare för att slippa stå i kö. Två rederier saxar tidtabell så att det finns turer varje hel timme. Sen var det bara att åka rulltrappan upp i terminalen där en massiv och kaotisk mur av människor väntade.

Typiskt tänkt jag... Såg ett scenario där jag skulle gå ner och köpa nya biljetter till andra rederiet om vi inte kom med (eller vänta 2h). Muren rörde sig trots allt i ett ok tempo där alla först skulle igenom en "säkerhetskontroll". När ombordstigning närmade sig så fick dock alla bara välla igenom metalldetektorerna och inget bagage röntgades. Nåväl... Det visade sig dock vara en obefogad oro mht färjans kapacitet, som var enorm.

20230719_115157.jpg

Lite smått kaotiskt med denna mur av människor. Troligtvis mångt fler människor som skall med färjan än vad där var gäster på hela Conrad.

20230719_115205.jpg

Semi-organiserad kö med en hel del kreativa försök på trängningar, i synnerhet av den äldre generationen

20230719_115832.jpg

Äntligen - den organga faran i blick


Ingen business class här inte med en 3+6+3 konfig och tre etager. Bagaget lämnades vid kajen precis innan påstigning och hämtades (med slentrianmässigt visande av bagagetag) i en motsvarande kaotisk sörja efter landsting.

20230719_121512.jpg

Biografstämning med ambulerande försäljning. Hans pandang sålde snorklar och annan relevant hårdvara.

20230719_125911.jpg

Interiör vid avstigning

20230719_130047.jpg

Kaotisk bagagekamp. De flesta verkade få med sig det de skulle.

20230719_131643.jpg

Turkost vatten bekräftade att vi kommit rätt

20230719_131652.jpg

På väg mot taxi. En strid och aldrig sinande ström av erbjudanden mht hyra av fordon, utflykter osv.


Väl i land på Cozumel fick den lokala taxikartellen ta över och ordna last mile transport. Taxi kör med en fast prislista mellan olika zoner på ön, vilket funkar väldigt smidigt och priserna efterhålls. En typisk resa kostar en bit under 100 sek och taxibilar finns i överflöd.

20230719_132320.jpg

Cozumel, here we come!

20230722_185505.jpg

Taxi använde toppmodern VHF för intern kommunikation. Nostalgi!


Vart kommer vi hålla hus på ön? Någon som vågar drämma till med en vild gissning? Stay tuned for more...
 
Toppen