Senaste nytt

Jag är flygvärd på SAS - ask me anything!

JohanG

Medlem
12h arbetsdag är mycket speciellt eftersom du har ca 1,5h restid enkel väg till jobbet. Hur ser ett typiskt vecko/månadsschema ut?
Ja, det är mycket. Men i det stora hela tycker jag att det är värt det! :) En fördel med att sova borta är att man inte behöver tänka lika mycket på hur man tar sig till och från jobbet eftersom vi har besättningsgemensam transport. Det varierar rätt mycket. Sommartid är det mycket endagarturer, av typen jag nämnde ovan. Vinterhalvåret är det oftast en europa t&r och en inrikes t&r per dag.

Jag vet faktiskt inte om det finns någon begränsning på vår årsarbetstid. 47,5 timmar per vecka är det kollektivavtalade, om man gör något privat byte går det upp till myndighetsreglerna som är 60 h/vecka.
 

JohanG

Medlem
Du måste väl också rimligtvis ha dina elva lediga dagar per månad även under den tid du har semester? I så fall är det ju inte ens någon skillnad på den punkten. Nåväl, bästa att låta TS svara utan alltför många spekulationer.
Jag är inte semesterexpert men jag är ganska säker på att fridagar inte kommer med i schemat vid semester. Jag tror att det är bland annat därför vi har fler semesterdagar.
 

Kris

Medlem
Kul tråd det här. Tack för ditt engagemang!

Vad säger rutinen om att skeppa ut leksaker/tidsfördriv till kids när man väl kommit upp i luften? Som bevittnat i parallell tråd är det lite stokastiskt om detta sker eller ej.
 

Nemo

Medlem
Hur går schemat ihop med familjeliv? Om inte du har familj, så kanske några kollegor har det. Dagishämtning, vab, skollov etc.
Och hur går det ihop med att skaffa familj, såsom att ha ett socialt liv utanför flyget?
 
Toppen