Senaste nytt

Jag är flygvärd på SAS - ask me anything!

JohanG

Medlem
Kul tråd det här. Tack för ditt engagemang!

Vad säger rutinen om att skeppa ut leksaker/tidsfördriv till kids när man väl kommit upp i luften? Som bevittnat i parallell tråd är det lite stokastiskt om detta sker eller ej.
Håller med! Jag vet faktiskt inte om det finns några uttryckliga rutiner för det, men däremot är vi nog alla överens om att det är kul att kunna göra något för att göra resan lite mindre långtråkig, och dessutom ge både föräldrar och våra framtida frequent travellers ett gott intryck av bolaget :) Det kan ibland vara lite kort om tid på vissa inrikesflighter, men annars brukar vi för det mesta hinna med det.
 

JohanG

Medlem
Hur går schemat ihop med familjeliv? Om inte du har familj, så kanske några kollegor har det. Dagishämtning, vab, skollov etc.
Och hur går det ihop med att skaffa familj, såsom att ha ett socialt liv utanför flyget?
Det är väl helt ärligt lite sisådär med det. Det finns kollegor som har familj, men det är många skilsmässor och förhållanden som tar slut dessvärre. Vi "ger" mycket av oss själva på jobbet (det gör man ju i alla serviceyrken) och det i kombination med konstig dygnsrytm, många dagar borta och så vidare sliter mycket på relationerna med människorna runtomkring en. I och med att vi har så olika tider på dygnet och jobbar när andra inte gör det så är det svårt att vara ledig under loven och dagishämtning fungerar ju bara ibland. VAB finns :)
 

JohanG

Medlem
Byts "duken" som en vilar bakhuvudet mot ut varje flygning?
Alltså den högst upp på ryggstödet.
För längesedan (back in the jet age, typ!) byttes den varje flygning men nu gör vi som bussar och tåg och byter dessa varje dag, eller vid behov oftare :)

För övrigt fick jag lära mig häromdagen att det vi kallar för headrest covers faktiskt har ett namn på svenska - antimakass! Tror det blir svårt att införa det ordet i branschen dock ;) Men det hade ju redan Thornado koll på ;)
 

JohanG

Medlem
Jag har en fråga som jag har funderat rätt länge över, men aldrig förstått hur det fungerar.

Jag är ett stort fan av sajter som t.ex. Flightradar24 och slentriankollar t.ex. när flygplan startar och landar på en flygplats, rent tidsmässigt. Jag reagerar ofta på att flighter som landar sent på kvällen på en utebas (outstation?) går med samma kärra väldigt tidigt tillbaka mot t.ex. ARN morgonen därefter. Exempel är flighten SK047 som har en planerad ankomsttid till Sundsvall 22:50 och en planerad avgångstid mot Arlanda 06:40. Det ger ett fönster för besättningen på 7 timmar och 50 minuter att packa ihop, ta sig till sitt hotell, sova, vakna, äta frukost, ta sig till flygplatsen, göra alla kontroller, packa på passagerarna och åka.

Är det verkligen så lite tid mellan flighterna, eller har man mer än en besättning som sover över på utebasen, så att den besättning som kommer sist till flygplatsen på kvällen tar en senare tur tillbaka mot hemmabasen på förmiddagen?
Härlig iaktagelse! Det stämmer. Jag flög just den flighten för ett tag sedan. Tidsreglerna kräver minst 10 timmar mellan det att planet stannar vid gate tills dess att vi pushar för att man ska räknas som helt nedvilad, är det kortare än så (som i exemplet ovan) räknas det som split duty, typ "delade turer" på svenska. Fördelen är att det räknas som tjänstgöring, vilket betyder att man oftast bara flyger en (eller möjligen två) flighter dagen därpå. Man är liiite trött dagen efter ;)
 
Last edited:

JohanG

Medlem
Norra (Finnair) gör det på ARN med 23.40 som kör retur 06.55 - brukar vara samma crew. (Och ja- har kommit hem med den sena för att åka den tidiga mer än en gång...) Men som tidigare nämnts räknas då all tid som arbetstid (flygtid), varför det bara går på korta rutter med korta nattstopp. Vet inte av att SAS (mainline) gör detta.
Vi har det på flera stationer, bland annat några av flighterna i finland och ett par flighter till vissa inrikesstationer i sverige.
 
Toppen