Senaste nytt

Jag är flygvärd på SAS - ask me anything!

Det varierar! Under sommaren är det mycket dagsturer (dvs utan övernattning), medan under vintern kan vi sova borta 4-5 dagar i sträck. Jag skulle uppskatta att jag under det senaste året kanske haft nånstans runt 100-130 övernattningar.

Idag klev jag upp vid 03:45, åkte hemifrån vid 04:30, checkade in vid 06, landade strax efter 18, var hemma vid 19:45 :)
12h arbetsdag är mycket speciellt eftersom du har ca 1,5h restid enkel väg till jobbet. Hur ser ett typiskt vecko/månadsschema ut?
 

Agö

Medlem
37 semesterdagar är flera än vad de flesta har - på pappret. De som jobbar skift på SAS får gärna rätta mig med visst räknas semesterdagarna hos er med 7 per vecka? Dvs. om ni tar ut fyra veckors semester går det åt 28 semesterdagar medan det för de flesta vanliga kontorstidsarbetande (inte bara på SAS) faktiskt bara går åt 20 semesterdagar om man tar fyra veckors semester.
Bra förtydligande, så är det (se här, Bilaga J (avtal som gick ut i mars i år). Men i ärlighetens namn är detta fortsatt bra villkor, i synnerhet om man som fler och fler faktiskt gör (av egen fri vilja eller annat skäl) väljer att ta ut semester på ett annat sätt än traditionell sammanhängande långsemester under sommaren (någon sådan kan ju knappast påräknas heller med tanke på vad vår vän trådstartaren har skrivit i tråden).
 

Agö

Medlem
Det låter bättre än vad det är tror jag. 11 dar ledigt per månad är inte mycket mer än vad de flesta av oss har (minst 8 dagar per månad är lördagar och söndagar samt har många månader per år en eller flera röda dagar).

37 semesterdagar är flera än vad de flesta har - på pappret. De som jobbar skift på SAS får gärna rätta mig med visst räknas semesterdagarna hos er med 7 per vecka? Dvs. om ni tar ut fyra veckors semester går det åt 28 semesterdagar medan det för de flesta vanliga kontorstidsarbetande (inte bara på SAS) faktiskt bara går åt 20 semesterdagar om man tar fyra veckors semester.
Du måste väl också rimligtvis ha dina elva lediga dagar per månad även under den tid du har semester? I så fall är det ju inte ens någon skillnad på den punkten. Nåväl, bästa att låta TS svara utan alltför många spekulationer.
 

jsn

Medlem
Håller med om att det låter mycket, men det är samtidigt ett påfrestande jobb och vi jobbar långa dagar, tunga tider och sover ofta borta. Och tyvärr är ju ofta semestern förlagd när ingen annan är ledig... :)
Hur många timmar per år jobbar ni? En normal årsarbetstid ligger väl på ungefär 1600 timmar.
 

apknug

Medlem
Inte visste jag att thh var svetsare.
Han har i alla fall samma årsarbetstid som en svetsare och många av oss andra med knegare eller kontorsjobb. Men det har han ju sagt...

Vi väntar med spänning på uppgift om årsarbetstid för en annan kollektivavtals grupp.

Som dock gärna kunde bemästra mig/tig svetsning så kanske vi hade sluppit några förseningar. (Popnitning kanske, hehe eller limma nu)
 
Toppen