Senaste nytt

Jag är flygvärd på SAS - ask me anything!

JohanG

Medlem
I väntan på att trådskaparen, som borde veta hur det går till, svarar så är min tolkning av vad som skrivits att de oftast inte hinner köpa eller äta någon mat under mellanlandningarna. Däremot så "får" de kasta i sig mat ombord vilket då skall/kan/får/beräknas ta 20 minuter. Min egen erfarenhet säger att det är utnyttjandet av dessa 20 minuter som jag rätt ofta ser när jag går till/från toaletten eller behöver sträcka på benen. Den mat besättningen då äter är samma mat som vi passagerare får ombord.
Korrekt uppfattat!
 

nota bene

Medlem
Menar du flyget generellt? Jag kan inte riktigt hålla med dig i din bild av att det allt för ofta är berusade människor ombord på SAS. Tycker att vi har rätt lugna och trevliga passagerare :)

Det är en skillnad i att acceptera en passagerare för ombordstigning och att servera den ytterligare alkohol. Precis som på andra utskänkningsställen ska vi inte överservera berusade passagerare. I luften är detta ännu viktigare... Om passageraren är en fara för sig själv eller någon annan nekas den ombordstigning. Om vi nekar en passagerare ombordstigning genererar det en försening, men vi prioriterar alltid safety framför punktlighet.
Måste säga att jag håller med - flyger rätt mycket, och ytterst sällan någon är uppenbart överserverad. Klart att det är folk som tagit 10 öl under 5 timmar och är salongsberusade,
Men inte påverkad på en nivå som är farlig eller otrevlig.

Har aldrig haft några sådana problem på SAS i modern tid. Däremot var det väldigt tjafsade att få GT+Mousserande+te+öl till mig och vän på ARN-Riga förra året klockan 07.00 i Go som Diamond...

Kul att du tar dig tid att svara på frågor - är bra med crew som är motiverade och aktiva! Min uppfattning är generellt att de yngre anställda är motiverade och alerta.
 

JohanG

Medlem
Hej !


Tycker det är kul att du svarar på frågor här !

Det finns Crew och det finns Crew. En del gömmer sig hela tiden bakom skynket och man ser dom bara när serveringen sker, samt när kabinen ska göras klart för landning. ( Lätt överdrivet ) Andra är på tå hela tiden, fyller på plockar bort och byter några ord med passagerarna. Frågar om det inte ska vara en Cognac till kaffet, smakade vinet bra mm mm, sprider glädje och en trevlig atmosfär i kabinen. Vilken sorts Crew är du ?

Man tänker ju att ett service yrke måste vara så mycket lättare att genomföra med ett leende på läpparna.
Det ligger något i det du säger! :) Jag försöker vara "på tå" och småprata lite med passagerarna om det känns lämpligt.

Men även Nemo har tyvärr en stor poäng. Det är mycket långtidssjukskrivningar på grund av bland annat utbrändhet i branschen och jag tycker tyvärr att det oftast är de "bästa" värdinnorna som blir utbrända. Jag var faktiskt själv sjukskriven under en period i början av min anställning på grund av just utbrändhet. Om man ger så mycket av sig själv på jobbet att det knappt finns någonting kvar till nära och kära när man väl är hemma. Även om jag fortfarande brinner för att ge god service är det en enorm skillnad i utmattning efter en lång arbetsdag om mellan att ge "bra" och "riktigt bra" service. Det kan vara en svår balansgång.
 

JohanG

Medlem
Inte så illa. Hur många övernattningar har ni på ett år? Hur lång är en arbetsdag?
Det varierar! Under sommaren är det mycket dagsturer (dvs utan övernattning), medan under vintern kan vi sova borta 4-5 dagar i sträck. Jag skulle uppskatta att jag under det senaste året kanske haft nånstans runt 100-130 övernattningar.

Idag klev jag upp vid 03:45, åkte hemifrån vid 04:30, checkade in vid 06, landade strax efter 18, var hemma vid 19:45 :)
 

JohanG

Medlem
Under en flight med Ryanair opplevde jeg at cabin crew varslet pilotene om at de hadde cabin cleared, uten at den var det. Traller var usikret i galley og cabin crew var ikke seated mens hjulene var ute og vi var på finale inn til rullebanen. Er dette et brudd på lover og regler for cabin crew? Er det lov å ha en usikret kabin etter at pilotene har etablert seg på finale til en rullebane? Finnes det et reglement fra luftfartsmyndigheter som cabin crew må forholde seg til under landing?
Som någon kommenterade så kan jag inte svara för Ryanair... :) Men hos oss ska bland annat galleyn och kabin vara säkrade, belysningen släckt och personalen fastspänd innan "Cabin Clear" kan rapporteras till flight deck. Jag kan inte piloternas procedurer men av vad jag har förstått så kan hjulen kan vara ute även innan cabin clear rapporteras, för att tex reducera hastigheten, men man kan däremot inte påbörja sista steget av landningen innan cabin clear har mottagits.

Våra regler bygger på vår operations-manual, som i sin tur är ett krav från myndigheterna, som i sin tur har krav på sig från ICAO. I manualerna regleras i princip ALLT som händer och kan hända ombord, utom rena servicebitar. Någon som jobbar på huvudkontoret har förmodligen bättre koll på detta.
 

BOTL

Medlem
Menar du flyget generellt? Jag kan inte riktigt hålla med dig i din bild av att det allt för ofta är berusade människor ombord på SAS. Tycker att vi har rätt lugna och trevliga passagerare :)

Det är en skillnad i att acceptera en passagerare för ombordstigning och att servera den ytterligare alkohol. Precis som på andra utskänkningsställen ska vi inte överservera berusade passagerare. I luften är detta ännu viktigare... Om passageraren är en fara för sig själv eller någon annan nekas den ombordstigning. Om vi nekar en passagerare ombordstigning genererar det en försening, men vi prioriterar alltid safety framför punktlighet.

Menar generellt (ej charter, där är det katastrof), har tyvärr också sett att man serverar både berusade och överberusade enligt min bedömning.

Tack för utförligt svar.
 

SK989

Medlem
Oj. Det var inte dåligt.
Det låter bättre än vad det är tror jag. 11 dar ledigt per månad är inte mycket mer än vad de flesta av oss har (minst 8 dagar per månad är lördagar och söndagar samt har många månader per år en eller flera röda dagar).

37 semesterdagar är flera än vad de flesta har - på pappret. De som jobbar skift på SAS får gärna rätta mig med visst räknas semesterdagarna hos er med 7 per vecka? Dvs. om ni tar ut fyra veckors semester går det åt 28 semesterdagar medan det för de flesta vanliga kontorstidsarbetande (inte bara på SAS) faktiskt bara går åt 20 semesterdagar om man tar fyra veckors semester.
 
Toppen