Senaste nytt

Jag är flygvärd på SAS - ask me anything!

Allt för ofta är det för fulla ombord, chartergäng eller annat där man reser i grupp (svensexa/firmafest osv) och det är genuint obehagligt med dessa idioter som inte bara förstår lugnet utan riskerar allas säkerhet enligt min uppfattning. Efter att ha jobbat över ett decennium som ordningsvakt är det märkligt att man låter människor flyga som jag inte hade släppt in på en nattklubb för de är så onyktra.

Om du skulle spekulera varför tror du att man släpper in berusade på flyget när man har sånt lagstöd att neka dem?
 
Vi har inga raster, ibland har vi väntetid på flygplatsen och då kan man passa på att varva ner lite och att köpa någonting att äta. Men det händer inte så ofta, utan oftast är det bara att äta något snabbt och dra vidare till nästa flygning :) Det vanligaste är att vi har 20 minuter matuppehåll på lite längre flygningar.
Ok så då ska man med andra ord inte skämmas för att be om service när skynket till galley är fördraget på europaflygningar.
 
Vi har inga raster, ibland har vi väntetid på flygplatsen och då kan man passa på att varva ner lite och att köpa någonting att äta. Men det händer inte så ofta, utan oftast är det bara att äta något snabbt och dra vidare till nästa flygning :) Det vanligaste är att vi har 20 minuter matuppehåll på lite längre flygningar.
Det kan omöjligtvis stämma. Senast igår åt CC mat ombord med fördragen gardin.
 
Allt för ofta är det för fulla ombord, chartergäng eller annat där man reser i grupp (svensexa/firmafest osv) och det är genuint obehagligt med dessa idioter som inte bara förstår lugnet utan riskerar allas säkerhet enligt min uppfattning. Efter att ha jobbat över ett decennium som ordningsvakt är det märkligt att man låter människor flyga som jag inte hade släppt in på en nattklubb för de är så onyktra.

Om du skulle spekulera varför tror du att man släpper in berusade på flyget när man har sånt lagstöd att neka dem?
Skall man applicera dörrvaktsnormen så skulle vi inte ens komma in i longen ;)
 
Så om cc enbart flyger cph-lhr-cph-lhr-cph under ett arbetspass så ska de inte få någon matrast öht under hela arbetspasset?
Om du läser tråden så ser du själv att de inte har raster men att de hinner köpa något mellan flygningarna. Inte jag som säger utan jag bara hänvisar till det som står skrivet här.
 
I väntan på att trådskaparen, som borde veta hur det går till, svarar så är min tolkning av vad som skrivits att de oftast inte hinner köpa eller äta någon mat under mellanlandningarna. Däremot så "får" de kasta i sig mat ombord vilket då skall/kan/får/beräknas ta 20 minuter. Min egen erfarenhet säger att det är utnyttjandet av dessa 20 minuter som jag rätt ofta ser när jag går till/från toaletten eller behöver sträcka på benen. Den mat besättningen då äter är samma mat som vi passagerare får ombord.
 
I väntan på att trådskaparen, som borde veta hur det går till, svarar så är min tolkning av vad som skrivits att de oftast inte hinner köpa eller äta någon mat under mellanlandningarna. Däremot så "får" de kasta i sig mat ombord vilket då skall/kan/får/beräknas ta 20 minuter. Min egen erfarenhet säger att det är utnyttjandet av dessa 20 minuter som jag rätt ofta ser när jag går till/från toaletten eller behöver sträcka på benen. Den mat besättningen då äter är samma mat som vi passagerare får ombord.
Ja, så var det igår. Problemet var att båda CC i främre galley tog matpaus samtidigt. Kasta i sig mat på 20 minuter är det dock sannolikt många som gör.
 
Toppen