Senaste nytt

Jag är flygvärd på SAS - ask me anything!

Hur många dagar i veckan/månad är man borta hemifrån? Arbetar man vanligen 3-4 dagar intensivt följt av ett par dagars ledighet?
Veckoarbetstiden på en heltidstjänst är 47,5 timmar, vi arbetar oftast fyra/fem dagar (det är betydligt tyngre än jag någonsin kunde föreställa mig innan jag började arbeta i branschen) och därefter 2 eller 3 dagar ledigt. För min del går första dagen efter varje arbetsblock oftast åt till att sova ut och tvätta haha...

Jag har funderat på en sak om säkerhetsgenomgången. Vem är det som bestämmer om den ska dras på engelska i första hand och summeras på ett skandinaviskt språk eller tvärt om? Har det att göra med stationeringsort och olika instruktioner? Det verkar vanligare att säkerhetskontrollen dras på engelska med dansk och norsk personal. Det kanske redan finns något system i det hela som jag inte har upptäckt bara.
Safety-relaterade annonseringar görs alltid på både svenska och engelska. Under boardingen avgör vi om passagerarna i majoritet verkar tala svenska eller andra språk, och utifrån majoriteten genomförs demon på svenska eller engelska, och sammanfattningen på "minoritetsspråket". Det har således ingenting att göra med vilken station vi är på osv, även om vissa stationer (ex. FRA) blir överrepresenterade på engelska som huvudspråk.

På charter, som i 99,9% av fallen har passagerare som förstår svenska kan ibland serviceannonseringen göras enbart på svenska följt av en uppmaning på engelska att kontakta kabinpersonalen om man inte förstår svenska. Men safetyn görs alltid på två språk.

Om någon i besättningen talar ett tredje språk kan det ibland göras en kort hälsning på ytterligare ett språk, men det blir ju mer som en "bonus" :)

Hur mycket kaffe går det åt på en fullsatt 738 till t ex London?
Är det någon av passagerarna som klagat över att ni inte som Ryan säljer skraplotter ombord?
Just nu kör vi ju jubileumskoppar med anledning av 70-årsjubileet, och de rymmer ganska mycket mer kaffe än de vanliga kopparna. Blir bara en 5-6 koppar per kanna. Så just nu blir det extra många kannor kaffe! Om jag ska gissa så kanske vi totalt gör av med 7-8 kannor kaffe = 14-16 liter per enkel väg på en full 738 på europalinjerna. Mycket kaffe blir det!

HAHA! Nej, det kan jag inte påstå är något som är efterfrågat :) I sådana fall får jag väl hänvisa dem till Pressbyrån på ARN ;)

Vad är ditt rekord i antal EBP / EBD / EBG på en flygning?
Jag kan nog inte ge några nummer, men guldmedlemmar finns det tillräckligt många av för att man inte ska kunna ha möjlighet att ge recognition i vart fall. EBD är klart överrepresenterade på populära morgon- och eftermiddagsavgångar, vilket kanske inte är så förvånande. Beklagar "goddag yxskaft"-svaret :)

Får ni byta arbetspass med varandra (förutsatt att alla arbetstidsregler uppfylls)? T ex vid bröllopet du nämnde tidigare.

Har ni möjlighet att söka ledigt(semester/komp) i utgiven "roster"?

Jobbar du/ni mkt övertid?

Du skrev att ni har veckoarbetstid på 47,5 tim, innebär det att ni har ngn maxgräns i antalet timmar per månad/år?

Kul att du tar dig tid att svara, uppskattas! :)

Får ni byta arbetspass med varandra (förutsatt att alla arbetstidsregler uppfylls)? T ex vid bröllopet du nämnde tidigare.

Har ni möjlighet att söka ledigt(semester/komp) i utgiven "roster"?

Jobbar du/ni mkt övertid?

Du skrev att ni har veckoarbetstid på 47,5 tim, innebär det att ni har ngn maxgräns i antalet timmar per månad/år?

Kul att du tar dig tid att svara, uppskattas! :)
Ja, tacksamt nog har vi det! Men det är mycket som ska klaffa, förutom att man ska hitta någon att byta med är det ett myller av myndighetsregler som ska passa ihop med det tilltänkta bytet. För att nämna några: minimi-, vecko- och nattvilor, maximalt antal flygtimmar per dag och rullande 7/28/90 dagar, maximalt antal tjänstgöringstimmar per 7/28/90 dagar, det får inte bryta standbyblock, det får inte flyga flera nyanställda på samma flygning, osv... Ja, ni förstår :) Det tar ett tag innan man lär sig att se vilka byten som kan gå igenom. Vi kan söka ledigt i lagd roster men det har jag inte haft någon framgång med, byte är oftast den väg vi får försöka.

Övertid räknas för oss som de timmar som överstiger veckoarbetstiden på 47,5 h. Jag har klarat mig rätt bra från övertid, det händer men framför allt vid olika former av trafikstörningar. Däremot är det vanligt att den planerade dagsarbetstiden överstigs, och det händer ibland att vi "går in i UC" vilket är (mycket förenklat) t ex om en dag där maximal flygtjänstgöring är 13 timmar, kan vi på grund av t ex tekniska problem på utestation eller andra "unforeseen circumstances" (UC) arbeta i upp till 15 timmar. Det händer ibland.

Myndighetsreglerna säger att vi inte får tjänstgöra mer än 60 timmar per rullande 7 dagar.

Hur hanterar ni fyllskallar som redan är berusade vid avgång?Nekad ombordstigning?
Flygsäkerheten går framför allt. Vi gör en bedömning om det är lämpligt att låta personen flyga. Om personen kan utgöra en fara för sin egen eller andras säkerhet kan det bli aktuellt att personen nekas att flyga, men det är tack och lov sällan det händer.

Hur många semesterdagar får ni per år, och hur många av dessa har ni rätt att ta ut under sommaren(maj/juni-aug/sept?)?

Är yrket populärt, dvs, har ni lätt för att ersätta folk som slutar?

• Gilla
Reactions: Gus
Toppen