Senaste nytt

Jämförelse mellan British Airways Executive Club och American Airlines AAdvantage

OK.

Billiga sätt att bli Oneworld sapphire från Europa:

BAEC: 4x HEL-LHR t/r J, 640TP, 13608 BIS, 14 744 Avios. 4x430€ = 1720€
AY+: 3x ARN-DEL t/r J, 90000p, 20928 BIS, 90 000rdp. 3x999€ = 2997€
AA: 5x ARN-longhaul t/r (minimum 4 segment på AA-kod) Y, 50 000EQM, 50 000 BIS, ca 56250rdm. 5x~700€ = 3500€
 
Last edited:

gdaily

Medlem
Men det där är ju att jämföra äpplen och päron... att hitta olika milage-runs som maximerar intjäningen är ju vardagsmat här på forumet, men inte så intressant i "verkliga livet".

Vad som skulle vara intressant däremot är att ta en typresenär som bor i Köpenhamn eller Stockholm. Denna resenär gör fem tur/retur-resor till London per år (byt ut till Frankfurt för Star Alliance-jämförelse). Han gör även en transatlantisk flygning i Ekonomi+ till New York för jobbets räkning, och tar en semesterresa till Asien i ekonomi för egna pengar. Slutligen har hen två Europaflygningar (i ekonomi) som hen kan styra lite som han vill, en omväg via lämplig hubb gör ingenting.

Nu kan man göra intressanta jämförelser mellan olika program, just för denna resenär.
 

Dr. Miles

Expert
Men det där är ju att jämföra äpplen och päron... att hitta olika milage-runs som maximerar intjäningen är ju vardagsmat här på forumet, men inte så intressant i "verkliga livet".

Vad som skulle vara intressant däremot är att ta en typresenär som bor i Köpenhamn eller Stockholm. Denna resenär gör fem tur/retur-resor till London per år (byt ut till Frankfurt för Star Alliance-jämförelse). Han gör även en transatlantisk flygning i Ekonomi+ till New York för jobbets räkning, och tar en semesterresa till Asien i ekonomi för egna pengar. Slutligen har hen två Europaflygningar (i ekonomi) som hen kan styra lite som han vill, en omväg via lämplig hubb gör ingenting.

Nu kan man göra intressanta jämförelser mellan olika program, just för denna resenär.
Ett exempel:
  • 5 t/r Stockholm-London i Economy = 10 x 2 x 5 t/r = 100 TP
  • 1 t/r Stockholm-New York i Premium Economy = (20 + 90) x 2 = 220 TP
  • 1 t/r Stockholm-Bangkok i Economy = (10 + 35) x 2 = 90 TP
  • 2 t/r Stockholm-någon stad i Europa i Economy
    • 1 t/r Stockholm-London-Madrid i Economy = (10 + 10) x 2 = 40 TP
    • 1 t/r Stockholm-London-Aten i Economy = (10 + 20) x 2 = 60 TP
100 + 220 + 90 + 40 + 60 = 510 TP

Om man uppgradera London-Aten t/r med cash, får man 120 TP mer så att man når upp till BAEC Silver

(Economy 10 + Economy 20) x 2 = 60 TP
(Economy 10 + Business 80) x 2 = 180 TP​


Den här tråden är inte för jämförelse med SAS men så här ser det ut för likadant resemönster.

  • 5 t/r Stockholm-London i Economy = 1.000 x 2 x 5 = 10.000 EB poäng
  • 1 t/r Stockholm-New York i Premium Economy = 8.000 x 2 = 16.000 EB poäng
  • 1 t/r Stockholm-Bangkok i Economy (THAI Economy Q klass) = 5.200 x 2 = 10.400 EB poäng
  • 2 t/r Stockholm-någon stad i Europa i Economy
    • 1 t/r Stockholm-Aten i Economy = 2.000 x 2 = 4.000 EB poäng
    • 1 t/r Stockholm-Madrid i Economy = 2.000 x 2 = 4.000 EB poäng
10.000 + 16.000 + 10.400 + 4.000 + 4.000 = 44.400 EB poäng utan elitstatus

Om man köper SAS Plus på Stockholm-Aten t/r och på Stockhom-Madrid t/r istället, får man ytterligare 8.000 EB poäng och man når upp till SAS EuroBonus Gold.
 
Last edited:

henrik l

Medlem
Väcker lite liv i tråden. Vet inte om det har framgått på annat ställe, men som Platinum i AAdvantage har jag fått 100% bonus på "base miles" när jag har flugit business och premium economy med Cathay, medan jag som BAEC-gold "bara" får en vanligt "cabin bonus" med Cathay.
 

henrik l

Medlem
Hmm, vet inte om vi menar samma sak:) Men det är motsvarigheten till Tier Bonus som finns hos AA. På sträckan HKG-AKL blev det 6252 Avios, medan det blev 11 920 miles till AAdvatage. Däremot lyckas jag inte hitta något om detta hos AA, men det är ju bara att tacka och ta emot:)

Ska för övrig bli intressant att se om jag får guld, eller inte med tanke på att fyra-bens-regeln skall börja gälla på allvar.
 

Dr. Miles

Expert
Väcker lite liv i tråden. Vet inte om det har framgått på annat ställe, men som Platinum i AAdvantage har jag fått 100% bonus på "base miles" när jag har flugit business och premium economy med Cathay, medan jag som BAEC-gold "bara" får en vanligt "cabin bonus" med Cathay.
Det står i inlägg nr. 3 i den här tråden.
Jämförelse mellan British Airways Executive Club och American Airlines AAdvantage | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor
 
Toppen