Senaste nytt

Jämförelse av kreditkort med Eurobonus

@Johan Qahoush du har många frågor, och det är svårt att svara på alla. Jag föreslår att du i lugn och ro läser första inlägget på de stora sticky-trådarna här på forumet, där väldigt mycket information är sammanfattat på bra sätt.

Det går inte att säga vad som är bäst, för det finns inte en sanning som gäller för alla, utan det beror på dina individuella förutsättningar, hur ditt resemönster ser ut, vilken spend du har, hur det fördelar sig mellan olika valutor, och framförallt, hur mycket tid och pengar du är villig att lägga ner på poäng-spelet.

För min del bollar jag ett stort antal olika kort, men just nu lägger jag SEK (och Billhop) på Amex Elite upp till 300 000 per år, SEK och utländsk valuta på Amex Platinum när det behövs för försäkringar (även om bonustilldelningen då är låg), och resten på Travel Wallet via Curve (Black Legacy). Travel Wallet fyller jag på med SAS Mastercard Premium när det är dubbel (eller som nu, trippel)-kampanj och dubbeldippar med andra ord alltid på dessa pengar. Och så använder jag GBIT maximalt när det går. Den här helgen har jag flyttat ~50k spendering, och därmed tjänat in en extra 15 000 poäng.

Utomlands använder jag Curve för växlingen. Jag har inte nog med spend utomlands för att motivera Revolut och förväxling för att spara lite på helgerna, men det är bara jag och hur min situation ser ut, för andra kan det vara klockrent.

Jag håller inte riktigt med om att Travel Wallet är/har varit värdelöst, jag har tjänat väldigt många poäng på detta i kombination med Curve. Men inom kort kommer deras avtal med Eurobonus ta slut, och då ändras förutsättningarna och jag kommer nog inte ha kvar kortet senare, utan välja något annat (kanske mitt Norwegian Visa). Om GBIT går tillbaka till 14 (jag tror iofs det var 30 om jag inte minns fel) dagar som det var tidigare, istället för nuvarande 90 dagar, så kommer det också ändra var jag lägger pengar.

Vill man maximera måste man alltså hela tiden vara påläst och se vad som händer och ändrar sig, och anpassa sig därefter.

Edit: I andra änden av spektrumet, om man bara vill göra det enkelt för sig och inte nödvändigtvis maximera intjäningen, och man inte har så mycket spend i annan valuta än SEK, så är det ganska enkelt. Om du spenderar <200 000 per år, använd SAS Mastercard och använd det överallt. Om du spenderar mer än 200 000 per år, använd SAS Mastercard Premium.
 
Last edited:
@TP12

1. Hur många poäng planerar du dra in om året? Kommer du göra värvningar och liknande som ger dig mer än poängen du får för vanlig spend?

Svårt och planera när varje månad sker olika saker, och jag inte kan få in min hyra på kredit. Så jag köper och lever och får se vad det blir för poäng av det hela. Därmed nästan bästa att ersätta Amex Premium mot SAS Premium för att alltid få minst 15/100 poäng, istället för ibland och sen på andra butiker 10/15. Skulle jag i framtiden lyckas nå över 150k spenderat på ett kalenderår kan jag börja överväga om ett Amex kort då igen.

2. Vad ska du använda poängen till? Är du intresserad av resor eller är det något annat som lockar?

Vill kunna ha samlat ihop poäng för att sen kunna använda till en utomlandsresa utan att ha behövt spara undan cash/pengar på ett sparkonto vid sidan. Nu får jag ju poäng på alla vanliga köp man gör. Det är det jag gillar. Jag sparar poäng utan att behöva spara undan pengar. Med tanke på att poängen försvinner efter 5 år. Så får jag spara ihop så mkt jag kan sedan göra ett fin resa.
 

palmen

Moderator
@palmen Bra att man frågade dig
om Travel Wallet.

Skulle den NU ha varit ett optimalt bra rekommenderat kort. Visst är den som ett Revolut kort fast man får 15/100?
Jag vet inte om jag var otydlig, trodde jag gjorde det extremt klart att ett SAS Travel Wallet är ett URUSELT kort, och då är jag ändå snäll.

Så jag tar det igen.
  • Skaffa INTE SAS Travel Wallet nu
  • Skaffa INTE SAS Travel Wallet imorgon
  • Glöm detta kort omedelbart och tänk aldrig någonsin på det igen. Om det mot förmodan blir bra framöver så kommer vi rekommendera det.
Har jag varit tillräckligt klar nu att du inte bör skaffa detta kort? Jag orkar inte skriva en uppsats om varför, allt finns redan i tråden om det kortet och "ingen" här på forumet använder det längre. Det var bra i vissa situationer för de som förstår allt om dessa kort och kunde maxa det för typ 2 år sedan.

Lita på oss när vi säger att kortet är värdelöst nu. Ju förr du accepterar detta desto mer tid kan du lägga på att förstå kort som är bra att ha.
 
@Jane Insane Väldigt givande svar.

Vill rikta ett stort mega tack till er alla.
@palmen @ekf @Jane Insane @TP12 @Berglund @Mattias Holmén Och alla andra som jag må ha glömt nämna.

Att ni orkat tålmodigt, och med sånn fin bemötande och trevliga svar läsa igenom alla mina funderingar och ge klockrena givande lärorika svar. Är jag oerhört tacksam för.

Businessclass.se får mig att känna som en del av ett större gemenskap, likadant som jag känt på Rikatillsammans forum med Jan Bolmeson gällande Avanza sparande på IFK, fonder och olika portföljer. Blev medlem igår och är väldigt tacksam för hur jag blivit bemött och introducerat.
 
Jag vet inte om jag var otydlig, trodde jag gjorde det extremt klart att ett SAS Travel Wallet är ett URUSELT kort, och då är jag ändå snäll.

Jag håller som sagt inte med om att det varit uruselt, rätt utnyttjat och i rätt kombinationer har det varit bra. En del lämpar sig inte att skriva öppet då det nog handlar mer om fel i deras implementation än genomtänkta regler :)

Men, du har 100% rätt i att det är meningslöst att skaffa ett idag, det finns vad jag kan se inte någon framtid alls för Travel Wallet.
 
@palmen

Jag ställer frågor i syfte att lära
mig också inte bara går inte blint och ska köpa bara för jag frågar. Lite missvisande och oärligt samt naivt att påstå att INGEN i forumet använder det, eller rekommenderar det när jag precis ovanför fått ett långt svar av

@Jane Insane som säger tvärtom? Är inte hennes röst värd något? Är inte hennes åsikt värt något?

Hon skrev:
”och resten på Travel Wallet via Curve (Black Legacy). Travel Wallet fyller jag på med SAS Mastercard Premium när det är dubbel (eller som nu, trippel)-kampanj och dubbeldippar med andra ord alltid på dessa pengar. Och så använder jag GBIT maximalt när det går. Den här helgen har jag flyttat ~50k spendering, och därmed tjänat in en extra 15 000 poäng.”

samt

”Jag håller inte riktigt med om att Travel Wallet är/har varit värdelöst, jag har tjänat väldigt många poäng på detta i kombination med Curve. Men inom kort kommer deras avtal med Eurobonus ta slut, och då ändras förutsättningarna och jag kommer nog inte ha kvar kortet senare, utan välja något annat (kanske mitt Norwegian Visa). Om GBIT går tillbaka till 14 (jag tror iofs det var 30 om jag inte minns fel) dagar som det var tidigare, istället för nuvarande 90 dagar, så kommer det också ändra var jag lägger pengar.”

Så tkr det är bra om man inte tar saker till det extrema när andra inte har samma bild?
 
Bara för att vara jättetydlig, på det här forumet är det vissa medlemmar som delar med sig av helt otrolig mängd kunskap och erfarenhet som man definitivt bör lyssna på, @palmen är absolut en av dessa (man lär sig ganska snabbt när man läser vilka man ska verkligen lita på). When in doubt, lita på Palmen :)

Att jag inte håller med just här betyder inte att Palmen har fel, utan är bara ett bevis på vad jag skrev ovan: det finns inte ett enda svar som gäller för precis alla.

Däremot håller jag som sagt med om slutsatsen här: Det finns inget skäl att skaffa Travel Wallet idag.
 

palmen

Moderator
Jag håller som sagt inte med om att det varit uruselt, rätt utnyttjat och i rätt kombinationer har det varit bra. En del lämpar sig inte att skriva öppet då det nog handlar mer om fel i deras implementation än genomtänkta regler :)

Men, du har 100% rätt i att det är meningslöst att skaffa ett idag, det finns vad jag kan se inte någon framtid alls för Travel Wallet.
Jag har själv haft det och nyttjat det med stor vinning, men som det är nu är det inget kort man ska ha framöver. Jag råkade dessutom ut för problem där deras support blev inblandad, efter det var det helt klart för mig att man inte skulle ha med de att göra över huvud taget framöver, var skrämmande hur det hanterades och fick dra in sas i det hela för att få en lösning till slut.
 
Toppen