Senaste nytt

Jämförelse av kreditkort med Eurobonus

PontusBC

Medlem
Nu tar jag upp en fråga som säkert flera ställt många gånger tidigare men ändå. Om jag spenderar mer än 300.000kr vad är bäst då eftersom man inte får något extra efter 300 på amex? Räknar med 500-600 per år.
 

Rickard_O

Medlem
Nu tar jag upp en fråga som säkert flera ställt många gånger tidigare men ändå. Om jag spenderar mer än 300.000kr vad är bäst då eftersom man inte får något extra efter 300 på amex? Räknar med 500-600 per år.
Kommer du dra in tillräckligt med poäng per år för att underhålla mer än 2 vouchers?
500-600k i spend per år blir ju inte speciellt mycket poäng i slutändan om man inte hittar andra vägar än ren spend.
 

zippan

Medlem
Nu tar jag upp en fråga som säkert flera ställt många gånger tidigare men ändå. Om jag spenderar mer än 300.000kr vad är bäst då eftersom man inte får något extra efter 300 på amex? Räknar med 500-600 per år.
Vad är målet?
Om statuspoäng, Mastercard Premium. En slatt av spenderingen tills uppnått mål. Resten kan du ha kvar på dit elite.
 

PontusBC

Medlem
Vad är målet?
Om statuspoäng, Mastercard Premium. En slatt av spenderingen tills uppnått mål. Resten kan du ha kvar på dit elite.
Tänkte att för det första 300 får man ju två voucher, att man då kunde få något annat liknande eller bättre för de andra 300 om man väljer "rätt" kort.
 

TP12

Medlem
Tänkte att för det första 300 får man ju två voucher, att man då kunde få något annat liknande eller bättre för de andra 300 om man väljer "rätt" kort.
Din fru/sambo kan också skaffa ett Elite/Premium om ni vill ha fler vouchers. Men som tidigare sagts 600k i spend på Elite ger "bara" 120k poäng så har ni andra sätt att få in poäng för att säkerställa att ni hinner använda vouchers innan de går ut?
 

PontusBC

Medlem
Din fru/sambo kan också skaffa ett Elite/Premium om ni vill ha fler vouchers. Men som tidigare sagts 600k i spend på Elite ger "bara" 120k poäng så har ni andra sätt att få in poäng för att säkerställa att ni hinner använda vouchers innan de går ut?
Just nu är det ju tyvärr inte så mycket resor i jobbet så nej inte speciellt mycket. Därför vore det ju bra om man kan få lite extra poäng i stället för fler vouchers för den delen som är över 300k.
 

Doctor-X

Medlem
Tänkte att för det första 300 får man ju två voucher, att man då kunde få något annat liknande eller bättre för de andra 300 om man väljer "rätt" kort.

Beror helt på vad "målet" är, eurobonuspoäng? poäng hos annan aktör (flyg/hotell)?
Har ungefär samma spend och kör detta upplägg:
- AmEx Elite, utspritt över året så att jag når 300k för 2st 2-4-1 vouchers. Betalar alltid med AmEx när det gäller resor som går utanför Norden pga försäkringen.
- SAS MC Premium, alla ställen tar inte AmEx så gäller att ha ett backup kort samt att det är 3-4x dubbla poängskampanjer. Då man någorlunda vet när kampanjerna sker görs iaf försök att tima så köpen körs via Curve X på min banks debit kort och sedan flytta transaktionerna under kampanjen. Samt med nya statusintjäningen så kanske lite extra fokus läggs här för att säkra hem EBD.
- Strawberry MC (fd NCC MC), betalar oftast alla stays inom denna koncern med detta kort. Dubbla/trippla poäng hela juli och december. Trillar in rejält med poäng. Alla poäng man tjänar hos Strawberry räknas mot årliga statusen samt lifetime.

- Har övervägt ett AmEx Gold när platinum lifetime är klart hos Strawberry för att dra in lite extra hiltonpoäng. Hilton är typ den enda partner där växlingskursen från MR -> HH-points (13:1) inte är jättedålig och motsvarar ungefär vad man får via det tyska hiltonkortet via DBK (1p/1€). Med MR-bonusen vid spend på 150.000 resp 300.000kr blir det en helt ok deal (hur man kan tjäna Hilton poäng via spend som bosatt i Sverige).
 
Toppen