Senaste nytt

Jämförelse av kreditkort med Eurobonus

mha321

Medlem
Elite är kortet som ger flest Eurobonus per krona.
Undantaget spend på sas själva - där ger Mastercard Premium mer. Så så länge man inte behöver försäkringen är det bättre i det läget att lägga de köpen på mastercard.

Jag skulle också i angivet scenario skaffa curve och lägga rätt så mycket där för att göra Gbit till sas mastercard på dubbla poäng helger. Under dessa helger är ju mastercard i särklass bäst.
 

Lokföraren

Medlem
Ok. Skriver här istället för att starta en ny tråd, kanske inte 100% rätt, men ändå :)
Jag har ett Amex Elite.
Min flickvän har ett Sas MC Premium.

Vi använder Amex så ofta det går. Har en gemensam Sharepointgrupp för Eurobonus. Men får båda fördelarna av att flyga premium då vi "blandar" konton?
 

eddo

Medlem
Ok. Skriver här istället för att starta en ny tråd, kanske inte 100% rätt, men ändå :)
Jag har ett Amex Elite.
Min flickvän har ett Sas MC Premium.

Vi använder Amex så ofta det går. Har en gemensam Sharepointgrupp för Eurobonus. Men får båda fördelarna av att flyga premium då vi "blandar" konton?
Endast innehavaren av SAS MC Premium kan boka med förmånen FlyPremium. Dock kan du ju boka åt andra från det kontot och eftersom ni har en pointshare-grupp används era gemensamma poäng.

Dvs om din flickvän bokar från sitt EB-konto kan hon boka med FlyPremium även för dig (och vem som helst annars, hon behöver inte själv vara med i bokningen) men om du bokar genom ditt EB-konto får ni inte förmånen (även om hon är med).

På samma sätt som med Amex 2-4-1 där ni måste boka från ditt konto för att kunna applicera vouchern.
 
Ok. Skriver här istället för att starta en ny tråd, kanske inte 100% rätt, men ändå :)
Jag har ett Amex Elite.
Min flickvän har ett Sas MC Premium.

Vi använder Amex så ofta det går. Har en gemensam Sharepointgrupp för Eurobonus. Men får båda fördelarna av att flyga premium då vi "blandar" konton?
Tänk på att Fly Premium-nivån baseras på totalt intjänade poäng de senaste 12 månaderna, på innehavarens egna EB-konto. Det gäller alltså inte bara inköpen på Premium-kortet utan exv egna resor och inköp på SAS Amex. Därför är det troligen mest optimalt att en av er (du i ert fall just nu) har båda korten om det är möjligt, om det är från dem ni tjänar mest poäng och ni använder Amex i första hand. Om ni får in många poäng från resor är situationen annorlunda.
 
Vet inte om det passar i denna tråd, men ger ett försök.

Tror jag läst att man kunde ha både Amex Premium/Elite samtidigt, ifall man vill gå efter sådan set-up, gör man bara en ny ansökan på Kort B ifall man har Kort A?
 
Vet inte om det passar i denna tråd, men ger ett försök.

Tror jag läst att man kunde ha både Amex Premium/Elite samtidigt, ifall man vill gå efter sådan set-up, gör man bara en ny ansökan på Kort B ifall man har Kort A?
Japp, inga konstigheter, du kan ha två (olika) Amex kreditkortprodukter samtidigt, så Elite + Platinum, eller Elite + Premium, men inte (på något enkelt sätt) t.ex. Premium + Elite + Platinum.

Man gör bara en helt vanlig ansökan.
 
Japp, inga konstigheter, du kan ha två (olika) Amex kreditkortprodukter samtidigt, så Elite + Platinum, eller Elite + Premium, men inte (på något enkelt sätt) t.ex. Premium + Elite + Platinum.

Man gör bara en helt vanlig ansökan.
Blir nog dags för Elite-ansökan snart. Dock en sak, antar att man inte kan få sign-on bonus om man redan har kort A och söker kort B? Så behöver inte vänta på nästa kampanj?
 
Toppen