Senaste nytt

Jämförelse av kreditkort med Eurobonus

eddo

Medlem
Det här är lite OT men kändes inte värt att skapa en ny tråd och det handlar trots allt om kreditkort kopplade till EuroBonus.

Är överlag nöjd med mitt SAS Amex Elite, men när företag ägnar sig åt minst sagt tveksam marknadsföring blir jag irriterad. Bilden nedan är tagen från Amex hemsida och visar "förmåner" kopplade till SAS Amex Premium. Problemet? Ingen av förmånerna kommer ju med kortet utan gäller för alla medlemmar i EuroBonus.

Dåligt Amex!


Screenshot_20240105-191022.png
 
Bilden nedan är tagen från Amex hemsida och visar "förmåner" kopplade till SAS Amex Premium. Problemet? Ingen av förmånerna kommer ju med kortet utan gäller för alla medlemmar i EuroBonus.

Är du på https://www.americanexpress.com/se/kreditkort/sas-eurobonus-premium/ ? I så fall är det ju lite av en tveksam skärmdump tycker jag, scrollad så att du missar alla Amex-specifika förmåner precis ovanför och under det du visar.

Jag kan hålla med om att det är tveksamt att visa dessa punkter överhuvudtaget i Amex marknadsföring, men att säga att inga av förmånerna kommer med kortet är ju inte riktigt sanningsenligt...
 

eddo

Medlem
Är du på https://www.americanexpress.com/se/kreditkort/sas-eurobonus-premium/ ? I så fall är det ju lite av en tveksam skärmdump tycker jag, scrollad så att du missar alla Amex-specifika förmåner precis ovanför och under det du visar.

Jag kan hålla med om att det är tveksamt att visa dessa punkter överhuvudtaget i Amex marknadsföring, men att säga att inga av förmånerna kommer med kortet är ju inte riktigt sanningsenligt...
Syftade på att inga av de i skärmdumpen är amex-specifika, men absolut finns det andra förmåner som är amex-specifika och som också listas. Var inte meningen att få det att låta som att detta är allt som visas på sidan. Men läs under "resa" så är 3 av 4 listade förmåner inte kortspecifika utan allmänna eurobonus-förmåner. Att de överhuvudtaget listar dessa, och försöker få det är framstå som kortförmåner, tycker jag är dåligt!

När Amex senaste åren valt att ta bort i princip alla förmåner förutom EuroBonus-intjäning och 2-4-1 (vilket iofs inte gör mig så mycket, nyttjade sällan något annat ändå) så får de väl stå för att sidan med förmåner blir nästintill tom istället för att försöka fylla den med andra företags erbjudanden som inte har något med Amex att göra.
 
Last edited:
När Amex senaste åren valt att ta bort i princip alla förmåner förutom EuroBonus-intjäning och 2-4-1 (vilket iofs inte gör mig så mycket, nyttjade sällan något annat ändå) så får de väl stå för att sidan med förmåner blir nästintill tom istället för att försöka fylla den med andra företags erbjudanden som inte har något med Amex att göra.
Alltså, jag säger inte att du har fel, utan jag håller åtminstone lite med dig, men samtidigt är det ju helt normalt när man har den här typen av samarbeten att man korsmarknadsför. Amex marknadsför SAS, SAS marknadsför Amex, det ligger liksom i sakens natur. Att kalla det "andra företags erbjudanden" är ju lite vinklat, det är inte vilket företag som helst, utan det gäller just explicit det program som Amex samarbetar med...
 

eddo

Medlem
Alltså, jag säger inte att du har fel, utan jag håller åtminstone lite med dig, men samtidigt är det ju helt normalt när man har den här typen av samarbeten att man korsmarknadsför. Amex marknadsför SAS, SAS marknadsför Amex, det ligger liksom i sakens natur. Att kalla det "andra företags erbjudanden" är ju lite vinklat, det är inte vilket företag som helst, utan det gäller just explicit det program som Amex samarbetar med...
Visst, men i mina ögon försöker Amex få det att framstå som en förmån med kortet när det marknadsförs på samma sida som förmåner med det specifika kortet utan att man nämner att det faktiskt gäller alla eurobonusmedlemmar. Men jag förstår din poäng och vi behöver ju inte tycka likadant. :)
 

mrestes

Medlem
Alltså, jag säger inte att du har fel, utan jag håller åtminstone lite med dig, men samtidigt är det ju helt normalt när man har den här typen av samarbeten att man korsmarknadsför. Amex marknadsför SAS, SAS marknadsför Amex, det ligger liksom i sakens natur. Att kalla det "andra företags erbjudanden" är ju lite vinklat, det är inte vilket företag som helst, utan det gäller just explicit det program som Amex samarbetar med...
Personer som skriver reklamtext är experter på att vinklar saker till absurdum. Skrattar fortfarande varje gång jag ser ett reklam för ett vin på facebook med texten "Bäst prissatt xxx på Systembolaget" och undrar hur många fler kunder de får med den text istället för "billigast xxx på Systembolaget". Uppenbarligen hade PT Barnum rätt.
 
Vet inte om någon postat detta, men märkte detta idag när jag skulle söka Elite på nytt igen.
Lite mer "deterrent" för folk som endast uppgraderar för kampanjpoängen :)

Dock verkar det endast vara för extrapoängen man blir bestraffad på, inte statuspoängen (Den hade kunnat bli ganska saftig).

1706778758128.png


F.ö. skickade jag in ansökan 10.12 och redan 10.13 fick jag mail tillbaka med godkänd ansökan. Gick mycket fortare än när jag behövde uppgradera sist (OBS, ansöker om Elite och behåller mitt Premium samtidigt)
 
Last edited:

folo

Medlem
De köttigaste bonusarna (iaf under pandemin) har väl varit 45 000p. Kommer nog bli svårt att få igenom 9 000 kr i straff för Average Joe utan dålig publicitet. Average Joe kommer missa denna info och sen säger han upp efter 9-10 månader för att han inte känner att han fick så mycket värde vs. Premium.
 
De köttigaste bonusarna (iaf under pandemin) har väl varit 45 000p. Kommer nog bli svårt att få igenom 9 000 kr i straff för Average Joe utan dålig publicitet. Average Joe kommer missa denna info och sen säger han upp efter 9-10 månader för att han inte känner att han fick så mycket värde vs. Premium.
Lite fel, största bonusen var 100k poäng :p

Så ponera att man fått poängen efter 4månader, så då ska du debiteras 100.000*0,2 = 20.000 kr (20 öre per poäng om jag minns rätt?). Men iom att de snällt nog satt resterande årsavgift för kortet så blir det nog bara det 4000kr (6000 - 4*500).

Men med dagens kampanjnivåer, 20-30k poäng,

30 000*0,2 = 6 000. Så dom har räknat fram att det blir typ årsavgift ändå! :D
 
Toppen