100k kampanjer har rent historiskt varit väldigt sällsynta. Oavsett vad ska du inte skaffa amex utan en bra kampanj, inbjudan/sign up poäng kan du bara få 1 gång.Hejsan,
Jag har länge velat mellan vilka kort jag ska byta ut mitt resurs kreditkort med.
Jag har ca 250000kr spend på kortet årligen så inga jättesummor.
Jag har kikat på SAS MC och SAS AMEX Premium. Då min spend är relativt låg så är min slutsats att SAS MC kräver alldeles för hög spend för att jag just nu ska nå upp till högsta bonusnivån och på så sätt nå upp till Sas Go till business. Även om jag skulle nå upp för business så är det då 60k poäng t/r. Detta kort är säkert värt det om man reser ofta.
Amex premium har jag dock en chans att få en bra resa med deras 2-4-1 en gång per år, vilket är ungefär så ofta jag reser. Reser ungefär 1-3gånger per år. 2 mindre resor och en större.
För någon dag sedan såg jag dock att Amex elite hade 100k invite bonus, vilket är ett fantastiskt bra erbjudande för mig då det i princip kommer att ta mig ca 3 år att nå upp till.
Min fråga är, är det värt det att invänta nästa bonus på 100k, speciellt nu när min spend är så låg? Så alltså betala ett års kortavgift för 6k för elite och sedan nedgradera till premium.
SAS MC är även det ett väldigt bra kort med deras dubbla poänghelger och Mastercard givetvis då AMEX inte accepteras överallt. Men nu när jag reser så sällan och låg spend så känns det mer valuta för pengarna att ta AMEX?
Att ha både AMEX och SAS MC är lite för dyr årsavgift för att jag sk ha båda.
Tänker jag rätt? Är väldigt ny inom det här och vill min/maxa med låg avgift.
Min plan är alltså att ta AMEX elite för poängen sen ett år senare ta deras Amex premium för alla utgifter jag kan, sen ha ett sketet Mastercard kredit (typ Norwegian som är gratis) för utgifter Amex ej går. Eller är det värt det att också lägga till ett curve så jag kan lägga på utgifterna på Amex?
Edit: såg tidigare inläggen och mycket blev väl då besvarat. Vet någon hur ofta per år Amex elite ger ut 100k poäng? Väldigt tråkigt att jag missade det då 100k tar lång tid för mig att samla ihop.
Du bör absolut ha både SAS MC och Amex. Med din spend så är nog SAS MC Premium+Amex Premium bästa kombon. Förutsatt att du kan få ut bra värde av dubbla poäng helgerna för SAS MC. Har du inte råd med SAS MC Premium så ha deras billigare variant.
Sen tar det knappast 3år att få ihop 100k poäng. Du behöver lägga tid på att ändra hela ditt spenderingsmönster, allt ska gå via SAS webshop eller diverse presentkort du köper via Eurobonus-shop. Du kan även få poäng via diverse erbjudande av elavtal/mobil/matkassar.
Kommer inte 100k kampanjer speciellt ofta, går säkert söka i forumet. Minns bara 1-2 100k tidigare och 1-2 60k senaste 4-5åren.
Skaffa SAS MC nu och invänta årsskiftet innan du signar upp antigen Amex Premium/Elite, om det inte är så att du kommer spendera 150k till årsskiftet. Det kanske dyker upp någon kampanj tills dess.
Om du tänker skaffa SAS MC, skaffa då det billigare först... invänta välkomstpoängen för att därefter uppgradera och får "välkomstpoäng" för uppgraderingen också...
100k kampanjer har rent historiskt varit väldigt sällsynta. Oavsett vad ska du inte skaffa amex utan en bra kampanj, inbjudan/sign up poäng kan du bara få 1 gång.
Det du bör göra direkt är att skaffa det billigare sas mastercard kortet. Aldrig varit någon boost på signup så bara ta det direkt.
Värt att veta är att du bara kan få poäng för de första 200k du spenderar.
Min gissning är att det kommer en till "bra signup" kampanj närmsta 3 månaderna för Amex. Då bör du utvärdera om det är värt skaffa amex premium. Får du 30k signup där är det ok, är du villig att skaffa amex Elite är 60k en bra summa i signup att sikta på som minimum.
Det är ingen stress för dig att skaffa amex nu, viktigast är att du gör det senast i mars för att hinna spendera 150k för att få vouchern (utgår ifrån att du inte kommer kunna lägga all spend på amex).
Ja, du kan bara få den initial sign-up/värvningsbonusen en gång.AMEX ger endast ut EN bonus, så där väljer jag det erbjudandet som blir bäst under månaderna som kommer?
Amex fungerar inte med Curve.Min plan är alltså att ta AMEX elite för poängen sen ett år senare ta deras Amex premium för alla utgifter jag kan, sen ha ett sketet Mastercard kredit (typ Norwegian som är gratis) för utgifter Amex ej går. Eller är det värt det att också lägga till ett curve så jag kan lägga på utgifterna på Amex?
Amex fungerar inte med Curve.