Senaste nytt

Jämförelse av kreditkort med Eurobonus

Simon90

Medlem
- Har du några resor bokade på kortet? Du tappar reseförsäkringen på dem direkt vid uppsägning.

- Det är inte helt kosher att säga upp och sedan signa på igen så snabbt att du får dina 20 000 statuspoäng tätare än vad det är tänkt. Det är inte heller 100% cleant att säga upp kortet för tätt efter att man fått årets 20 000 poäng. Alltid risk att statuspoäng dras tillbaka, och räkna med att det inte går onoterat även om du får behålla statuspoängen.

- Planera noga så att du inte tvingas signa på Amex Elite igen nära brytet för din kvalperiod. Kan bli problem från år två eftersom det är en rätt påtaglig variation (veckor eller t.o.m nån månad) mellan åren när man får sina statuspoäng. Signar man på för nära kvalperiodbrytet är risken att man får 40 000 poäng under ett kvalår och sedan 0 poäng kvalåret efter. Vad jag vet har ingen lyckats få Amex/SAS att korrigera detta i efterhand, så enda lösningen är god marginal (månader) åt båda håll från brytdatumet.

- Fundera på balansen spend/voucher/poängingång/poängbränning idag vs om du säger upp. T.ex. hade ni 300k spend förut + extrapoäng från shopping/kampanjer m.m. så har ni nu plötsligt bara hälften så mycket vouchers, men förmodligen bara en aning lägre poängingång.
Tack, jag var dum nog att signa kortet nära brytdatumet redan, så om jag säger upp det så tänkte jag rätta till det misstaget om jag skaffar kortet igen. Jag tror att jag säger upp kortet med någon månad kvar till att en ny period börjar, för att sedan skaffa det igen efter 11 månader kanske så att brytpunkten blir bättre än vad jag har nu. Plus att det är "rättvist" mot Amex då jag har betalat för en hel period med förmåner, inte för lite dvs. Så att inte de kollar snett.
 

filip23

Medlem
Gällande Amex platinum/gold card, hur lätt är det att komma upp i en nivå som gör det möjligt för växling till tex avios för bokning med QATAR eller BA? Kan lösa en spend på 450 000 kr plus 2-3 värvningar? Har jätte dålig koll på dessa kort och allt som har allt göra med att växla poäng

Tacksam för svar
 
Gällande Amex platinum/gold card, hur lätt är det att komma upp i en nivå som gör det möjligt för växling till tex avios för bokning med QATAR eller BA? Kan lösa en spend på 450 000 kr plus 2-3 värvningar? Har jätte dålig koll på dessa kort och allt som har allt göra med att växla poäng

Tacksam för svar

Du får 1 MR per krona.
 

ekf

Medlem
Gällande Amex platinum/gold card, hur lätt är det att komma upp i en nivå som gör det möjligt för växling till tex avios för bokning med QATAR eller BA? Kan lösa en spend på 450 000 kr plus 2-3 värvningar? Har jätte dålig koll på dessa kort och allt som har allt göra med att växla poäng

Tacksam för svar
I tillägg till Mattias post ovan, så kan du se vad som krävs för växling till resp program här: Membership Rewards® Resepartner
 

Sir Lemon

Medlem
Försökte faktiskt inte ens vara spydig, men frågan var ju lite hur långt ett snöre är... Jag var inne på Qatars hemsida för att se om det handlade om någon slags fastpris-priser på deras awards.. men blev inte så mycket klokare, så jag la ner den delen
I see. Tolkade nog fel bara, sorry.
 
Toppen