Senaste nytt

Intjäning till Eurobonus med Air France och KLM!

Ja det är fri flow i AF-loungen på CDG 2F. Två stationer på nedervåningen och två där uppe. Bara att klunka i sig
emoji6.png

SAS lär ju sitta kvar loungelösa på T1 ett tag till.
Läs inlägg på BC SAS flyttar till 2B 16 juli, ]@Cristoffer Cedergrenvar inte sååå arg i dina inlägg.

• Gilla
Reactions: fcx
Lufthansa listar 5 bokningsklasser (Y, B, M, U ,H) som tjänar 100% i ekonomiklass på långsträckeflyg medan AF/KL listar endast 3 (Y, B, M). Efter en grov jämförelse betyder detta att det också i praktiken verkar bli betydligt dyrare att nå 100% intjäning. Nedan är några rutter jag slumpvis sökte på (försökte undvika rutter där endera part har hubb), priset är lägsta pris för 100% intjäning. (detta är ingen komplett undersökning, utan bara en preliminär indikation).

Air France / KLMLufthansaSkillnad
Stockholm - Los Angeles€1800€1700AF/KL 5% billigare
Helsingfors - Tokyo€2300€1400AF/KL 65% dyrare
London - Johannesburg€2200€1100AF/KL 100% dyrare
Barcelona - Sao Paulo€2000€1300AF/KL 55% dyrare

Lufthansa listar 5 bokningsklasser (Y, B, M, U ,H) som tjänar 100% i ekonomiklass på långsträckeflyg medan AF/KL listar endast 3 (Y, B, M). Efter en grov jämförelse betyder detta att det också i praktiken verkar bli betydligt dyrare att nå 100% intjäning. Nedan är några rutter jag slumpvis sökte på (försökte undvika rutter där endera part har hubb), priset är lägsta pris för 100% intjäning. (detta är ingen komplett undersökning, utan bara en preliminär indikation).

Air France / KLMLufthansaSkillnad
Stockholm - Los Angeles€1800€1700AF/KL 5% billigare
Helsingfors - Tokyo€2300€1400AF/KL 65% dyrare
London - Johannesburg€2200€1100AF/KL 100% dyrare
Barcelona - Sao Paulo€2000€1300AF/KL 55% dyrare

Tack för ditt arbete. Kan dock vara en ren teoretisk skillnad som inte påverkar många i praktiken. Det är nog få som reser i de dyraste Eko-bokningsklasser överhuvudtaget. Ofta är ju Premium Eko billigare än dessa, och då bokar men det, och det blir 100% intjäning.

Last edited:
s/level. Får se ifall det kommer ändringar i intjänade le

Ja, det är ju samma sak där att statusbonusen enbart gäller för Bonuspoäng och inte Levelpoäng, så tyvärr svårare att behålla EBD.

Vid tidigare förändringar så har de ju varit ganska bra på att låta en få utdelning enligt de regler som gällde när man bokade, så får se om det även här blir möjligt att retroaktivt begära +25% Level points för bokningar som gjordes innan denna ändring annonserades.

Hej! Jag har ställt frågan till EBD kundtjänsten för någon vecka sedan och fick följande svar:

"Tack för att du kontaktar oss.

Jag beklagar men resor som sker efter 1 september kommer tjäna poäng efter nya reglerna och inte dom gamla reglerna.

Du kan läsa mer om våra förändringar här.

https://www.sas.se/eurobonus/skyteam/"

Jag har fem bokningar, de flesta i Plus, som gjordes innan förändringarna annonserades. Så jag kommer tappa tusentals nivåpoäng på detta. I am not amused. Någon mer som varit i kontakt med SAS angående detta? Eller finns mer om detta i en annan tråd? Har letat och letat...

Hej! Jag har ställt frågan till EBD kundtjänsten för någon vecka sedan och fick följande svar:

"Tack för att du kontaktar oss.

Jag beklagar men resor som sker efter 1 september kommer tjäna poäng efter nya reglerna och inte dom gamla reglerna.

Du kan läsa mer om våra förändringar här.

https://www.sas.se/eurobonus/skyteam/"

Jag har fem bokningar, de flesta i Plus, som gjordes innan förändringarna annonserades. Så jag kommer tappa tusentals nivåpoäng på detta. I am not amused. Någon mer som varit i kontakt med SAS angående detta? Eller finns mer om detta i en annan tråd? Har letat och letat...

Jag förlorar "bara" 2500 poäng på redan bokade resor, men totala skillnaden när man sen räknar in kommande bokningar blir förstås större. Men framförallt de där 2500 är ju surt att missa.

En annan ytterst dålig sak är att de inte lyckats uppdatera hemsidan än, så när man söker resor efter 1/9 så visar bokningsdialogen fortfarande intjänade poäng med 25% bonus.

Jag förlorar "bara" 2500 poäng på redan bokade resor, men totala skillnaden när man sen räknar in kommande bokningar blir förstås större. Men framförallt de där 2500 är ju surt att missa.

En annan ytterst dålig sak är att de inte lyckats uppdatera hemsidan än, så när man söker resor efter 1/9 så visar bokningsdialogen fortfarande intjänade poäng med 25% bonus.
I mitt fall är det 3718 poäng på fem olika resor. Surt.

Det känns ju inte riktigt seriöst att de fortfarande visar fel poängsumma när man är inloggad som EBG/EBD även för resor efter 1/9.

I mitt fall var det bra att de fortarande visar fel. Har nu tagit screenshots på samtliga resor jag bokat innan ändringen annonserades. Tack för tipset. :D Ska nog ta kontakt med dem igen. Förstår inte riktigt varför de ska bråka. Vid tidigare ändringar när poängintjäningen sänktes (tror det var 2014) reglerade de det via Diamant-kundtjänst retroaktivt.

Har ni något sätt att lätt se hur många poäng man kommer att tjäna, efter man bokat? Hittar inte nåt när jag kollar på hemsidan.
Eller har ni skrivit ner dessa vid bokning eller räknar dem nu manuellt i efterhand.

Har ni något sätt att lätt se hur många poäng man kommer att tjäna, efter man bokat? Hittar inte nåt när jag kollar på hemsidan.
Eller har ni skrivit ner dessa vid bokning eller räknar dem nu manuellt i efterhand.
Skriver både ner dem i en Excel-fil, men på SAS hemsida visas de i inloggat läge även i bokningsdialogen. Se bild för de olika boknings- och kabinklasser:

I exemplet nedan visar den dock fel summa poäng eftersom den visar fortfarande med 25 procent baspoäng/nivåpoäng extra trots att resan nedan är efter 1/9.

Fick svar av SAS nyss att hemsidan inte är uppdaterad än. Så de forsätter att visa fel poängsumma ett tag till.

På min fråga varför man väljer att inte betala ut den högre poängsumman för bokningar som är gjorda innan 11/7 (dvs dagen när försämringen annonserades) fick jag inget svar alls. Om jag önskar att avboka mina resor är jag välkommen att ringa dem, men det är förstås bokningsregler som gäller, skriver de. Men andra ord: ett totalt icke-svar.

Attachments

• screenshot.png
    screenshot.png
    73,7 KB · Visningar: 84
Skriver både ner dem i en Excel-fil, men på SAS hemsida visas de i inloggat läge även i bokningsdialogen. Se bild för de olika boknings- och kabinklasser:

I exemplet nedan visar den dock fel summa poäng eftersom den visar fortfarande med 25 procent baspoäng/nivåpoäng extra trots att resan nedan är efter 1/9.

Fick svar av SAS nyss att hemsidan inte är uppdaterad än. Så de forsätter att visa fel poängsumma ett tag till.

På min fråga varför man väljer att inte betala ut den högre poängsumman för bokningar som är gjorda innan 11/7 (dvs dagen när försämringen annonserades) fick jag inget svar alls. Om jag önskar att avboka mina resor är jag välkommen att ringa dem, men det är förstås bokningsregler som gäller, skriver de. Men andra ord: ett totalt icke-svar.
De skriver ju även någonstans i T&C att saker kan ändras när som utan förvarning typ. Med andra ord har du inte så mycket att hämta. De erbjuder ju dig dessutom att boka av om det inte passar med de nya reglerna.

Sen kan man tycka det är dåligt och orättvist och hoppas de väljer att kreditera dessa poäng. Men jag hade inte haft för stora förhoppningar på det.

Toppen