Senaste nytt

Intjäning till Eurobonus med Air France och KLM!

Ja det syns när man bokar men inte efter. Tycker det är lite dåligt faktiskt.

Räknade själv ut nu i efterhand (man ser som tur lätt bokningsklassen), och ser ut att tappa cirka 1100 poäng på bokningar gjorda innan de kom ut med ändringen. Inte hela världen, och knappast egalt vad gäller min statusintjäning (*ta i trä), men tycker det vore ganska dåligt av SAS att inte kreditera. Speciellt om man vill behålla lite goodwill i samband med övergånger.

Faktiskt, jag hade nog nästan förespråkat ett "gäller alla bokningar gjorda efter 31/8" och kanske få folk att låsa ner sina reseplaner lite tidigare. Är såklart en teknisk fråga ifall det går för dem att hålla redan på bokningsdatum för kreditering av poängen på samma sätt som de gör för flygdatumet.

• Gilla
Reactions: hco
Den närmsta tiden tror jag nästan att man måste ha lite överseende med SAS, när detaljer inte har uppdaterats i tid. De byter allians – något som man inte gör alla dagar – och i samband med det krävs det en miljon små och stora anpassningar. Till och med för ett bolag med en perfekt IT, en låg strukturell produkt-komplexitet och obegränsad med personal som har koll, skulle det vara en utmaning. Och SAS är inte ett sådant bolag.

Den närmsta tiden tror jag nästan att man måste ha lite överseende med SAS, när detaljer inte har uppdaterats i tid. De byter allians – något som man inte gör alla dagar – och i samband med det krävs det en miljon små och stora anpassningar. Till och med för ett bolag med en perfekt IT, en låg strukturell produkt-komplexitet och obegränsad med personal som har koll, skulle det vara en utmaning. Och SAS är inte ett sådant bolag.
Absolut. Men då ska de också ha överseende att betalande kunder bokat under vissa förutsättningar, så ifall man tycker att det är komplext att byta allians så kanske man avvaktar med att även ändra poängintjäningen i samma veva?
Det är ju SAS egna val att göra alliansbytet *mer* komplext.

Absolut. Men då ska de också ha överseende att betalande kunder bokat under vissa förutsättningar, så ifall man tycker att det är komplext att byta allians så kanske man avvaktar med att även ändra poängintjäningen i samma veva?
Det är ju SAS egna val att göra alliansbytet *mer* komplext.
Fair enough. Men vi vet inte riktigt varför de valde att göra det precis nu. Det känns ju verkligen inte supersmart, just av den anledning du beskriver. Så frågan är om det kanske var KLMAF som hade något sådant som krav? Eller att de byter något internt system den 1 Sept som gör att det skulle krävas massa extra utvecklingsarbete för dem att bibehålla status-boostern. Låter konstigt, men att SKIT har sina egendomligheter vet vi ju. Eller det kanske är en enskild ignorant hög chef som tyckte att ändrad poängintjäning den 1 Sept är en bra idé, och nu hinner organisationen inte med, mtp alla olika förändringar.

Fair enough. Men vi vet inte riktigt varför de valde att göra det precis nu. Det känns ju verkligen inte supersmart, just av den anledning du beskriver. Så frågan är om det kanske var KLMAF som hade något sådant som krav? Eller att de byter något internt system den 1 Sept som gör att det skulle krävas massa extra utvecklingsarbete för dem att bibehålla status-boostern. Låter konstigt, men att SKIT har sina egendomligheter vet vi ju. Eller det kanske är en enskild ignorant hög chef som tyckte att ändrad poängintjäning den 1 Sept är en bra idé, och nu hinner organisationen inte med, mtp alla olika förändringar.

Inom Flying Blue finns det ingen bonusnivå som påverkar din statusintjäning. Däremot påverkar den intjäningen av poängen du spenderar. Och jag personligen anser inte det är helt otänkbart att man vill se till att programmen fungerar enligt samma princip mellan alla bolagen. Det gör det också lättare senare att slå ihop dem om man skulle vilja, eller överföra poäng eller vad man nu vill.

De skriver ju även någonstans i T&C att saker kan ändras när som utan förvarning typ. Med andra ord har du inte så mycket att hämta. De erbjuder ju dig dessutom att boka av om det inte passar med de nya reglerna.

Det är en missuppfattning att de erbjuder avbokning (utan avgifter). Jag efterfrågade detta, men svaret var att ”bokningsregler gäller”. Med andra ord: på de biljetterna som ej är avbokningsbara, tex Go Light, Go Smart eller Plus Smart, gäller samma bokningsregler som vid bokningstillfället.

Med andra ord: det är zero goodwill vare sig det handlar om kreditering eller avbokning.

Det är en missuppfattning att de erbjuder avbokning (utan avgifter). Jag efterfrågade detta, men svaret var att ”bokningsregler gäller”. Med andra ord: på de biljetterna som ej är avbokningsbara, tex Go Light, Go Smart eller Plus Smart, gäller samma bokningsregler som vid bokningstillfället.

Med andra ord: det är zero goodwill vare sig det handlar om kreditering eller avbokning.
OK, tolkade ditt tidigare inlägg som att de erbjöd dig fri avbokning.

Tror sas har friskrivit sig i T&C om detta
Självklart surt när det sker och man blir påverkad. Det bästa vore ju om de behöll nuvarande regler för bokningar innan datum X. Men gissar det blir krångligt då man även måste dra tillbaka det vi nu kallar extrapoäng, vilket är något om folk då skulle kunna ha använt redan för en bokning.

Tror tyvärr att det kommer bli en hel del saker man får sätta på shit happens kontot närmsta halvåret.
Poängen dude förlorar på Bokningar kan dy förhoppningsvis dra in på conscious travel 2024 och 2025...

Lite you win some, you lose some...

Inom Flying Blue finns det ingen bonusnivå som påverkar din statusintjäning. Däremot påverkar den intjäningen av poängen du spenderar. Och jag personligen anser inte det är helt otänkbart att man vill se till att programmen fungerar enligt samma princip mellan alla bolagen. Det gör det också lättare senare att slå ihop dem om man skulle vilja, eller överföra poäng eller vad man nu vill.
Jag skulle tipsa på att AF/KLM vill undvika att Flying Blue medlemmar börjar samla i EuroBonus istället. Det är ju ganska lätt att uppnå status i jämförelse med FB.

Jag skulle tipsa på att AF/KLM vill undvika att Flying Blue medlemmar börjar samla i EuroBonus istället. Det är ju ganska lätt att uppnå status i jämförelse med FB.
Lustigt att folk också säger tvärtom. Det är så enkelt att förnya FB plat. Typ 2-3 intra eu flyg i business med ett par stopp och biofuel.

Jag tror att bara för att många här gör sådana överväganden är det inte det samma som att befintliga medel-van-der-peppel överväger att överge sitt FB konto för att maximera med EuroBonus.

Last edited:
Gäller väl framför allt om du bor i ett land där du kan ha Eurobonus-brandade kreditkort som ger statuspoäng (snart nivåpoäng)? Den möjligheten finns inte i Nederländerna eller Frankrike eller t.ex. Tyskland (som lär vara en betydelsefull sekundärmarknad för både KLM och SAS).

Toppen