Senaste nytt

Intjäning till Eurobonus med Air France och KLM!

Jag tror att bara för att många här gör sådana överväganden är det inte det samma som att befintliga medel-van-der-peppel överväger att överge sitt FB konto för att maximera med EuroBonus.
Återstår att se hur många holländare och fransmän som skaffar svenska co-brandade SAS Amex-kort.
 
Lustigt att folk också säger tvärtom. Det är så enkelt att förnya FB plat. Typ 2-3 intra eu flyg i business med ett par stopp och biofuel.

Jag tror att bara för att många här gör sådana överväganden är det inte det samma som att befintliga medel-van-der-peppel överväger att överge sitt FB konto för att maximera med EuroBonus.
Jag delar inte den uppfattningen. Milage run AMS-HEL med 25% status bonus och två stopp skulle lätt ge 12 625 EB statuspoäng, två sådana och lite flygande som behövs ändå så är man hemma. Pris exempel nedan i närtid, typ 5000kr/st. Två multistopp business biljetter med utgång från AMS/CDG (som det är frågan om) skulle nog kosta mer per run och ge 90 av 580 XP som behövs för platinum eller av dem 280 XP för guld.

Screenshot 2024-08-08 at 11.35.52.png
 
Jag delar inte den uppfattningen. Milage run AMS-HEL med 25% status bonus och två stopp skulle lätt ge 12 625 EB statuspoäng, två sådana och lite flygande som behövs ändå så är man hemma. Pris exempel nedan i närtid, typ 5000kr/st. Två multistopp business biljetter med utgång från AMS/CDG (som det är frågan om) skulle nog kosta mer per run och ge 90 av 580 XP som behövs för platinum eller av dem 280 XP för guld.

Visa bifogad bild 155839

Fast du behöver bara 300 XP för att behålla Platinum och 180 till guld. Systemet är tänkt att du först levlar upp tilll guld, sen till Platinum året efter.
 
Fast du behöver bara 300 XP för att behålla Platinum och 180 till guld. Systemet är tänkt att du först levlar upp tilll guld, sen till Platinum året efter.
Absolut, men vad jag läser på holländska sidorna är att det är torftigt med liknande bra prissatta milageruns. Många förslagen för kortare resor innebär antingen positionering till Tyskland eller annan ort utomlands först eller är beroende av inblandning av segment med ITA. De ITA alternativen försvinner troligen snart när de byter åt motsatt håll från SAS. Jag har på länge inte sett exempel inom FB med utgång från AMS/CDG liknande mitt Helsingfors exempel.
 
Absolut, men vad jag läser på holländska sidorna är att det är torftigt med liknande bra prissatta milageruns. Många förslagen för kortare resor innebär antingen positionering till Tyskland eller annan ort utomlands först eller är beroende av inblandning av segment med ITA. De ITA alternativen försvinner troligen snart när de byter åt motsatt håll från SAS. Jag har på länge inte sett exempel inom FB med utgång från AMS/CDG liknande mitt Helsingfors exempel.
Haltar lite att jämföra start från hub med start från outstation. Exemplet du visade med sas blir extremt bra då det blir 2 Europa segment i varje riktning och ett inom Skandinavien. Du får inte fram samma om du startar i CPH/OSL/ARN vilket är att jämföra med AMS/CPH.

För oss i Sverige finns/fanns liknande när man flög ARN/LPI-AMS-CDG-Europa med KLM/AF.

I SAS exemplet är just Helsingfors en riktig sweet spot då det är stor konkurrens från Finnair och Norwegian så pressas priser på rutten. Att det sedan räknas som Europa är det som sätter pricken över i.
Inom FB fanns åtminstone tidigare liknande om man flög till Krakow. Tydligen många som åkte och vände där varje helg.
 
Haltar lite att jämföra start från hub med start från outstation. Exemplet du visade med sas blir extremt bra då det blir 2 Europa segment i varje riktning och ett inom Skandinavien. Du får inte fram samma om du startar i CPH/OSL/ARN vilket är att jämföra med AMS/CPH.

För oss i Sverige finns/fanns liknande när man flög ARN/LPI-AMS-CDG-Europa med KLM/AF.

I SAS exemplet är just Helsingfors en riktig sweet spot då det är stor konkurrens från Finnair och Norwegian så pressas priser på rutten. Att det sedan räknas som Europa är det som sätter pricken över i.
Inom FB fanns åtminstone tidigare liknande om man flög till Krakow. Tydligen många som åkte och vände där varje helg.
Precis min poäng att AF/KLM därför är mån om att EuroBonus inte blir för attraktivt.
 
Toppen