Senaste nytt

Inställt flyg -> ombokning -> försening -> ersättning?

011430121

Medlem
Hej kära forumvänner. Jag har ett ärende där jag har kört fast och behöver er vägledning.

Vi skulle ha flugit ARN-ZRH-NRT med SWISS den 2 jan i år. Sträckan ZRH-NRT blev (flera månader innan avgång) senarelagd med 24h till den 3 jan 2023. Dock ändrade SWISS inte matarflygningen och trots idoga försök från min sida så fick vi 26h i Zürich natten mellan 2 och 3 jan. Här blev jag lovad ersättning mot uppvisande av kvitton (hotell, taxi, mat). Skickade in kvitton och allt sådant till Swiss den 17 januari i år. Har sökt dem massor med gånger via mail och telefon men jag kommer inte vidare och har nu tröttnat på dem. Ringde innan resan vid mer än ett tillfälle och förvissade mig om att det var såhär jag skulle göra, så allt är gjort enligt regelboken och jag har kvitton på alla utlägg. Detta borde vara en självklarhet att få ersättning för men jag når inte fram. Ringer jag till SWISS hänvisar det att claims måste ske via mail. Jag har ett ärende igång sedan 17 januari men de svarar inte via mail. Jag blev lovad ca 10v handläggningstid vilket nu är vida överskridet. Har även claimat hos SAS men kommer inte vidare där heller. Flera på SAS har hänvisat tillbaka till SWISS men några har sagt att vi kan lösa det om inte SWISS tar den, fyll bara i claim etc. Det har jag också gjort och även där händer det ingenting sedan i april. De bara hänvisar till ärendet via mail, men där får jag inga svar. Det verkar som om tredjepartshjälp kanske inte är aktuellt heller då de normalt inte hanterar just utläggsersättningar.

Hur kommer jag vidare här? Det har nu gått ett halvår sedan flygningen och jag känner mig allt mer uppgiven. Vi var 6 personer som åkte så det är för mycket pengar för att bara strunta i. hur hade ni gjort? Är det något man kan gå till guldsupporten med?
Gör en anmälan till ARN, där kommer ni få rätt, vägrar SWISS trotts detta, gå ni till Attunda tingsrätt det kommer att kosta 900kr men jag vågar satsa min sista krona på att ni kommer att vinna ärendet.
Håll oss informerade.
 

palmen

Moderator
Hej kära forumvänner. Jag har ett ärende där jag har kört fast och behöver er vägledning.

Vi skulle ha flugit ARN-ZRH-NRT med SWISS den 2 jan i år. Sträckan ZRH-NRT blev (flera månader innan avgång) senarelagd med 24h till den 3 jan 2023. Dock ändrade SWISS inte matarflygningen och trots idoga försök från min sida så fick vi 26h i Zürich natten mellan 2 och 3 jan. Här blev jag lovad ersättning mot uppvisande av kvitton (hotell, taxi, mat). Skickade in kvitton och allt sådant till Swiss den 17 januari i år. Har sökt dem massor med gånger via mail och telefon men jag kommer inte vidare och har nu tröttnat på dem. Ringde innan resan vid mer än ett tillfälle och förvissade mig om att det var såhär jag skulle göra, så allt är gjort enligt regelboken och jag har kvitton på alla utlägg. Detta borde vara en självklarhet att få ersättning för men jag når inte fram. Ringer jag till SWISS hänvisar det att claims måste ske via mail. Jag har ett ärende igång sedan 17 januari men de svarar inte via mail. Jag blev lovad ca 10v handläggningstid vilket nu är vida överskridet. Har även claimat hos SAS men kommer inte vidare där heller. Flera på SAS har hänvisat tillbaka till SWISS men några har sagt att vi kan lösa det om inte SWISS tar den, fyll bara i claim etc. Det har jag också gjort och även där händer det ingenting sedan i april. De bara hänvisar till ärendet via mail, men där får jag inga svar. Det verkar som om tredjepartshjälp kanske inte är aktuellt heller då de normalt inte hanterar just utläggsersättningar.

Hur kommer jag vidare här? Det har nu gått ett halvår sedan flygningen och jag känner mig allt mer uppgiven. Vi var 6 personer som åkte så det är för mycket pengar för att bara strunta i. hur hade ni gjort? Är det något man kan gå till guldsupporten med?
SAS har ju inget med detta att göra, så vad någon sagt på deras kundtjänst är tyvärr vatten värt.

Har du betalat med kreditkort, se om de är villiga att göra något. Annars får du väl ligga på Swiss, tyvärr är de usla att ha att göra med så risk finns ju att du behöver dra det vidare.
 

Capa

Medlem
SAS har ju inget med detta att göra, så vad någon sagt på deras kundtjänst är tyvärr vatten värt.

Har du betalat med kreditkort, se om de är villiga att göra något. Annars får du väl ligga på Swiss, tyvärr är de usla att ha att göra med så risk finns ju att du behöver dra det vidare.
Exakt så, det var därför jag blev positivt överraskad när flera av varandra oberoende agenter hos SAS sa något i stil med att "går det inte hos SWISS så kan du alltid skicka en claim till oss så hjälper vi till. Även om SWISS är operating carrier så är det ju ändå vi som har ställt ut biljetten." Det är ju som bekant SWISS som ska sköta detta men jag fick en (falsk) strimma av hopp.

Jag ska kolla med amex om det går att få ut någonting där, bra tips!

Gör en anmälan till ARN, där kommer ni få rätt, vägrar SWISS trotts detta, gå ni till Attunda tingsrätt det kommer att kosta 900kr men jag vågar satsa min sista krona på att ni kommer att vinna ärendet.
Håll oss informerade.

Härligt, tack för uppmuntrande ord! Så inte gå via tredje part alltså, utan köra själv? :)
 

Rebel

Medlem
Gör en anmälan till ARN, där kommer ni få rätt, vägrar SWISS trotts detta, gå ni till Attunda tingsrätt det kommer att kosta 900kr men jag vågar satsa min sista krona på att ni kommer att vinna ärendet.
Håll oss informerade.
Swiss har satt detta i system, man ska vara försiktigt med vad Swiss personal lovar. Det lovas ofta mycket på telefon eller på plats, men sen så.

Sist jag drog ett vanligt förseningsärende till ARN så vägrade dom ta upp det. Dom hänvisade till den Schweiziska motsvarigheten eftersom försening var ifrån Zurich med 14 timmar. Det var en resa ARN- ZUR- JNB-WDH. Med start i Sverige så ARN borde ha tagit det..

Men prova med ARN men hoppas inte för mycket. Och den Schweiziska myndigheten står stadig på Swiss sida. Mitt fall var nästan nerlagt innan jag han skicka in underlaget. :mad:
 

011430121

Medlem
Swiss har satt detta i system, man ska vara försiktigt med vad Swiss personal lovar. Det lovas ofta mycket på telefon eller på plats, men sen så.

Sist jag drog ett vanligt förseningsärende till ARN så vägrade dom ta upp det. Dom hänvisade till den Schweiziska motsvarigheten eftersom försening var ifrån Zurich med 14 timmar. Det var en resa ARN- ZUR- JNB-WDH. Med start i Sverige så ARN borde ha tagit det..

Men prova med ARN men hoppas inte för mycket. Och den Schweiziska myndigheten står stadig på Swiss sida. Mitt fall var nästan nerlagt innan jag han skicka in underlaget. :mad:
Om jag har fattat det hela så om det är ut från Sverige så är det ARN som är den insans som handlägger ärendet.
 

Capa

Medlem
Fick idag besked att tredje part inte tar den här typen av ärendet då det inte direkt går att peka på en försening enligt EG-direktivet. Så när det gäller ersättning för utlägg som inte faller under EG-direktivet så får man sköta det själv. Ska testa med Amex och ARN. Återkopplar i tråden.
 

Rebel

Medlem
Om jag har fattat det hela så om det är ut från Sverige så är det ARN som är den insans som handlägger ärendet.
Både du och jag har nog uppfattat det korrek, men beslutet ifrån ARN var att dom inte tog upp det då förseningen skedde ifrån ZUR, och dom hänvisar till motsvarande myndighet i Schweiz :rolleyes:. Jag har kvar beslutet kan vara bra att ha
 

Capa

Medlem
Pratade med Amex (AXA) i förra veckan och de verkar välvilligt inställda. Ligger i kö hos dem nu, återrapporterar när jag får svar.
Fick nu återkoppling av AXA efter ett par veckors handläggning. Full ersättning betalas ut då detta var inom taket för maxbeloppet per resenär. Amex har med andra ord hanterat detta ypperligt så att jag kan släppa SWISS värdelösa hantering (eller snarare icke hantering) av ärendet.
 

Henrik_B

Medlem
Såg att en hemresa har blivit framflyttad en dag. SAS skickade info till mig om det i augusti, men har inte sett det förens nu. Går det fortfarande att be om återbetalning av hela biljetten? Har läst någonstans att man per automatik godkänner tidsändringen om man inte svarar på ett par dagar, vilket jag inte gjorde.
 
Toppen