Senaste nytt

Inställt flyg -> ombokning -> försening -> ersättning?

Tack för @mha321 ! Jag har begärt ett förseningscertifikat men det verkar inte fungera än, kanske är för tidigt. Inga andra utgifter, taxin gick att avboka utan kostnad :). Blir nog svårt för SAS att hävda väderproblem som förutsättningarna ser ut idag :). Då ARN-AGP är över 1500km men mindre än 3500km så tolkar jag det som 400 EUR / person för ett dygns försenad ankomst?

Tack för @mha321 ! Jag har begärt ett förseningscertifikat men det verkar inte fungera än, kanske är för tidigt. Inga andra utgifter, taxin gick att avboka utan kostnad :). Blir nog svårt för SAS att hävda väderproblem som förutsättningarna ser ut idag :). Då ARN-AGP är över 1500km men mindre än 3500km så tolkar jag det som 400 EUR / person för ett dygns försenad ankomst?
Ska de hitta något där så misstänker jag att de skyller på begränsningar på Arlanda pga att bana 1 är stängd. Men håll koll på andra avgångar - om alla andra flyg går som de ska så kan de knappast skylla på det.

Ja det är 400€ per person. Du behöver inget certifikat för att lägga krav på ersättning.

Ja det är 400€ per person. Du behöver inget certifikat för att lägga krav på ersättning.
Jag är i samma sits, med flyg från cph-alc. Finns det något sätt SAS hade kunnat neka kravet på ersättning? Flyget ställdes in kvällen innan avgång och vi kom till alc ca 30 timmar senare än om flyget hade gått som det skulle. Blev ombokade CPH-PMI-ALC dagen efter

Jag är i samma sits, med flyg från cph-alc. Finns det något sätt SAS hade kunnat neka kravet på ersättning? Flyget ställdes in kvällen innan avgång och vi kom till alc ca 30 timmar senare än om flyget hade gått som det skulle. Blev ombokade CPH-PMI-ALC dagen efter
Ja, om det är extraordinära omständigheter så behöver de inte betala ersättning.

Jag är ju inte känd för att flyga SAS, men ibland så händer det ...typ en gång per år och sånär det alltid något strul. Detta fall så blev det nästan 4h försening till ARN 27/6 NCE-ARN.

Denna gång ska de inte få komma undan utan undrar var och hur man gör en EC claim ?

Jag är ju inte känd för att flyga SAS, men ibland så händer det ...typ en gång per år och sånär det alltid något strul. Detta fall så blev det nästan 4h försening till ARN 27/6 NCE-ARN.

Denna gång ska de inte få komma undan utan undrar var och hur man gör en EC claim ?

Hej kära forumvänner. Jag har ett ärende där jag har kört fast och behöver er vägledning.

Vi skulle ha flugit ARN-ZRH-NRT med SWISS den 2 jan i år. Sträckan ZRH-NRT blev (flera månader innan avgång) senarelagd med 24h till den 3 jan 2023. Dock ändrade SWISS inte matarflygningen och trots idoga försök från min sida så fick vi 26h i Zürich natten mellan 2 och 3 jan. Här blev jag lovad ersättning mot uppvisande av kvitton (hotell, taxi, mat). Skickade in kvitton och allt sådant till Swiss den 17 januari i år. Har sökt dem massor med gånger via mail och telefon men jag kommer inte vidare och har nu tröttnat på dem. Ringde innan resan vid mer än ett tillfälle och förvissade mig om att det var såhär jag skulle göra, så allt är gjort enligt regelboken och jag har kvitton på alla utlägg. Detta borde vara en självklarhet att få ersättning för men jag når inte fram. Ringer jag till SWISS hänvisar det att claims måste ske via mail. Jag har ett ärende igång sedan 17 januari men de svarar inte via mail. Jag blev lovad ca 10v handläggningstid vilket nu är vida överskridet. Har även claimat hos SAS men kommer inte vidare där heller. Flera på SAS har hänvisat tillbaka till SWISS men några har sagt att vi kan lösa det om inte SWISS tar den, fyll bara i claim etc. Det har jag också gjort och även där händer det ingenting sedan i april. De bara hänvisar till ärendet via mail, men där får jag inga svar. Det verkar som om tredjepartshjälp kanske inte är aktuellt heller då de normalt inte hanterar just utläggsersättningar.

Hur kommer jag vidare här? Det har nu gått ett halvår sedan flygningen och jag känner mig allt mer uppgiven. Vi var 6 personer som åkte så det är för mycket pengar för att bara strunta i. hur hade ni gjort? Är det något man kan gå till guldsupporten med?

Toppen