011430121
Medlem
Gör en anmälan till ARN, där kommer ni få rätt, vägrar SWISS trotts detta, gå ni till Attunda tingsrätt det kommer att kosta 900kr men jag vågar satsa min sista krona på att ni kommer att vinna ärendet.Hej kära forumvänner. Jag har ett ärende där jag har kört fast och behöver er vägledning.
Vi skulle ha flugit ARN-ZRH-NRT med SWISS den 2 jan i år. Sträckan ZRH-NRT blev (flera månader innan avgång) senarelagd med 24h till den 3 jan 2023. Dock ändrade SWISS inte matarflygningen och trots idoga försök från min sida så fick vi 26h i Zürich natten mellan 2 och 3 jan. Här blev jag lovad ersättning mot uppvisande av kvitton (hotell, taxi, mat). Skickade in kvitton och allt sådant till Swiss den 17 januari i år. Har sökt dem massor med gånger via mail och telefon men jag kommer inte vidare och har nu tröttnat på dem. Ringde innan resan vid mer än ett tillfälle och förvissade mig om att det var såhär jag skulle göra, så allt är gjort enligt regelboken och jag har kvitton på alla utlägg. Detta borde vara en självklarhet att få ersättning för men jag når inte fram. Ringer jag till SWISS hänvisar det att claims måste ske via mail. Jag har ett ärende igång sedan 17 januari men de svarar inte via mail. Jag blev lovad ca 10v handläggningstid vilket nu är vida överskridet. Har även claimat hos SAS men kommer inte vidare där heller. Flera på SAS har hänvisat tillbaka till SWISS men några har sagt att vi kan lösa det om inte SWISS tar den, fyll bara i claim etc. Det har jag också gjort och även där händer det ingenting sedan i april. De bara hänvisar till ärendet via mail, men där får jag inga svar. Det verkar som om tredjepartshjälp kanske inte är aktuellt heller då de normalt inte hanterar just utläggsersättningar.
Hur kommer jag vidare här? Det har nu gått ett halvår sedan flygningen och jag känner mig allt mer uppgiven. Vi var 6 personer som åkte så det är för mycket pengar för att bara strunta i. hur hade ni gjort? Är det något man kan gå till guldsupporten med?
Håll oss informerade.