Senaste nytt

Inställt flyg med Eurowings - Hjälp mottages tacksamt

SK989

Medlem
Om flygbolaget inte bokar om till likvärdigt alternativ har man rätt till att få biljetten återbetald OCH rätt till mellanskillnaden för den nya biljett man köper. Dessutom har man rätt till schablonersättning för inställd flygning.
 

cantona

Medlem
Om flygbolaget inte bokar om till likvärdigt alternativ har man rätt till att få biljetten återbetald OCH rätt till mellanskillnaden för den nya biljett man köper. Dessutom har man rätt till schablonersättning för inställd flygning.
Hm, kan du hänvisa till vilken artikel täcker in detta?
I mitt fall blev jag ombokad till en dag tidigare på utvägen och två dagar senare på hemvägen. Bokade egna biljetter och så får jag ett nytt mail om att -den ombokade biljetten är sträckan Hamburg-Göteborg inställd. Ursprungligt ZRH-HAM-GOT.
 

Capa

Medlem
Om flygbolaget inte bokar om till likvärdigt alternativ har man rätt till att få biljetten återbetald OCH rätt till mellanskillnaden för den nya biljett man köper. Dessutom har man rätt till schablonersättning för inställd flygning.
Tack. Flygbolaget har inte bokat om till likvärdigt flyg. Hur tycker du jag ska göra och i vilken ordning? Ska jag göra som agenten säger och söka 1. Ersättning för ursprunglig resa och 2. Ersättning för det ersättningsflyg jag själv bokat? Finns det inte risk att om jag söker 1. Att jag inte får 2.?

Ansöker man om schablonersättningen (antar att det är EU-regeln du tänker på) via flygbolaget också? Kanske värt att ta hjälp av en tredje part just i den delen?
 

SK989

Medlem
Enligt artikel 5.1 a och 5.1 c framgår att man har rätt till såväl assistans enligt artikel 8 som kompensation enligt artikel 7.

Assistans enligt art. 8 innebär, något förenklat, att man har rätt att välja mellan att bli ombokad till likvärdiga transportvillkor eller få full återbetalning. Enligt flera hovrättsfall innebär det att om flygbolaget inte erbjuder ombokning till i vart fall samma dag så har passageraren rätt att få mellanskillnaden för en dyrare biljett som denne själv köpt.

Kompensation enligt artikel 7 innebär schablonersättning på 250-600 euro.

Jag skulle göra så här. Kontakta flygbolaget som ställt in och be om ombokning. Säger de nej, vi har inga flyg, skulle jag säga att bolaget X har platser via XXX. Säger de nej till det så köper jag själv nya biljetter, meddelar flygbolaget som ställde in om detta samt skicka in ett ersättningsanspråk till dem. Sen skulle jag begära schablonersättning också av flygbolaget.

Kommer Eurowings snällt betala? Tror jag inte utan man får ta dem till tingsrätten.
 

Capa

Medlem
Tack för bra info. I detta fall har de sagt att det går bra att boka själv och få ersättning om det är i samma bokningsklass etc.

Det konstiga är att agenten hintade om att man kan söka ersättning för både ursprungsresan och ersättningsresan, alltså inte bara ursprungsresan+mellanskillnaden.

Så frågan är om man ska söka för båda och sedan schablonersättningen separat. Jag kommer följa dina råd rakt av. Eventuellt ta hjälp av en tredje part just för schablonbeloppet.
 

fly4fun

Medlem
Jag hade en inställd avgång AGP-ARN med Eurowings förra helgen. Fick ingen hjälp av Eurowings och köpte nya biljetter med Norwegian för 4700 SEK per person. Tänkte ta genvägen och gå direkt till tingsrätten. Nån som kan hjälpa mig med namn och adress (EUROWINGS) som man ska ange i stämningsansökan?
 

fly4fun

Medlem
Jag har ngt liknande situation och har valt att boka självt och sedan dra de till tingsrätten. Tydligen kan jag göra det i Göteborg och inte behöver skicka det till Attunda då avgången är från Landvetter. De domar jag fått ut från Attunda tingsrätt är alla ställda mot Eurowings GmbH (Tyskland) och inte det bolaget med svenskt org.nummer (filial). Eurowings svarar inte på ngt meddelande jag skickat in och det har nu gått en månad ... så avvaktar inte längre. Agenten lade på när jag hänvisade till EU 261/2004 ... okey, sir. Have a nice day. Goodbye.
Har du några målnummer som du kan dela med dig?
 

fly4fun

Medlem
Jag har följt Eurowings på Arlandas hemsida sedan mitt plan ställdes in för 9 dagar sedan och i stort sett varje dag är 2-4 avgång inställda vilket avser 20-40% av deras trafik på Arlanda. Har mailat journalisten på DN som skrev om deras satsning på Arlanda att det är dags att DN skriver om deras problem, men jag fick inget svar Eurowings expanderar Nordenbasen på Arlanda - DN.SE
Jag kan förstå att problem kan uppstå, men att dag efter dag ställa in 20-40% av trafiken till populära turistorter, utan att erbjuda ombokning gör mig riktigt förbannad. Jag ska göra allt för att sätta dit dom ordentligt.

upload_2022-6-27_15-4-12.png
 
Du kommer aldrig att få något svar från DN och de kommer heller inte att skriva en ny artikel att bolaget inte flyger alla planerade flygningar från ARN. Det är ju inte bara EW som ställer in flyg…
Men du har väl återfått pengarna för bokningar som har ställts in?
 

fly4fun

Medlem
Du kommer aldrig att få något svar från DN och de kommer heller inte att skriva en ny artikel att bolaget inte flyger alla planerade flygningar från ARN. Det är ju inte bara EW som ställer in flyg…
Men du har väl återfått pengarna för bokningar som har ställts in?

Rätta mig om jag har fel men om jag begär återbetalning så avsäger jag mig väl ersättning/kompensation? Därför vill jag ha ersättning först
 
Toppen