Enligt artikel 5.1 a och 5.1 c framgår att man har rätt till såväl assistans enligt artikel 8 som kompensation enligt artikel 7.
Assistans enligt art. 8 innebär, något förenklat, att man har rätt att välja mellan att bli ombokad till likvärdiga transportvillkor eller få full återbetalning. Enligt flera hovrättsfall innebär det att om flygbolaget inte erbjuder ombokning till i vart fall samma dag så har passageraren rätt att få mellanskillnaden för en dyrare biljett som denne själv köpt.
Kompensation enligt artikel 7 innebär schablonersättning på 250-600 euro.
Jag skulle göra så här. Kontakta flygbolaget som ställt in och be om ombokning. Säger de nej, vi har inga flyg, skulle jag säga att bolaget X har platser via XXX. Säger de nej till det så köper jag själv nya biljetter, meddelar flygbolaget som ställde in om detta samt skicka in ett ersättningsanspråk till dem. Sen skulle jag begära schablonersättning också av flygbolaget.
Kommer Eurowings snällt betala? Tror jag inte utan man får ta dem till tingsrätten.