Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS short haul tråd

Det är bra att bolagen har olika kanaler att nå kundtjänst. Om alla använde samma kanaler skulle responstiderna bli ännu längre. Men det förutsätter att man har dedikerad personal till de olika kanalerna, så att det ena inte stjäl uppmärksamhet från de andra. Annars blir det lätt att vissa kanaler prioriteras, i.e. det är enklare för kundtjönstoperatören att läsa ett kort twittermeddelande och ge respons på det jämfört med att ha en lång konversation över telefon. Samtidigt, om fler kunder går över till att använda tex sociala medier för kundtjänstärenden så blir responstiden för dessa kanaler också längre.

Som Östberg påpekar så kan också ärenden via text hanteras paralellt med andra ärenden, vilket faktiskt snabbar på processen betydligt jämfört med att om alla skulle gå via telefon, där bara ett ärende i taget kan hanteras.

Jag har bara bra erfarenheter med kundtjänst via Twitter, speciellt American Airlines och British Airways men också Hilton och IHG, bifogat ett exempel på snabb hantering från American Airlines där jag fick kontakt inom 10 min och man stod standby för att boka om mig detta trots att jag hade två separata bokningar, jag kom precis med flyget så ingen ombokning behövdes men kändes betryggande att sitta fast på planet och veta att det fanns alternativ redo för att lösa situationen

Hela denna storyn finns på denna länk En mileage run Los Angeles-London med BA över helgen | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

68914-2daacc3f160946514750a10db7f5a16f.jpg

Attachments

• Screen Shot 2018-08-26 at 18.12.11 PM.png
    Screen Shot 2018-08-26 at 18.12.11 PM.png
    289,1 KB · Visningar: 234
Strul hela eftermiddagen för SAS idag efter att SE-RJR gått sönder.
Slutade för min del på First Hotel Arlanda efter att SK2173 efter att först vara 1½ timme försenat ställdes in :(
Nu blir det 09.25 i morgon till Göteborg.

Har man rätt till EU261/2004 ersättning när man åker på en bonusresa ?
"Skadan" (betydligt kortare helg i Göteborg) för mig är ju lika stor som om resan varit betald på vanligt sätt.

/ TT

Hur du har betalat resan är helt ovidkommande. Ersättningen utgår för olägenheten att bli försenad/åka annan rutt. Hur det är betalt eller ens av vem är helt ovidkommande för att komma ifråga för ersättningen. Det är du som resenär som drabbas och därför också du som ersätts.
Jo, hittade den här texten nu i SAS villkor för EU261/2004:
"Då du reser på en biljett som är direkt eller indirekt tillgänglig för
allmänheten, eller med en biljett utställd enligt bonusprogram för
frekventa resenärer."

Så solklart fall.

/ TT

Såg precis mot min förvåning att SK1004 är försenad från 8:30 till 9:45! Samma gäller tidiga visby-maskinen. CRJ är även ersatt av en -800 som inte startar från Umeå förens 8:10! Vad beror det på? Någon som vet?

Såg precis mot min förvåning att SK1004 är försenad från 8:30 till 9:45! Samma gäller tidiga visby-maskinen. CRJ är även ersatt av en -800 som inte startar från Umeå förens 8:10! Vad beror det på? Någon som vet?
Det beror på att SAS har anlitat underleverantören CityJet att flyga CRJ på utvalda sträckor på uppdrag av SAS. CityJet har däremot haft en gnutta problem med att anställa tillräckligt många piloter.

Konsekvensen har bl.a. inneburit inställda och försenade flyg. SAS har därtill hyrt in diverse reserver för de icke-presterande underleverantörerna.

Så t.ex. flögs SK77 till Visby i morse av en Flybe Bombardier Dash 8 Q400.

Det beror på att SAS har anlitat underleverantören CityJet att flyga CRJ på utvalda sträckor på uppdrag av SAS. CityJet har däremot haft en gnutta problem med att anställa tillräckligt många piloter.

Konsekvensen har bl.a. inneburit inställda och försenade flyg. SAS har därtill hyrt in diverse reserver för de icke-presterande underleverantörerna.

Så t.ex. flögs SK77 till Visby i morse av en Flybe Bombardier Dash 8 Q400.

Inställt med CRJ på SK2197 (06:25) från Kalmar till Arlanda imorse också. Visserligen flögs LN-TUF ner igår kväll, men lyfte ganska snabbt igen till Helsingfors för att sedan gå in i normalt program igen. Troligtvis fick de flesta i Kalmar en strulig start och tvingades vänta till 09:55 med SE-RJS.

Attachments

• Screenshot_20180903-103547.png
    Screenshot_20180903-103547.png
    255,3 KB · Visningar: 223
  • Screenshot_20180903-103558.png
    Screenshot_20180903-103558.png
    151,2 KB · Visningar: 230
  • Screenshot_20180903-125841.png
    Screenshot_20180903-125841.png
    179,1 KB · Visningar: 231
Toppen