Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS short haul tråd

Jag har fått hjälp ett flertal gånger på twitter från icke amerikanska bolag.

Varför så negativ till Twitter? Jättesmidigt och snabbt. Allt som oftast kan företagen hjälpa till mer i detalj när man börjar chatta med dom i PM. Kundvård när det är som bäst, tycker jag!
Jag är negativ till det för att det är min uppfattning att det helt är baserat på rädsla för negativ publicitet, och/eller opportunistiskt hjälpa någon/några där det ser som bäst ut. Inte alls baserat på faktiskt behov, (flygbolags)status etc.
Att enda sättet att få hjälp är genom att behöva sitta i en telefonkö, i bland i flera timmar (LEX SAS i sommar), och hoppas på hjälp av en operatör, osar inte direkt 2018.
Det här är min poäng - det var hundratals eller tusentals i behov av assistans, och att lägga resurser på att hjälpa det fåtal som "söker hjälp" i ett publikt forum är för mig rätt oskönt och tillika ett slöseri på resurser.

Vill tillägga att jag inte har några som helst problem med att du fått hjälp @Tonton, eller att du använder Twitter. Jag tycker bara inte om en hjälpkanal som i stort sett är ett publikt forum och flygbolagen godtyckligt väljer vilka som får hjälp. I en telefonkö så är alla lika, sen kanske man har olika telefonkö beroende på status - men det är en annan femma...

Last edited:
Vilket - för mig - är fel sätt att prioritera kunder och rent ögontjäneri (skriker högst får mest hjälp). Jag uppskattar att SAS svar är ett kort: gå till kundtjänst. Eftersom amerikanska bolag är livrädda för (negativ) uppmärksamhet på twitter, så är väl dina resultat inte så förvånande...

Låt mig tillägga att det är bolagen kundtjänst via PM på Twitter. Sjukt snabb responstid

Låt mig tillägga att det är bolagen kundtjänst via PM på Twitter. Sjukt snabb responstid

Detsamma även i mina fall!

Antingen hör jag av mig direkt i PM, alternativt så skriver jag en ibland en snabb tweet så tar företaget kontakt med mig via PM därefter. Supersmidigt när man står på exempelvis en flygplats och försöker lösa oväntade problem.

Jag tycker bara inte om en hjälpkanal som i stort sett är ett publikt forum och flygbolagen godtyckligt väljer vilka som får hjälp. I en telefonkö så är alla lika, sen kanske man har olika telefonkö beroende på status - men det är en annan femma...

Ja, det tenderar ju ibland att bli en DYKWIA-situation över det hela när folk skriver oftast, tyvärr. Men problem löser sig ändå nästintill aldrig publikt, utan det är som sagt via PM där.

Ja det är lite fascinerande att de kan svara på någon minut på twitter men det kan vara en kvart i deras egen chat, en timme i telefonkö eller 2 dagar på mail.

Det är ett tydligt tecken på att de prioriterar twitter (och för den skull Facebook) högre än allt annat. Och det gör de på grund av att det är mycket större risk att en användare av dessa media klagar på dem publikt, vilket är dålig marknadsföring.

Det är onekligen en tråkig anledning til att de prioriterar så. Men som medveten resenär bör man naturligtvis veta att de prioriterar så, och utnyttja det.

Ja det är lite fascinerande att de kan svara på någon minut på twitter men det kan vara en kvart i deras egen chat, en timme i telefonkö eller 2 dagar på mail.

Det är ett tydligt tecken på att de prioriterar twitter (och för den skull Facebook) högre än allt annat. Och det gör de på grund av att det är mycket större risk att en användare av dessa media klagar på dem publikt, vilket är dålig marknadsföring.

Det är onekligen en tråkig anledning til att de prioriterar så. Men som medveten resenär bör man naturligtvis veta att de prioriterar så, och utnyttja det.

Ja, eller kanske dags för oss att lära oss vilka kommunikationsvägar som är snabbast?

Vi lever i en värld under stadig förändring. Jag råkar inte tillhöra de som tycker snabb responstid på Twitter är dåligt. Det är kanske en kanal där man kan svara snabbt, enkelt och koncist.

Det är kanske vi som är bakåtsträvare och flygbolagen som är progressiva då många kunder använder denna kanal.

Jag bara spekulerar här, tog mig lång tid att inse vilken styrka som ligger i Twitter för serviceärenden.

Ja, eller kanske dags för oss att lära oss vilka kommunikationsvägar som är snabbast?

Vi lever i en värld under stadig förändring. Jag råkar inte tillhöra de som tycker snabb responstid på Twitter är dåligt. Det är kanske en kanal där man kan svara snabbt, enkelt och koncist.

Det är kanske vi som är bakåtsträvare och flygbolagen som är progressiva då många kunder använder denna kanal.

Jag bara spekulerar här, tog mig lång tid att inse vilken styrka som ligger i Twitter för serviceärenden.

Det är absolut inte dåligt. Det som möjligen är dåligt är prioritering enligt den som skriker högst.

Att inget flygbolag har en *vettig* kommunikationslösning på sin hemsida med ordentlig uppföljning och transparens mot kunden är ju ett skämt. Det borde införts någon gång för 20 år sedan.

Men det minst dåliga de olika verkar få til är någon tredjeparts chatt applikation som fungerar halvtaskigt. Vilket kanske också hade varit ok för 20år sedan men inte idag.

Det som är värst med att de bygger de enda fungerande lösningarna på tex twitter och Facebook är att de på det sättet tvingar kunderna att gå med i tredje parts plattformar vars hela affärsmodell går ut på att utnyttja kunderna och spåra precis allt de gör. Det är en usel respekt mot kunderna att tvinga på dem något sådant.

Det finns många andra sätt att lösa både den snabba kommunikationen och de enkla svaren som inte säljer ut kunderna till tredje part.

Jag vill inte behöva vara "kund" någon annanstans för att kunna prata med det flygbolag jag har valt att åka med. Att prioritera en "Twitterkö" känns hopplöst, hur skall jag som statuspax kunna sorteras fram bland 100 samtidiga Direct Messages på Twitter? Sånt här leder bara till att någon "tränger sig före" som nu blir resultatet av killen ifråga som skall till Paris. Därför så innerligt glädjande att svaret är ring kundtjänst, ställ dig i kö på samma premisser som alla andra! All heder!!

Förmodligen är det mer effektivt att hantera ärenden via t ex Twitter. Folk formulerar sig kort, och handläggarna kan hantera flera ärenden parallellt.
Komplexa ärenden brukar hänvisas till kundtjänst.

Det stora problemet med SAS kundtjänst på telefon tycker jag är att de inte har samma befogenhet som personalen på flygplatsens servicedesk när man behöver bokas om. Vilket då gör att SAS inte kan leverera enligt gällande lagar och förordningar osv.

Toppen