Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

Enligt personalen i CPH hade beredskapspersonalen också sjukskrivit sig i sista sekund. Det var enligt uppgift ovanligt många förkylda piloter. Man menade att man också hade ringt runt för att få in någon men ingen var intresserad av att jobba en lördag.

För vår del slutade det med en rejäl omväg och mer än ett dygns försening till Newark.
Det kan kanske har ändrats så pass i avtalet med piloterna så det inte är då intressant att sälja fridagar längre? Tidigare flög SAS piloter minst av samtliga jämförbara bolag. Ner mot 500-600 timmar om året om jag inte minst fel.

Det gjorde att de nästa aldrig jobbade ordinarie utan kunde sälja fridagar till SAS. De fick 1/10 del av månadslönen för att komma in i jobba en fridag.

Inte konstigt att SAS nästan gick i konken.

Enligt personalen i CPH hade beredskapspersonalen också sjukskrivit sig i sista sekund. Det var enligt uppgift ovanligt många förkylda piloter. Man menade att man också hade ringt runt för att få in någon men ingen var intresserad av att jobba en lördag.

För vår del slutade det med en rejäl omväg och mer än ett dygns försening till Newark.
Är det inte fackliga möten så är det förkylningar. Hoppas man tar krafttag mot sånt beteende.

Fackliga möten är ju en dansk omskrivning för bild strejk. Om helt plötsligt många piloter blir såpass förkylda att de inte kan flyga kan man ju börja fundera..

Nu är vi ju alla olika, men jag funderade på när jag eller någon i min närhet senast drabbades av en plötslig förkylning från ingenstans mitt på eftermiddagen. Jag konstaterar att det aldrig har hänt. Förvarningarna brukar ju börja minst någon dag innan förkylningen eventuellt bryter ut.

Hur som helst får arbetsgivaren i det här fallet betala en rejäl slant till alla passagerare som drabbas hårt av att man inte har förberett sig bättre för en simpel förkylning i förkylningstider. Eller sätter ner foten ordentligt om det nu handlar om någonting annat.

Dessutom så är det väl inte omöjligt att om en pilot varit ledig, och inte haft jour/beredskap (eller vad det nu heter), att denne tagit ett par glas öl eller vin kvällen innan och då tror jag inte att reglerna tillåter att de flyger.

Nu är vi ju alla olika, men jag funderade på när jag eller någon i min närhet senast drabbades av en plötslig förkylning från ingenstans mitt på eftermiddagen. Jag konstaterar att det aldrig har hänt. Förvarningarna brukar ju börja minst någon dag innan förkylningen eventuellt bryter ut.

Hur som helst får arbetsgivaren i det här fallet betala en rejäl slant till alla passagerare som drabbas hårt av att man inte har förberett sig bättre för en simpel förkylning i förkylningstider. Eller sätter ner foten ordentligt om det nu handlar om någonting annat.
Nja. Jag tycker nog att det inte är helt ovanligt att när man blir förkyld så vaknar man och är helt under isen.

Om man ska jobba hela natten med att flyga så kan man ju anta att man vaknar relativt sent på dagen för att vara utvilad.

Så helt omöjligt är det nog inte även om vi alla känner till att Danmark har mycket fackliga möten och sjukdomar av och till.

Enligt personalen i CPH hade beredskapspersonalen också sjukskrivit sig i sista sekund. Det var enligt uppgift ovanligt många förkylda piloter. Man menade att man också hade ringt runt för att få in någon men ingen var intresserad av att jobba en lördag

Haha...detta låter ju helt absurt, uppenbart grovt mygel. Förstår på de luttrade reaktionerna bland erfarna här att det inte är något ovanligt. Personalen ifråga verkar inte dragit några som helst slutsatser av senaste SAS-krisen. Vad är målet kan man undra, vill de att LH går in och gör Eurowings av bolaget? :rolleyes:

Det är ju inte helt omöjligt att det faktiskt är många förkylda. Flygbranschen är en bransch där det inte är ok att gå till jobbet när man är förkyld. Väl uppe i luften kan en enklare förkylning ställa till det.

Till skillnad från alla de som väljer att smitta hela kontoret när de är sjuka så tycker jag att det är bra att förkyld crew håller sig hemma. Förkylning, flygplan och tryckkabin kan bli rätt tråkigt.

Toppen