Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

Idag var så SK945 inställt. Planerad maskin var OY-KBI om man ska tro fr24. Någon som vet varför den ställdes?
Öppnar upp för spekulationer. Pga ovädret så har HongKonglinjen sysselsatt två av 330-orna, inkommande till Arlanda är rejält försenad, så Stockholmsbasen är ett plan kort. KBI var tydligen planerad att hjälpa till men flögs aldrig upp från Kastrup. Billigare att boka om passagerare, eller dök det upp något teknikstrul?!
 
Billigare att boka om passagerare, eller dök det upp något teknikstrul?!

Det här är en intressant tanke. Någon som vet generellt hur mycket SAS beräknar ekonomin vid IRROPS? När det gäller ombokningar/ställa in flyg etc.

Spontant gissar jag inte att ekonomin vägs in för mycket då dagliga driften sköts på ”låg nivå” och med snabba beslutsvägar. Utan man faktiskt försöker lösa det praktiskt bästa för SAS och passagerarna och sedan blir ekonomin som det blir.

Edit: Eller det kanske är att underskatta SAS organisation/medarbetare...
 
Även SK901 som skulle gått med LN-RKF enligt FlightRadar24 inställd idag. Två inställda long haul samma dag.

Någon som sitter med mer info eller vågar spekulera?
 
Torde vara samma kärra utgår jag från, LN-RKF. Googlade lite och var visst den som hade problem med en spoiler för två veckor sedan och som vände tillbaka till Köpenhamn för att sedan ersättas av LN-RKP.
 
KBI var tydligen planerad att hjälpa till men flögs aldrig upp från Kastrup. Billigare att boka om passagerare, eller dök det upp något teknikstrul?!

Då känns det som om OY-KBI (SK945/SK946) ställdes in pga teknik. För hade den varit fullt frisk borde den ju kunnat ta SK901/SK902 då den redan står i Köpenhamn. LN-RKT har fått harva fram och tillbaka till Los Angeles de tre senaste dagarna med allt större förseningar som konsekvens.
 
Toppen