Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

Vi kanske ställer olika krav på kvalitet och vikten av att ingångna avtal samt lagar åtföljs utan försök att ljuga bort motparten?!

Bortkomna väskor är flygbolagen också enligt gällande villkor tvugna att ersätta upp till betydligt högre belopp än 600€ så jämförelsen är som att jämföra äpplen med päron.

Förr i tiden tog SAS sitt ansvar gentemot sina passagerare, men det har gått snabbt utför på den fronten de senaste åren.

Varför skulle man inte kunna jämföra SAS med Ryanair? Det finns trots allt en hel del likheter mellan de båda. Att konsekvent bryta mot gällande lagstiftning på området ersättningar är ju en. De kommande kortbetalningsavgifterna en annan!

Ryanair spelar i en egen division.
Jag minns för några år sedan när en Ryanair flight från London till Göteborg city Airport fick landa på Landvetter istället pga av svår dimma på city airport. Alla passagerare fick gå av på Landvetter. Sedan flög Ryanair planet omedelbart tomt tillbaka till London. Kvar stod 180 passagerare på Göteborg City Airport. Ryanair erbjöd fri ombokning till London flighter med senare avresedatum med tomma platser. Vissa fick pax fick förslag på att resa flera månader senare. De pax som inte accepterade dealen Ryanair erbjöd fick pengarna tillbaka.

Ryanair spelar i en egen division.
Jag minns för några år sedan när en Ryanair flight från London till Göteborg city Airport fick landa på Landvetter istället pga av svår dimma på city airport. Alla passagerare fick gå av på Landvetter. Sedan flög Ryanair planet omedelbart tomt tillbaka till London. Kvar stod 180 passagerare på Göteborg City Airport. Ryanair erbjöd fri ombokning till London flighter med senare avresedatum med tomma platser. Vissa fick pax fick förslag på att resa flera månader senare. De pax som inte accepterade dealen Ryanair erbjöd fick pengarna tillbaka.

Jag har aldrig flygit Ryanair och detta är en av anledningarna till att jag hoppas slippa det i framtiden.

Åkte Peking-Köpenhamn igår. Vi blev 1h försenade från PEK. Orsaken till förseningen var att besättningen fastnat i Pekings inferniska trafik. 'Inget att göra åt' enligt den danska piloten. Tycker att detta var en av de mest korkade kommentarerna på länge. Alla passagererna som satt och väntade hade tydligen lagt på en timme på restiden. Två tips till SAS:

* Låt besättningen bo nära flygplatsen
* Se till att besättningen kommer iväg i god tid. Trafiken i Peking är ALLTID totalt hopplöst.

Klantskallar !

'Inget att göra åt' enligt den danska piloten.

Undrar om jag som passagerare skulle komma undan med samma bortförklaring? Håller de planet åt mig? Eller låter de mig ens boka om till en annan flygning?

Skämt åsido: Någon som har erfarenhet av försen ankomst till flygplatsen på grund av strul i bil- eller tågtrafik? Exempelvis vid den senaste tidens strul med järnvägen mellan Stockholm och Arlanda. Hur hanterar SAS det normalt?

Skämt åsido: Någon som har erfarenhet av försen ankomst till flygplatsen på grund av strul i bil- eller tågtrafik? Exempelvis vid den senaste tidens strul med järnvägen mellan Stockholm och Arlanda. Hur hanterar SAS det normalt?

Åker man SJ tåg och har minst den bytestid som krävs så bokar de om dig utan avgift om du missar anslutningen.

Komma-fram-garanti

Inrikes - tåg/flyg eller flyg/tåg: 45 minuter
Europa - tåg/flyg eller flyg/tåg: 60 minuter
Interkontinental - tåg/flyg eller flyg/tåg: 2 timmar

Åker man SJ tåg och har minst den bytestid som krävs så bokar de om dig utan avgift om du missar anslutningen.

Aha, jag trodde bara den garantin gällde om man köpte hela resan på en biljett, men tolkar jag det rätt är det oavsett en bokning eller olika bokningar . Bra att veta!

Nu hade jag dock mest Arlanda Express, Pendeltåget och Upptåget i åtanke när jag skrev "tåg" i mitt svar ovan? Någon som har haft erfaranhet av det och missade anslutningar på Arlanda på grund av exempelvis strömavbrott?

Nu hade jag dock mest Arlanda Express, Pendeltåget och Upptåget i åtanke när jag skrev "tåg" i mitt svar ovan? Någon som har haft erfaranhet av det och missade anslutningar på Arlanda på grund av exempelvis strömavbrott?

SL:s Resegarantin gällde inte när pendeltåget var försenat och jag missade Upptåget mot Arlanda förra året.
Jag vet inte om det har ändrats sedan dess.

Toppen