Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

Jag hänger inte riktigt med i svängarna här. Jag förstår problemet som att det serverades mat på den långa flighten mellan MUC och EWR, men inte från ARN till MUC. Varför är det annars viktigt att tala om att mat serverades inte förrän kl 18 på den långa flygningen?

Om det är så som jag har förstått problemet så anser jag inte att det är något problem. Ersättning för förseningen och 1000 poäng för utebliven mat mellan ARN och MUC tycker jag får anses vara ok från SAS sida.

Ersättning för förseningen och 1000 poäng för utebliven mat mellan ARN och MUC tycker jag får anses vara ok från SAS sida.
Om jag inte minns fel värderar SAS själva 1000 poäng till motsvarande 33 cl Carlsberg-blask. Tycker du verkligen att detta är en acceptabel kompensation för utebliven mat i business på ett plan som avgår vid lunchtid? Jag tycker inte det.

• Gilla
Reactions: Gus
Jag hade själv inte värderat lufthansas snålt tilltagna servering på ARN-MUC till 1000p. Jag hade max betalat 100p för den. Drycken är ju fri ändå, hade den varit indragen hade det varit en annan femma.

Det var extremt tydligt i gaten att SAS hade hoppat att boka mat till oss. Raden bakom satt en diamond och henne hade de fixat mat till. Hon blev meddelad av SAS personal att utropet inte gäller henne. SAS menar att de ersätter kvitton om jag har några. Tror nog 99.9% på forum utgår från att mat serveras på en flight 12:20 till Munchen i C? Connection på 55 minuter till USA innebär att du inte har någon tid att köpa någon mat i Munchen heller. Personligen funkar jag ganska dåligt om jag bara äter frukost och sedan erhåller nästa måltid ca 18.
Hade SAS svarat på mitt första mail med, sorry! ni får 5000 poäng per skalle (SAS frukost kostar 1700p) vore jag helt nöjd. Nu valde SAS att i mail 1 svar synd för dig, mail 2 vi ersätter kvitton, mail 3 du får 1000.
Det som troligtvis hände med maten är att Lufthansa hade X passagerare bokade i Business och då kanske de beställer X+2 maträtter för flighten. Sas måste sen i sista minuten boka om kanske 4 personer till denna lufthansa flight i Business och då är man 2 maträtter kort.
Mig veterligen måste mat beställas några timmar i förväg av flygbolaget och i detta fall gick det inte att boka mer mat och tyvärr var det ni som blev lidande av det. De som bokar "för sent" är de som inte får mat oftast, skulle det råka vara en HON eller liknande på Lufthansa tror jag de löser sig det på något sätt ombord dock.

Dom verkar ha gjort ett skifte sen några dagar, LN-RKT verkar göra Köpenhamnsflygningar (A330 till Tokyo häromdagen, inte helt vanligt) och LN-RKG (A340) är i skrivande stund på väg till Los Angeles. Någon som vet vad detta beror på?

Last edited:
Dom verkar ha gjort ett skifte sen några dagar, LN-RKT verkar göra Köpenhamnsflygningar (A330 till Tokyo häromdagen, inte helt vanligt) och LN-RKG (A340) är i skrivande stund på väg till Los Angeles. Någon som vet vad detta beror på?
Nu har jag inte koll på exakt hur mycket cargo en 330 respektive en 340 tar.
Kan vara så att det finns behov av att flyga mer cargo från Hong Kong för tillfället och att man därför "uppgraderar" till en 340 på sträckan (om den nu tar mer cargo).

Nu har jag inte koll på exakt hur mycket cargo en 330 respektive en 340 tar.
Kan vara så att det finns behov av att flyga mer cargo från Hong Kong för tillfället och att man därför "uppgraderar" till en 340 på sträckan (om den nu tar mer cargo).
Tänkte något sånt också, säkert möjligt.

A340 tar väl flera ton mer cargo än vad A330 gör på en riktigt lång flygning.

Toppen