Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

Var det inte då det var lite kaos väder ute över havet som gjorde att många plan blev diverted till andra flygplatser. Även om vädret var bra just för er kan ATC sätta stopp för flyg pga väder och det styr inte sas över.

Du kan kanske titta inkommande plan och se hur det flög för att hamna i Orlando. Cirklade de ett tag utanför Miami flest var det troligtvis pga väder.

Enligt FR24 så cirklade det inkommande flyget drygt en timme mellan Miami och Orlando innan det till slut gick ner för landning i Orlando.
 
  • Gilla
Reactions: BAS

palmen

Moderator
Enligt FR24 så cirklade det inkommande flyget drygt en timme mellan Miami och Orlando innan det till slut gick ner för landning i Orlando.
Det tyder ju på att något var problem och skulle inte bli förvånad om det var vädret som gjorde att det fick gå ner i Orlando istället..
Även om vissa plan får landa så kan det vara så att ATC dragit ner på antal rörelser på flygplatsen pga vädret och då måste några landa på andra ställen. Det verkar i detta fall som att SAS har rätt i att vädret är orsaken, sen kan man ju alltid se om de gjort allt man kan tänka sig för att lösa situationen. När sånt här uppstår är det dock inte ovanligt att man tvingas åka hem en dag senare.
 
  • Gilla
Reactions: BAS

Brandten

Medlem
LN RKT verkar tappat formen. Chicago rotationen blev inställd igår och idag blev det ingen Newark från Arlanda.
Borde dragit ut statistik innan jag bokade ARN-CPH-ORD-ARN igår med separata biljetter ORD-LAS-ORD. Är ju stor risk (eller chans ) att det blir inställt eller så försenat att anslutningsflyget missas.

Det jag iallafall hade i baktanke var att om CPH-ORD strular så hinner SAS iallafall få upp mig till ARN-ORD flyget. :)
 

BAS

Medlem
Enligt FR24 så cirklade det inkommande flyget drygt en timme mellan Miami och Orlando innan det till slut gick ner för landning i Orlando.
Tack! Det var precis denna typ av info jag efterfrågade. Då ska jag inte bråka i onödan med SAS om väderförhållanden. Kan i och för sig tycka att de kunde ha gett denna info direkt till oss som drabbades.

Ska kolla om man kan få något plåster på såren då vi blev nedgraderade från business till ekonomi på MIA - ORD, eller om de blir samma svar med vädret där. Kan väl alltid hoppas på lite goodwill-eurobunuspoäng om inte annat :rolleyes:
 
Skulle åkt med SAS till EWR i torsdags i C men planet blev inställt. SAS mailade på morgonen att vi blivit ombokade till Lufthansa via Munchen.
1. Planet går 12:20 från arlanda. När vi kliver på meddelar SAS-personal att inga i business som blivit ombokade kommer erhålla mat på flighten..
2. Vi har 55 minuter transfer och det är ganska långa avstånd i Munchen så det vara bara att småspringa och sätta sig på nästa flight där maten serverades vid ca 18:00
3. Hamnar självklart längst bak i businesshavet på Lufthansa och har även fått en plats där skärmen inte fungerar..
4. Blir tvungen att avboka vår middag på Maestro steakhouse 19:30 och när vi väl är inne i stan runt 21:30 är det omöjligt att hitta ett vettigt ställe att äta på + att vi förlorat en skön eftermiddag i NY. (thanksgivinghelg, allt är bokat eller stängt)
5. förseningen blev 4 timmar för torsdagen mot flighten vi skulle åka med.

Kontaktade SAS idag för att höra hur de kan tänka sig att kompensera oss och får svaret:
Skicka dina kvitton på utgifter så betalar vi dem???? Har ju inte ens haft möjlighet att ha några utgifter p ga dem var sjukt hungrig på flighten till NY och åt sedan skräpmat till middag på manhattan istället för en extremt god stek.

Några tips?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

pswe

Medlem
Skulle åkt med SAS till EWR i torsdags i C men planet blev inställt. SAS mailade på morgonen att vi blivit ombokade till Lufthansa via Munchen.
1. Planet går 12:20 från arlanda. När vi kliver på meddelar SAS-personal att inga i business som blivit ombokade kommer erhålla mat på flighten..
2. Vi har 55 minuter transfer och det är ganska långa avstånd i Munchen så det vara bara att småspringa och sätta sig på nästa flight där maten serverades vid ca 18:00
3. Hamnar självklart längst bak i businesshavet på Lufthansa och har även fått en plats där skärmen inte fungerar..
4. Blir tvungen att avboka vår middag på Maestro steakhouse 19:30 och när vi väl är inne i stan runt 21:30 är det omöjligt att hitta ett vettigt ställe att äta på + att vi förlorat en skön eftermiddag i NY. (thanksgivinghelg, allt är bokat eller stängt)
5. förseningen blev 4 timmar för torsdagen mot flighten vi skulle åka med.

Kontaktade SAS idag för att höra hur de kan tänka sig att kompensera oss och får svaret:
Skicka dina kvitton på utgifter så betalar vi dem???? Har ju inte ens haft möjlighet att ha några utgifter p ga dem var sjukt hungrig på flighten till NY och åt sedan skräpmat till middag på manhattan istället för en extremt god stek.

Några tips?

Försening över fyra timmar öppnar upp för EU-kompensation, så viktigt om dörren öppnades mer än fyra timmar efter du skulle varit framme. Om så, maila tillbaka med referens till EU-regelverket.
 
SAS svar är att jag får 1000 extrapoäng, räcker till en polarbrödsklämma :) 800 poäng.
Känns lite som ett hån men de kanske inte vill att jag väljer sas framöver.
Vet inte hur många år jag har varit guld men det är många.
 
Toppen