Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

Dom verkar ha gjort ett skifte sen några dagar, LN-RKT verkar göra Köpenhamnsflygningar (A330 till Tokyo häromdagen, inte helt vanligt) och LN-RKG (A340) är i skrivande stund på väg till Los Angeles. Någon som vet vad detta beror på?
Jag har en LAX-ARN i mitten av Januari som ändrades till 340 i mitten av December. Så det är troligen planerat sedan en tid. Kanske är någon av de nya 330 uttagna för service?

Sk946 ORD-ARN gjorde diversion till Reykjavik inatt också, men är nu på väg mot Stockholm igen. Någon som är ombord?
Gjorde SK946 diversion tidigare eller var det LN-RKU du menade med inatt också (också)? Den är på väg nu iallafall. Synd det är molnigt annars hade jag sett den rakt över huvudet om 20 min.
b6ae4099ef8f9748b4ebc46dd9b7ca3f.jpg

946 gick ner för sjukdom på KEF, 944 i Gander av samma anledning, men varför 944 går via KEF hem till CHP har inte SAS svarat på ännu.

Med stor sannolikhet för att byta besättning - det är nog betydligt lättare att få en ny besättning till Keflavik snarare än till Gander. Är det inte på grund av besättningsbyte känns ju det så osannolikt att man undrar om det är något annat som händer. Oavsett vilket blir det en mycket lång hemresa för de ombord.

Två sjukdomsfall från samma USA-destination samma dag känns ju lite väl oturligt under alla omständigheter... :(

För övrigt kan man konstatera att SAS som vanligt uppgav lite olika information i sina kanaler för dem som skulle resa med SK945 idag (dvs den maskin som blev sen till Stockholm från Chicago på grund av landningen på KEF). I appen och via SMS meddelades att SK945 skulle gå 17:00. Medan det på sas.se, arlanda.se och flightstats.com angavs att planet skulle gå 16:00. Först strax innan 16 ändrades tiden till 17 även i de kanalerna. Hur kan det vara så svårt :(

Med stor sannolikhet för att byta besättning - det är nog betydligt lättare att få en ny besättning till Keflavik snarare än till Gander. Är det inte på grund av besättningsbyte känns ju det så osannolikt att man undrar om det är något annat som händer. Oavsett vilket blir det en mycket lång hemresa för de ombord.

SAS på Twitter:

Hej Patrik, det stämmer att vi också gick ner i KEF, för att byta besättning. Jag har inte alla data men det är troligtvis så att den totala arbetstiden för ordinare besättning annars hade blivit för lång, vilket inte är okej av säkerhetsskäl. Vänligen, Nina

Toppen