Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

Idag verkar SAS planera att återuppta förbindelsen mellan Köpenhamn och den amerikanska huvudstaden efter två dagars "uppehåll". Kanske bokningsläget är lite bättre idag...

OM det nu skulle vara så att planen är inställda på grund av dålig beläggning (vilket vi troligen aldrig kommer kunna få reda på) så tycker jag att passagerarna skulle hugga på SAS med alla tillgängliga medel. Oavsett om man kommer fram tidigare eller senare. SAS har i så fall gjort en kommersiell bedömning att det är billigare att låta flyget stå på backen än att flyg detsamma.

Ja, jag vet att detta kan tolkas som att jag säger emot mig själv med tanke på inlägget några poster tidigare, men en av de stora drivkrafterna bakom EU-ersättningen var just att stärka passagerarnas rätt mot flygbolagens godtycke - både vad avser överbokningar men också sent inställda flyg på grund av för dålig beläggning. Ni som flög mycket på 90-talet i USA och i början av 2000-talet här i Europa kommer säkert ihåg ständiga konsolideringar av avgångarna, överbokningar och tidtabeller som var rena glädjekalkylerna. Och passagerarna drog i stort sett alltid kortaste strået :(

Jag tycker personligen att vissa EU-krav har gått lite för långt, men händelser som ligger helt inom flygbolagens kontroll skall de banne mig ersätta passagerarna för.

Men, som sagt, vi lär aldrig få svart eller vitt på att planen ställdes på grund av dåligt bokningsläge.

OM det nu skulle vara så att planen är inställda på grund av dålig beläggning (vilket vi troligen aldrig kommer kunna få reda på) så tycker jag att passagerarna skulle hugga på SAS med alla tillgängliga medel. Oavsett om man kommer fram tidigare eller senare. SAS har i så fall gjort en kommersiell bedömning att det är billigare att låta flyget stå på backen än att flyg detsamma.

Ja, jag vet att detta kan tolkas som att jag säger emot mig själv med tanke på inlägget några poster tidigare, men en av de stora drivkrafterna bakom EU-ersättningen var just att stärka passagerarnas rätt mot flygbolagens godtycke - både vad avser överbokningar men också sent inställda flyg på grund av för dålig beläggning. Ni som flög mycket på 90-talet i USA och i början av 2000-talet här i Europa kommer säkert ihåg ständiga konsolideringar av avgångarna, överbokningar och tidtabeller som var rena glädjekalkylerna. Och passagerarna drog i stort sett alltid kortaste strået :(

Jag tycker personligen att vissa EU-krav har gått lite för långt, men händelser som ligger helt inom flygbolagens kontroll skall de banne mig ersätta passagerarna för.

Men, som sagt, vi lär aldrig få svart eller vitt på att planen ställdes på grund av dåligt bokningsläge.

Intressant frågeställning men jag lutar nog åt att ett enda regelverk är det enda praktiskt möjliga oavsett anledning till inställt/försening, annars hamnar man i helt omöjlig gränsdragnings-problematik. Du har givetvis helt rätt i att vi aldrig kommer få reda på anledningen till att de här flighterna är inställda och jag kan inte tänka mig att det går att implementera ett kontrollsystem som säkerställer den verkliga anledningen till inställda/försenade flyg utan det kommer alltid att hänga på vad flygbolagen själva anger som orsak.

Dessutom får man i så fall ta hänsyn till både lång och kortsiktiga kommersiella hänsyn, ska exempelvis en överdrivet hård schemaläggning av flygplansflottan a la Norwegian (med högre inbyggd risk för förseningar) ge lägre ersättning till passagerarna än vad traditionella bolag som bygger in reservkapacitet i systemet ska betala?

Igår var det SK995/996 (Peking) som fick stryka på foten och idag är det visst SK945/946 (Chicago) som har den äran att få stå på backen :(

@Per Andreasson: Självklart kan man i praktiken ha enbart ett regelverk - och då måste man nog välja ett för flygbolagen tuffare regelverk. För övrigt tycker jag att det är helt ok att flygbolagen väger in kommersiella hänsyn då man ställer plan - men de skall som sagt ersätta passagerarna för det.

Jag vet inte om någon har länkat till denna CHECK-IN.dk information.
Jag tror inte att SAS ställer in för att det är dålig beläggning, SAS har bra loggestik, om det är dålig beläggning runt påsk så hade SAS inte lagt in avgångarna.

Toppen