OM det nu skulle vara så att planen är inställda på grund av dålig beläggning (vilket vi troligen aldrig kommer kunna få reda på) så tycker jag att passagerarna skulle hugga på SAS med alla tillgängliga medel. Oavsett om man kommer fram tidigare eller senare. SAS har i så fall gjort en kommersiell bedömning att det är billigare att låta flyget stå på backen än att flyg detsamma.
Ja, jag vet att detta kan tolkas som att jag säger emot mig själv med tanke på inlägget några poster tidigare, men en av de stora drivkrafterna bakom EU-ersättningen var just att stärka passagerarnas rätt mot flygbolagens godtycke - både vad avser överbokningar men också sent inställda flyg på grund av för dålig beläggning. Ni som flög mycket på 90-talet i USA och i början av 2000-talet här i Europa kommer säkert ihåg ständiga konsolideringar av avgångarna, överbokningar och tidtabeller som var rena glädjekalkylerna. Och passagerarna drog i stort sett alltid kortaste strået
Jag tycker personligen att vissa EU-krav har gått lite för långt, men händelser som ligger
helt inom flygbolagens kontroll skall de banne mig ersätta passagerarna för.
Men, som sagt, vi lär aldrig få svart eller vitt på att planen ställdes på grund av dåligt bokningsläge.