Kanske börjar mina funderingar för några veckor sedan få ett svar.Jag vågar nog påstå att de här problemen med tidhållningen är en direkt följd av att man tycks ha ett alltför ambitiöst trafikprogram i förhållande till den maskinpark man har kvar.
LN-RKR lämnades tillbaka till ägaren vid månadsskiftet, ungefär samtidigt som problemen inleddes. Dessutom med en 330 på check på Malta och en oförutsedd händelse med en maskin i Chicago tidigare, så har man helt enkelt inte tillräckligt med reservkapacitet för att parera störningar.
Det lär inte bli mycket bättre efter tidtabellsskiftet i slutet av mars, när Tokyo ska starta om med daglig trafik och Shanghai gå upp från två till tre i veckan. Lägg därtill att den nya JFK-flighten ska flygas med 330 från tidtabellsskiftet.
Om jag har räknat rätt har man i sommar totalt en 330 och en halv 350 i någon form av reserv/service dagligen. Om vi antar att en del av den lediga kapaciteten behövs för normalt dagligt underhåll, så finns inte mycket extra kapacitet för irrops...
Enligt ett inlägg i norska Flyprat finns det nu bekräftade uppgifter på att SAS kommer att använda två stycken Airbus 330 från Hi-Fly i sommartrafiken i år.
Om det gäller Hi-Flys två maskiner i enbart Y-klassutförande och med 436 sittplatser framgår inte av "ryktet" - men ställer onekligen en del frågor. T.ex. vilka rutter som kan bli aktuella.....