Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

KalleSus

Medlem
Jag vågar nog påstå att de här problemen med tidhållningen är en direkt följd av att man tycks ha ett alltför ambitiöst trafikprogram i förhållande till den maskinpark man har kvar.

LN-RKR lämnades tillbaka till ägaren vid månadsskiftet, ungefär samtidigt som problemen inleddes. Dessutom med en 330 på check på Malta och en oförutsedd händelse med en maskin i Chicago tidigare, så har man helt enkelt inte tillräckligt med reservkapacitet för att parera störningar.

Det lär inte bli mycket bättre efter tidtabellsskiftet i slutet av mars, när Tokyo ska starta om med daglig trafik och Shanghai gå upp från två till tre i veckan. Lägg därtill att den nya JFK-flighten ska flygas med 330 från tidtabellsskiftet.

Om jag har räknat rätt har man i sommar totalt en 330 och en halv 350 i någon form av reserv/service dagligen. Om vi antar att en del av den lediga kapaciteten behövs för normalt dagligt underhåll, så finns inte mycket extra kapacitet för irrops...
Kanske börjar mina funderingar för några veckor sedan få ett svar.
Enligt ett inlägg i norska Flyprat finns det nu bekräftade uppgifter på att SAS kommer att använda två stycken Airbus 330 från Hi-Fly i sommartrafiken i år.

Om det gäller Hi-Flys två maskiner i enbart Y-klassutförande och med 436 sittplatser framgår inte av "ryktet" - men ställer onekligen en del frågor. T.ex. vilka rutter som kan bli aktuella.....
 

Scanwing

Medlem
Låter tämligen orimligt att SAS om de hyr in kapacitet av dem väljer en layout som tar 436 passagerare i economy. Det behovet finns inte, samt skulle blir många som blir missnöjda.

Kan det vara ett sätt att öppna Tokyo?
 
Vaknade i morse för att se att SK904 EWR-ARN blivit inställd. Kollade närmare och se att SK903 ARN-EWR också inställd vilket förklarar varför SK904 inte flyger idag. Skulle åkt hem med den på väg hem från MIA och nu ombokad till AF MIA-CDG och sedan SAS CDG-ARN. Antar att direktflyg från MIA var redan fullt.
En del av resan var betald med en voucher - det blir en till där vi landar i ARN 14h senare än planerat.
 

Sir Lemon

Medlem
Vaknade i morse för att se att SK904 EWR-ARN blivit inställd. Kollade närmare och se att SK903 ARN-EWR också inställd vilket förklarar varför SK904 inte flyger idag. Skulle åkt hem med den på väg hem från MIA och nu ombokad till AF MIA-CDG och sedan SAS CDG-ARN. Antar att direktflyg från MIA var redan fullt.
En del av resan var betald med en voucher - det blir en till där vi landar i ARN 14h senare än planerat.
Flyger ni C? Isf kan det ju bli en fin upplevelse ändå, trots allt. Och ny voucher till nästa gång.
 
Vi skulle också flyga med SK904 idag. Resan bokad med poäng och i Plus. Vi har blivit automatiskt ombokad till imorgon istället för att få en alternativ rutt idag.
 
Flyger ni C? Isf kan det ju bli en fin upplevelse ändå, trots allt. Och ny voucher till nästa gång.
Ja, vi flyger i C (vi = fru, 2 barn och mig själv). Har flugit en del AF C på sistone och det är ju ganska bra. Det är de 7 timmar i CDG och att landa 23:25 istället för 07:30 när jobb/skolan börjar dagen efter som är mindre bra. Men visst, det kan bli en ny resa av det så det finns positiva saker också.
 

Westerberg

Medlem
Skulle med SK903 idag men blev ombokad ARN-VIE-LHR för att imorgon bitti ta UA883 (LHR-EWR).
Fick inget hotell bokat av SAS så bokade Hilton vid terminal 2, den kostnaden bör SAS ta va?

Inte flugit Polaris innan så något kul med förseningen ändå även om man brände lite aktiviteter idag i NYC
 
Toppen