Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

011430121

Medlem
Förlåt, förlåt, slarvigt läst av mig
Det är samma maskin som kommer från LAX idag med ankomst kl 13.00 som skall utföra eran avgång
Det var lika i lördags när vi fick sitta två timmar i LAX

Trevlig resa

4137E84B-357E-4049-9176-6497E94E3F6A.jpeg


Kan ej läsa artikeln men det är ju Miami-rutten och dagens flight är till Los Angeles. De kanske slingas tillsammans?

Ska vi bli försenade så får man väl ”hoppas” att vi iaf blir mer än 3h så vi kan kräva ersättning.
 

palmen

Moderator
SK931 - CPH-LAX är försenad med ny avgångstid kl 16:00. SMS kom kl 03:23 med informationen.

Någon som vet något mer?

Enligt planerad avgång kommer vi landa mer än 3h sent. Tips på hur vi förbereder oss för att dokumentera allt så smart som möjligt inför senare anmälan om EU-ersättning?
Det enda ni behöver ha koll på är när dörren öppnas i LAX. Är det mer än 3h sent kan ni ha rätt till ersättning.
Fram till dess är det bara fokusera på annat, trist med försening men inget man kan påverka själv.
 

Maja

Medlem
Det enda ni behöver ha koll på är när dörren öppnas i LAX. Är det mer än 3h sent kan ni ha rätt till ersättning.
Fram till dess är det bara fokusera på annat, trist med försening men inget man kan påverka själv.
Äh, vi sitter inte i båten och har inget anslutningsflyg denna resa. Fotar väl när dörren öppnas så det finns bevis. Eller något annars tips?
 

KalleSus

Medlem
Jag vågar nog påstå att de här problemen med tidhållningen är en direkt följd av att man tycks ha ett alltför ambitiöst trafikprogram i förhållande till den maskinpark man har kvar.

LN-RPR lämnades tillbaka till ägaren vid månadsskiftet, ungefär samtidigt som problemen inleddes. Dessutom med en 330 på check på Malta och en oförutsedd händelse med en maskin i Chicago tidigare, så har man helt enkelt inte tillräckligt med reservkapacitet för att parera störningar.

Det lär inte bli mycket bättre efter tidtabellsskiftet i slutet av mars, när Tokyo ska starta om med daglig trafik och Shanghai gå upp från två till tre i veckan. Lägg därtill att den nya JFK-flighten ska flygas med 330 från tidtabellsskiftet.

Om jag har räknat rätt har man i sommar totalt en 330 och en halv 350 i någon form av reserv/service dagligen. Om vi antar att en del av den lediga kapaciteten behövs för normalt dagligt underhåll, så finns inte mycket extra kapacitet för irrops...
 

Maja

Medlem
Vi fick precis höra att det var en schemalagd service som ej gick att flytta på och ingen extra maskin att sätta in varpå SK931 är försenad idag. Vad jag kan se utifrån Flightaware.com så ankom dagens maskin till CPH 7/2 kl 15:58.

Så det borde rimligen vara ett solklart fall för EU-ersättning förutsatt att vi är >3h sen vid ankomst och när dörren öppnas (vilket prognosen säger för tillfället).
 

marbe166

Medlem
Jag vågar nog påstå att de här problemen med tidhållningen är en direkt följd av att man tycks ha ett alltför ambitiöst trafikprogram i förhållande till den maskinpark man har kvar.

LN-RPR lämnades tillbaka till ägaren vid månadsskiftet, ungefär samtidigt som problemen inleddes. Dessutom med en 330 på check på Malta och en oförutsedd händelse med en maskin i Chicago tidigare, så har man helt enkelt inte tillräckligt med reservkapacitet för att parera störningar.

Det lär inte bli mycket bättre efter tidtabellsskiftet i slutet av mars, när Tokyo ska starta om med daglig trafik och Shanghai gå upp från två till tre i veckan. Lägg därtill att den nya JFK-flighten ska flygas med 330 från tidtabellsskiftet.

Om jag har räknat rätt har man i sommar totalt en 330 och en halv 350 i någon form av reserv/service dagligen. Om vi antar att en del av den lediga kapaciteten behövs för normalt dagligt underhåll, så finns inte mycket extra kapacitet för irrops...

Liten korrigering: LN-RKR var det som utgick.
 
Toppen