Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

...men alltså menar Ni seriöst att om jag betalt för en Economy Extra/Premium Economy på SAS och jag blir ombokad till LH så är det helt naturligt att det blir economy - utan ersättning, kompensation eller valmöjligheter?

...men alltså menar Ni seriöst att om jag betalt för en Economy Extra/Premium Economy på SAS och jag blir ombokad till LH så är det helt naturligt att det blir economy - utan ersättning, kompensation eller valmöjligheter?
Du har ett val, i alla fall. Stanna tills SAS fixar flygplanet som har Economy Extra eller åka med andra flygbolag som inte har Premium Economy...

Tittar man på klasskonverteringen som de SAS använder sig av vid reprotection så hamnar du i ekonomiklass, ja. Men med lite argumentation (och status) tror jag du kan komma ganska långt vad avser ersättning. Dessutom tror jag EU-regelverket runt downgrades har satt sig lite vilket underlättar. Men förbered dig på en del argumenterande...

SK907 verkar inte ha varit påverkat alls, så det är framför allt CPH-kärrorna som fått ta stryk och då verkar PVG oftast ha fått stryka på foten och BKK senarelagts.

Men nu verkar alla plan vara tillbaka i drift. Hoppas det håller i sig

i "Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 261/2004 av den 11 februari 2004" står det såhär:

Artikel 10
Uppgradering och nedgradering
1. Om det lufttrafikföretag som utför flygningen placerar passageraren i en högre klass i förhållande till biljettpriset får lufttrafikföretaget inte ta ut något tillägg.
2. Om det lufttrafikföretag som utför flygningen placerar passageraren i en lägre klass i förhållande till biljettpriset skall lufttrafikföretaget inom sju dagar, i enlighet med bestämmelserna i artikel 7.3, ersätta
a) 30 % av passagerarens biljettkostnad vid alla flygningar på 1500 kilometer eller mindre, eller
b) 50 % av passagerarens biljettkostnad vid alla flygningar inom gemenskapen längre än 1500 kilometer, med undantag för flygningar mellan medlemsstaternas europeiska territorium och de franska utomeuropeiska departementen och vid alla övriga flygningar mellan1500 och 3500 kilometer, eller
c) 75 % av passagerarens biljettkostnad vid alla flygningar som inte omfattas av a eller b, inklusive flygningar mellan medlemsstaternas europeiska territorier och de franska utomeuropeiska departementen.

Så alltså ska du resa för 25% av kostnaden för din economy extra biljett om du blir nergraderad till economy för en resa mellan skandinavien och USA.

SK945 taxade iväg till 19R igår och vände strax tillbaka till gate p.g.a. tekniska problem. Har för mig jag läste nånstans att det var en motor som var problemet.

Toppen