Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

Jag sa ju till SAS att de ska wet-leasa Singapore Airlines flygplan med tillhörande Singapore Girls!
Det skulle ha varit positivt både för SAS och för Singapore Airlines.
Då behövs det att svälja stoltheten och göra ett första steg. Tror knappast att SK kommer göra det, det hade varit för bra för att vara sant.

Jag skulle bli riktigt arg om jag blirombokad till Lufthansa Economy class på Stockholm-Frankfurt/Munchen-Bangkok när jag betalade för THAI Premium Economy mellan Stockholm - Bangkok...

Jo, det hade ju varit en ganska rejäl nergradering...

Vad är egentligen SAS "skyldiga" att erbjuda om man har en interkont Y-biljett och man blir ombokat till ett bolag som inte har någon premium economy kabin? Jag har själv råkat ut för just detta och fick då välja mellan business eller economy + pengar/voucher (€600 om jag minns rätt). Det borde rimligtvis vara praxis att erbjuda samma eller högre kabinklass. Eller har jag bara haft tur?

Du får Involuntary Downgrade Compensation ifall du blir nedgraderad. Jag vet inte om det varierar med sträckan (vilket det borde göra!) men när jag blev omroutad från DXB och fick åka LH Y istället för SK Y fick jag €500 i vouchers (alt €250 cash).

Du får Involuntary Downgrade Compensation ifall du blir nedgraderad. Jag vet inte om det varierar med sträckan (vilket det borde göra!) men när jag blev omroutad från DXB och fick åka LH Y istället för SK Y fick jag €500 i vouchers (alt €250 cash).

Om man får ett sådant "erbjudande" - är det värt kompensationen? Hur bör man tänka?

Det är omöjligt att svara på - det är ju massor av faktorer som spelar in.

I mitt fall var jag tvungen att komma hem, så rerouting var mitt enda alternativ. Då var väl €500 lite plåster på såren för att bli tvungen att åka i sämre kabinklass. Har man tid att vänta så kanske det inte alls är lika roligt. Och hade det varit CPH-PVG eller liknande som är 10h så hade jag nog tänkt till 2 gånger...

Du ska även få tillbaka mellanskillnaden i pengar. Allt annat är båg.

Jag har inte haft problem själv men jag har hört från en bakant som köpte Business class och nedgraderats till Economy class.
Han sa att flygbolaget ersatte honom prisskillnaden mellan full fare Business och full fare Economy. Vilket innebär att i vissa sträckor blir kompensationen obefintligt...

Jag har blivit nedgraderad 3 gånger från SK Y (intra-europe) till LH Y två gånger och LX Y en gång på grund av inställda SAS-flyg eller sena anslutningar. Jag fick förvisso poängen som jag skulle haft om jag flög SAS men annan ersättning kunde jag "glömma". Hade en del samtal med Customer Service men de stod på sig och sa att det var ekonomiklass som gällde.

Har även blivit flyttad från BA World Traveller Plus till AA Economy då BA hade strul i Chicago. Fick ingen ersättning (kunde förvisso använda AA-poäng och uppgraders mig men ändå). Klagade till BA när jag kom hem men allt de kunde erbjuda var lite poäng till mitt BAEC-konto. Då jag inte hade något sådant sa de att det inte fanns något annat de kunde göra. Detta var dock ganska många år sedan (2006 eller 2007) så det kan nog ha ändrats nu.

Sedan har jag ju förvisso haft tur att bli uppgraderad till SK Y vid några tillfällen då LH varit fösenat så det är inte bara nattsvart. Men BAs attityd kan fortfarande reta mig.

Toppen