Fyller på vad jag snappade upp. I princip inget nytt mot vad som har sagts tidigare. Hoppas att ni står ut med råa anteckningar:
Lämnar Star Alliance:
================
Plug-in into Sky team, pax will spent more time in AMS, rather than FRA. Det sades också att CPH kommer att stärkas pga av restriktioner och kapacitetsbrist i AMS.
Network
=======
Bangkok fortsätter som idag. Uppfattade att man kommer att försöka utöka linjen. Nya destinationer utlovas nästa sommar. Dessutom nämndes new exciting news for Copenhagen utöver Bangkok.
Nya alliansen med SkyTeam ger tillgång till nya hubbar. Man pratade varmt om AeroMexico, Delta hubbarna.
En i publiken ställde fråga gällande möjligheterna att behålla Canada som destinationsland. Enligt Anko håller man på att diskutera bilaterala avtal med bland annat AirCanada. Under minglet nämndes även utökat samarbete med Etihad. Kan även bli fler bilaterala avtal för att kunna nå Asien/Australien. Om man får spekulera lite så förefaller det finnas öppning mot Delhi, Seoul.
En i publiken undrade på vilket sätt skandinaver ska kunna nå Tyskland som är Nordens viktigaste handelspartner. Anko svarade att SAS avser att utöka trafiken då LH inte längre kommer att kunna ha åsikter/restriktioner. Min tolkning är att SAS avser att öka konkurrensen mellan bolagen.
Utbud i Lounge:
============
En i publiken undrade när SAS ska förbättra matutbudet i loungen. Frågan resulterade i massa applåder från publiken. Svaret blev att saken diskuteras och är kopplat till budget 2024. Det avslöjades att vi kommer att se förändringar i CPH loungen. Ingen game changer, men en klar förbättring. Det sades inget om ARN eller om OSL.
LifeTime Diamond
==============
Upprepades att frågan har diskuterats internt på SAS men att inget kommer att ske i närtid. Däremot avser man att differentiera Diamond och Guld ytterligare. 01-nov öppnar en särskild kundtjänst för Diamonds, vilket är känt för de flesta vid det här laget.