Senaste nytt

Inofficiell träff innan Diamond/Pandion event i Köpenhamn 11/10-2023

mha321

Medlem
Money making machine kan vara utifrån risken, att det enskilda bolaget inte behöver sätta in t.ex en daglig avgång på en sträcka och ta fulla kostnader men kan ändå få del i intäkterna?
Men absolut, för oss utomstående var det otydligt varför JV per automatik skulle tjäna pengar.
En annan fördel med JV är väl att man kan styra för att effektivare fylla flygen. Vissa dagar i veckan styr sas extra många sekunder via Amsterdam till NYC andra dagar styr klm extra många via Köpenhamn. När man tjänar lika mycket pengar oberoende av vilken väg resenären tar finns det ju en del optimerade man kan göra. Och säkert en sådan sak som kan driva att det är en poäng att revenue management på de olika bolagen sitter nära varandra.
 

Ricci

Medlem
En annan fördel med JV är väl att man kan styra för att effektivare fylla flygen. Vissa dagar i veckan styr sas extra många sekunder via Amsterdam till NYC andra dagar styr klm extra många via Köpenhamn. När man tjänar lika mycket pengar oberoende av vilken väg resenären tar finns det ju en del optimerade man kan göra. Och säkert en sådan sak som kan driva att det är en poäng att revenue management på de olika bolagen sitter nära varandra.
Anko nämnde igår också att han redan ser framför sig att personer från SAS revenue kommer bli stationerade i Amsterdam där redan AF/KLM revenue sitter.
 

ARN01

Medlem
En sak till som vi fick reda på i slutet av EB killen. För LTG hade man planer på att man började på 45000 vid sin period start för att kunna samla vidare till Diamond.
Detta låter som en utmärkt ide. Hoppas själv verkligen på det. Frågan om för många eller för få statuskunder måste vara sjukt svårt att räkna på och bestäms förhoppningsvis inte genom att titta i lounger under rusning som många av oss gör (samt lider av). Så länge de tjänar pengar på antalet, om det så är 10 eller 10000, är förhoppningsvis det enda de går på. De har väl gått ut med att deras målgrupp är frekventa resenärer och de definierar denna grupp som gör mer än fem (om jag kommer ihåg rätt men är en relativt låg siffra hursom). För att kunna ge denna grupp något kan man ju inte ha krav som är mer eller mindre onåbara för att få något för sin lojalitet.
 
Detta låter som en utmärkt ide. Hoppas själv verkligen på det. Frågan om för många eller för få statuskunder måste vara sjukt svårt att räkna på och bestäms förhoppningsvis inte genom att titta i lounger under rusning som många av oss gör (samt lider av). Så länge de tjänar pengar på antalet, om det så är 10 eller 10000, är förhoppningsvis det enda de går på. De har väl gått ut med att deras målgrupp är frekventa resenärer och de definierar denna grupp som gör mer än fem (om jag kommer ihåg rätt men är en relativt låg siffra hursom). För att kunna ge denna grupp något kan man ju inte ha krav som är mer eller mindre onåbara för att få något för sin lojalitet.
5 t/r stämmer
 
Toppen