Senaste nytt

Inget gratis bagage för statuskunder i Go Light

vid problem ingen ombokning till andra flygbolag och sist på listan att bli ombokad till andra American Airlines flighter
Allt utom denna skulle väl fungera i EU också, går väl inte att förhandla bort 261/2004 i biljettvilkoren, d v s bolaget ”måste” göra vad som står i deras makt för att få fram passageraren inom acceptabel tid. Sedan behöver man ju inte upplysa om denna rättighet vid försening, men jag tror det är svårt att formulera så som American Airlines gjort.

Som flera varit inne på är detta en marginell förändring i sig, men kommer öka trycket ännu lite mer i kabinhyllorna - och DET håller på att bli det absolut största gisslet med att flyga alls (inom Europa) som jag ser det, faktiskt redan värre än säkerhetskontrollerna. Bolag efter bolag slopar fritt incheckat bagage på allt fler biljettyper samtidigt som de mycket väl förstår att detta leder till att fler försöker smussla med sig ännu mer handbagage, och ändå går år efter år utan att något egentligen görs åt det.
Börjar alltmer bli starkt för diktatoriskt stenhård handbagagekontroll a la Ryanair/Skavsta där det är incheckning av väskan eller stanna hemma som gäller om måtten överskrids med bara ett par centimeter eller vikten med bara ett kilo. Då får vi se hur många som skulle fortsätta köpa biljett utan inkluderat bagage efter ett tag.

Allt utom denna skulle väl fungera i EU också, går väl inte att förhandla bort 261/2004 i biljettvilkoren, d v s bolaget ”måste” göra vad som står i deras makt för att få fram passageraren inom acceptabel tid. Sedan behöver man ju inte upplysa om denna rättighet vid försening, men jag tror det är svårt att formulera så som American Airlines gjort.
Fast det är väl rätt vanligt framförallt hos lcc att man inte bokar om till andra bolag redan nu?

Jag hade gärna tagit på mig ett nytt uppdrag på sidan av som produktchef för Light :)

Kreativiteten hade flödat och jag kan lova att SAS hade toppat många sök på prismotorerna. Hade nog endast behållit kaffet som är en relativt billig tradition samt poängupptjäning i någon form då denna typ av kunder ändå inte bryr sig. Dessa syns givetvis på balansräkningen men brinnner antagligen inne vilket ger en fördröjd positiv effekt.

Edit. Denna fare hade endast använts mot privatmarknaden och inte företag eller deras reseagenter som t ex HRG. Ingen upptjäning av credits och ingen ombokning möjlig.

Edit2. Kreativiteten flödar redan nu på morgonkvisten :) Varför inte införa det klassiska draperiet efter Go? Boarding bak för light som sedan kan slåss om handbagageutrymmet i sin avdelning. Win-win. Tror hela BC hade jublat!

Om du behöver en assistent när du blir produktchef så säg till. Draperi mellan go och go light hade varit toppen.

Inte bara LCC. Ethiopian vägrade boka om mig i Oslo nu innan jul trots massor av alternativ till Stockholm, vilket resulterade i en ofrivillig övernattning. Jag har dock startat en process i ärendet vilket borde ge 250 euro.

Inte bara LCC. Ethiopian vägrade boka om mig i Oslo nu innan jul trots massor av alternativ till Stockholm, vilket resulterade i en ofrivillig övernattning. Jag har dock startat en process i ärendet vilket borde ge 250 euro.
OT
Fast flög du till Stockholm / EU? I så fall har du inget att hämta eftersom Ethiopian inte är ett flygbolag från EU.

Ok, ja jag flög endast Oslo-Stockholm för att testa deras dreamliner. Sista gången med det bolaget skal tilläggas. Räknar kallt med att jag inte får någon ersättning, men låter ändå en advokat driva ärendet så får vi se. Skickat in en del kvitton också på ca 75 euro för nödvändigheter, t ex tandkräm, då jag inte var förberedd på en övernattning. Har lovat återkomma i en annan tråd om hur det går.

Det är ju precis det man behöver, upplysa passagerare om rättigheterna. En av reglerna är ju just detta. Sen får man ju såklart läsa sig till det själv i reglerna.

Att förbjuda handbagage för vissa pax kommer ju bara leda till att den redan alldeles för långsamma boardingen blir ännu långsammare. Visst checkar SAS in handbagage som inte får plats utan extra kostnad idag? Såklart givet att det är inom spec vad gäller mått och vikt men vill minnas att jag sett det ett par gånger på inrikes i alla fall när jag flugit CRJ9 som ju har minimalt overhead, såg inte ut som att de som blev över på slutet fick betala för sig.

Det borde inte ens vara möjligt att komma fram till incheckningsdisken med för mycket handbagage. Har de senaste månaderna sett hur fruktansvärt mycket skit den stackars incheckningspersonalen får ta på diverse flygplatser bara för att de som tjänar pengar på biljetter utan incheckat bagage vägrar ta något som helst ansvar för att verkligen genomdriva kontroll av detta. Det är så himla lätt för (bara som ett exempel av många) SAS att införa den här förändringen som ger ytterligare lite klirr i kassan, när det inte är de som behöver sitta och ta emot glåpord och grova förolämpningar från passagerare som "minsann inte har med sig för mycket så det så". Tyvärr blir då den omedelbara följden det som @TrickyRick skriver, att de bråkiga passagerarna med för mycket handbagage släpps ombord utan kommentarer eller pristillägg bara för att få lugn och ro och kunna ta hand om övriga pax på ett effektivt sätt vid incheckningsdisken. Fruktansvärt att se :mad:

Toppen