Senaste nytt

Inget gratis bagage för statuskunder i Go Light

Dålig stil av SAS... men det får man leva med, få se om det blir strikt som LH eller slappt som TP. (Båda har samma regler oavsett statusen)

Besparingen lär inte gå till någon förbättring tyvärr. Sist när SAS drog in lounger på olika stationer med tanke på att "förbättra" egna lounger.. jo tjena de nya lounger når aldrig LH group, KL, eller till och med AY standard när det gäller matutbudet.

Som @011430121 skrev i inlägget ovan, SAS har sparmål ca 2 miljarder kronor så besparing av denna förändring lär inte gå till någon förbättring av andra produkter/tjänster.

Dessutom, jag tror inte att något flygbolag har dedikerad bokningsklass(er) för Hand baggage only fares.

SAS kan gärna bli först då! Strippa av ännu mer i de bokningsklasserna när de ändå är igång. Dessa kunder bryr sig ändå bara om pris! Genom att förbättra plus kan de vinna över fler premiumresenärer. Differentiering!

Det slår mig att vi gärna pratar om hur viktiga vi är och att vi vill ha förmåner som trogna kunder mm.
Men i ärlighetens namn om man har silver kort och kan tänka sig att välja bort SAS för att biljetten blir 150-300 kronor dyrare när man skall ha med sig en väska, hur trogna och lojala är vi då mot SAS?
Verkar ju mer som att vi bara vill maximera vår egen lönsamhet och väljer SAS för att de råkar vara billigast och inte för att vi är lojala.

SAS kan gärna bli först då! Strippa av ännu mer i de bokningsklasserna när de ändå är igång. Dessa kunder bryr sig ändå bara om pris! Genom att förbättra plus kan de vinna över fler premiumresenärer. Differentiering!

Jag är helt för att go light får borda sist, inte välja sina egna säten eller få priority boarding/lounge access. Såna grejer skulle få mig att tänka till både en och två gånger innan jag bokar en för billig klass.

Det slår mig att vi gärna pratar om hur viktiga vi är och att vi vill ha förmåner som trogna kunder mm.
Men i ärlighetens namn om man har silver kort och kan tänka sig att välja bort SAS för att biljetten blir 150-300 kronor dyrare när man skall ha med sig en väska, hur trogna och lojala är vi då mot SAS?
Verkar ju mer som att vi bara vill maximera vår egen lönsamhet och väljer SAS för att de råkar vara billigast och inte för att vi är lojala.
Det är väl ganska självklart att alla kunder är lojala enbart pga egennyttan. Precis som flygbolagen är generösa enbart för att få fler kunder och tjäna mer pengar. Dessa punkter är väl egentligen underförstådda.

Jag är helt för att go light får borda sist, inte välja sina egna säten eller få priority boarding/lounge access. Såna grejer skulle få mig att tänka till både en och två gånger innan jag bokar en för billig klass.
Är det något man skulle ta efter de amerikanska bolagens basic econony vore det att go light inte skulle få tillgång till overheads utan allt baggage under stolen. Men det skulle aldrig fungera med sas cabin crew som skulle se till att det efterföljs. Det funkar ju knappt äns på de amerikanska....

Jag hade gärna tagit på mig ett nytt uppdrag på sidan av som produktchef för Light :)

Kreativiteten hade flödat och jag kan lova att SAS hade toppat många sök på prismotorerna. Hade nog endast behållit kaffet som är en relativt billig tradition samt poängupptjäning i någon form då denna typ av kunder ändå inte bryr sig. Dessa syns givetvis på balansräkningen men brinnner antagligen inne vilket ger en fördröjd positiv effekt.

Edit. Denna fare hade endast använts mot privatmarknaden och inte företag eller deras reseagenter som t ex HRG. Ingen upptjäning av credits och ingen ombokning möjlig.

Edit2. Kreativiteten flödar redan nu på morgonkvisten :) Varför inte införa det klassiska draperiet efter Go? Boarding bak för light som sedan kan slåss om handbagageutrymmet i sin avdelning. Win-win. Tror hela BC hade jublat!

Last edited:
Har inte American bokningklass B för deras Basic som är deras mest strippade fare?

Som @011430121
Dessutom, jag tror inte att något flygbolag har dedikerad bokningsklass(er) för Hand baggage only fares.

Precis och om jag inte minns fel
-ger inga poäng (till BAEC åtminstone)
-du får inte välja säte
- du får bara ha med ett litet handbagage som ryms under stolen (bra där!)
- ingen möjlighet till uppgradering, varken betald eller via status
- vid problem ingen ombokning till andra flygbolag och sist på listan att bli ombokad till andra AA flighter

Toppen