Senaste nytt

Inget gratis bagage för statuskunder i Go Light

Jag kan iofs leva med den här förändringen, men jag gillar inte utvecklingen... vad blir nästa steg? ta bort lounge, fasttrack etc... Det blir i framtiden svårt att veta vilka förmåner man har utan att först slå upp dom i en matris med bokningsklass och EB-nivå.

Få se nu, jag reser "Plus Light Saver" på en intercont. flight under en helg, har jag tillgång till lounge eller inte ;) och fri dricka som EBD?, nej förresten det var ju bara i Go...

Det blir ett intressant pedagogiskt problem i nivå med smoothies och vatten till kaffet.

Jag kan iofs leva med den här förändringen, men jag gillar inte utvecklingen... vad blir nästa steg? ta bort lounge, fasttrack etc... Det blir i framtiden svårt att veta vilka förmåner man har utan att först slå upp dom i en matris med bokningsklass och EB-nivå.

Det är väl inte ens bokningsklass som styr utan "produkt" (eller vad fare nu kallas i detta sammanhang) eftersom samma bokningsklass enligt bokningssystemen används för både Go light och Go. Enkelt? Nä knappast :(

Kanske läge för ny förmån på American Express korten från SAS där man som på en del kort i USA kan få cash back för spend hos flygbolag på bagage, plats val och köp ombord.
Exempel Hilton Honors American Express Aspire card som kostar 450 USD per år där får man på ETT förvalt flygbolag upp till 250 USD tillbaka per kalender år, andra förmåner finns ju också för just detta kort men bara ett exempel med tanke på tråden.

Rätt väntat ändå och inget jag kommer lägga någon större vikt vid. Den gånger jag behöver bagage inom Europa så lägger jag till någon hundring på biljetten och får ta 3 väskor som EBD. De gånger jag inte behöver checka in något kommer jag resa på go lighter biljetten.

Det kommer helt klart öka min resbudget med några hundringar per år, men det är smällar man få ta. Att få ta gratis bagaget på en hand bagage only biljett är ändå rätt ologiskt.

Detta var en grymt bra förmån tidigare som nu försvinner på go light. Har man varit med ett tag i leken så vet man att spelreglerna alltid ändras över tiden och att man får anpassa sig. Hur många här inne kommer ihåg det ramaskri som blev när intjäningen till EU3 zonen försvann och man inte kunden få 12500 baspoäng i plus för 2000 kronor på en resa dit? Vi överlevde den förändringen och kommer att klara detta bra också.

Tycker det är helt rätt beslut och troligtvis en standard i branschen snart. Det kan väll knappast vara någon som klagar när en USA biljett ofta är nere runt 2500kr.....
Nu flyger jag extremt sällan med mer än handbaggage, men ska jag åka på shopping resa till USA eller för att spela golf så får jag väll "kosta på mig" en högre bokningsklass :)

Tycker det är helt rätt beslut och troligtvis en standard i branschen snart. Det kan väll knappast vara någon som klagar när en USA biljett ofta är nere runt 2500kr.....
Nu flyger jag extremt sällan med mer än handbaggage, men ska jag åka på shopping resa till USA eller för att spela golf så får jag väll "kosta på mig" en högre bokningsklass :)
Exakt vad jag är på väg att skriva.
Vi kan ju inte få allt, och inte betala något.
Fast Track, lounge som EBG och EBD dessutom fri dryck ( de som nyttjar alkohol och vin får ju även det)
Det är mycket handpåläggning när man skickar en väska och ingen jobbar gratis.
Nu varande sparmål är väl 2 miljarder för SAS och då ser man över kostnadsbilden natuligtvis.

En bra förändring om de gör två andra ändringar. Jag hoppas de använder delar av överskottet till att förbättra plus och att alla vanliga go-biljetter får 100% upptjäning. Bokningsklasserna U, K, L, T, O, V, G kan vara förbehållet light. Då differentieras biljettfloran på ett positivt sätt!

En bra förändring om de gör två andra ändringar. Jag hoppas de använder delar av överskottet till att förbättra plus och att alla vanliga go-biljetter får 100% upptjäning. Bokningsklasserna U, K, L, T, O, V, G kan vara förbehållet light. Då differentieras biljettfloran på ett positivt sätt!
Som @011430121 skrev i inlägget ovan, SAS har sparmål ca 2 miljarder kronor så besparing av denna förändring lär inte gå till någon förbättring av andra produkter/tjänster.

Dessutom, jag tror inte att något flygbolag har dedikerad bokningsklass(er) för Hand baggage only fares.

Toppen