Senaste nytt

Inget gratis bagage för statuskunder i Go Light

Sant, men en medveten resenär skulle nog aldrig boka SAS Go och än mindre SAS Go Light... :)

Liite medveten är jag tycker jag, och jag bokar alltid go eller light i Europa om det är billigare än plus. I alla fall om det skiljer mer än några hundringar per väg.

Jag fick ett intryck av att de flesta här (som postade i diverse trådar) inte reste med incheckat bagage utan endast med handbagage.
Därför är jag lite förvånad över relativt starka reaktioner av några gällande denna ändring.
Reser man inte med incheckat väska så påverkas man inte av denna ändring heller ju.

http://www.businessclass.se/forum/threads/hur-får-ni-plats-med-allt-i-en-kabinväska.13294/
http://www.businessclass.se/forum/t...äska-efter-swiss-business-class-flight.16767/
Det eviga handbagaget | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
http://www.businessclass.se/forum/t...isken-för-att-bagaget-ska-bli-försenat.19229/

Japp, checkar aldrig in i tjänsten, och det är då jag åker i go eller light. Tycker det verkar bra med den där maskinen som kollar storlek på handbagaget också ;).
 
Det här tycker jag personligen är en alldeles utmärkt förändring och i dagens tidevarv med sökmotorer och prisjämförelser - en nödvändighet.

De illojala, omedvetna, prisshopparna, kommer alltid bara att bonka in startflygplats och ankomstflygplats och därefter välja billigaste bolaget. För att ha en chans att synas i sådana onlineresebyråsökningar då måste man ha en biljettkategori som kan matcha diverse konkurrenter i pris. De här passagerarna bryr sig inte, förstår inte, diverse tillägg eller "slutpris" utan det är de som endast ser så långt näsan räcker och ser det direkta biljettpriset.

För egen del noterar jag att SAS bevisligen inte tycker det är lönt att flyga med "riktig businessclass" inom Europa. Då har man små möjligheter att förbättra premium segmentet och det återstår då helt sonika att göra ekonomidelen sämre, för att därigenom öka differensen. Vi har ju redan här i tråden åtskilliga som meddelar att eftersom skillnaden inte är så stor, kan dessa tänka sig att åka ekonomi inom Europa. Det är ju var och ens beslut men som ett sätt att öka skillnaden och därmed betalningsviljan för de högre biljettklasserna kommer ju SAS till den korrekta slutsatsen att man måste börja plocka bort förmåner och de många inkluderade tjänster från de billigaste biljetterna. Jag tycker det här är utmärkt och ser gärna att man plockar bort ytterligare förmåner från de billigaste biljettklasserna. Det är orimligt att få "allt" om man åker på den billigaste biljetten.
 
Det här tycker jag personligen är en alldeles utmärkt förändring och i dagens tidevarv med sökmotorer och prisjämförelser - en nödvändighet.

De illojala, omedvetna, prisshopparna, kommer alltid bara att bonka in startflygplats och ankomstflygplats och därefter välja billigaste bolaget. För att ha en chans att synas i sådana onlineresebyråsökningar då måste man ha en biljettkategori som kan matcha diverse konkurrenter i pris. De här passagerarna bryr sig inte, förstår inte, diverse tillägg eller "slutpris" utan det är de som endast ser så långt näsan räcker och ser det direkta biljettpriset.

För egen del noterar jag att SAS bevisligen inte tycker det är lönt att flyga med "riktig businessclass" inom Europa. Då har man små möjligheter att förbättra premium segmentet och det återstår då helt sonika att göra ekonomidelen sämre, för att därigenom öka differensen. Vi har ju redan här i tråden åtskilliga som meddelar att eftersom skillnaden inte är så stor, kan dessa tänka sig att åka ekonomi inom Europa. Det är ju var och ens beslut men som ett sätt att öka skillnaden och därmed betalningsviljan för de högre biljettklasserna kommer ju SAS till den korrekta slutsatsen att man måste börja plocka bort förmåner och de många inkluderade tjänster från de billigaste biljetterna. Jag tycker det här är utmärkt och ser gärna att man plockar bort ytterligare förmåner från de billigaste biljettklasserna. Det är orimligt att få "allt" om man åker på den billigaste biljetten.

Hm... fast det här är väl ingenting som syns i en sökmotor då det är en "gratis" förmån för EBG/EBD när man väl är på flygplatsen och inte vid själva bokningstillfället?
 
Man kan naturligtvis ha olika ståndpunkter angående vilken bokningsklass man bör åka och vad man ska få för tjänster i den i förhållande till ens egen status osv. Där får man välja själv och det är oftast tydligt vad varje resa kostar osv vid köptillfället. När det gäller förmåner inom Eurobonus så används dessa som morot för att man ska tjäna ihop till status, i syfte att när man uppnått sådan, kunna utnyttja förmånerna, och därmed ännu mer välja SAS. Som alla här vet så är det ett kvalifikationsår, och under det året jobbar man hårt för att tjäna in sina poäng. För Silver så är den enda förmån som är något värd i pengar just möjligheten att få med en väska på Go Light-priset. Därför har SAS med denna ändring nu snuvat många på denna förmån, som de var utlovade och som de jobbat under sitt kvalifikationsår med att uppnå.

Om man kvantifierar detta för en resenär som gör 10 ToR inom Europa och vill checka in baggage, så blir det nu runt 3000 SEK dyrare. Inte så stort belopp men SAS har ändå lurat medlemmen på denna möjlighet. Ingen annan av Silver-förmånerna har något värde i den storleksordningen, så man tar nu bort den största fördelen med Silver. Och det trots att kunden under kvalifikationsåret agerat utifrån att få ut förmånen vid kommande bokningar som Silver. Dvs man håller inte vad man givit sken av ska gälla.

Ändringen i sig har kanske någon bra motivering, men man har snuvat oss Silver på en förväntad förmån.

Dessutom kommer ändringen förmodligen att ytterligare öka problemen med kabinbagaget.
 
Man kan naturligtvis ha olika ståndpunkter angående vilken bokningsklass man bör åka och vad man ska få för tjänster i den i förhållande till ens egen status osv. Där får man välja själv och det är oftast tydligt vad varje resa kostar osv vid köptillfället. När det gäller förmåner inom Eurobonus så används dessa som morot för att man ska tjäna ihop till status, i syfte att när man uppnått sådan, kunna utnyttja förmånerna, och därmed ännu mer välja SAS. Som alla här vet så är det ett kvalifikationsår, och under det året jobbar man hårt för att tjäna in sina poäng. För Silver så är den enda förmån som är något värd i pengar just möjligheten att få med en väska på Go Light-priset. Därför har SAS med denna ändring nu snuvat många på denna förmån, som de var utlovade och som de jobbat under sitt kvalifikationsår med att uppnå.

Om man kvantifierar detta för en resenär som gör 10 ToR inom Europa och vill checka in baggage, så blir det nu runt 3000 SEK dyrare. Inte så stort belopp men SAS har ändå lurat medlemmen på denna möjlighet. Ingen annan av Silver-förmånerna har något värde i den storleksordningen, så man tar nu bort den största fördelen med Silver. Och det trots att kunden under kvalifikationsåret agerat utifrån att få ut förmånen vid kommande bokningar som Silver. Dvs man håller inte vad man givit sken av ska gälla.

Ändringen i sig har kanske någon bra motivering, men man har snuvat oss Silver på en förväntad förmån.

Dessutom kommer ändringen förmodligen att ytterligare öka problemen med kabinbagaget.
SAS EuroBonus Silver statusförmånen (1 fri kolli av incheckad väska) försvinner inte om man väljer SAS Go (ej SAS Go Light), SAS Plus eller SAS Business priser.

EuroBonus-medlemsnivåer | SAS
 
Hela det resonemanget förutsätter att priset på Go Light och prisdifferensen mellan Go och Go Light kommer att vara oförändrade. De vet vi ännu inget om. Kanske kommer Go Light i förlängningen bli en billigare produkt tack varje att man nu kan ta betalt för fler incheckade väskor. För att konkurrera gentemot andra bolag i de generella sökmotorerna måste lägstapriset sticka ut i positiv bemärkelse. Nu tror jag inte i detta fallet att borttagandet av förmånen i första hand är ett direkt konkurrensmedel utan snarare indirekt genom att att öka marginalen på produkten.
 
Toppen