Senaste nytt

Inget gratis bagage för statuskunder i Go Light

Jag imponeras av hur många som blir upprörd över att villkoren för lägsta ekonomiklasserna ändras på en sajt riktad mot premuimresenärer...

För att man har ett intresse och prioriteringar i premium-produkter, betyder det ju inte att man uteslutande använder enbart dessa? Vad gäller just resande (och troligtvis för största delen av denna sidas användare), så skapas nog möjligheten att kunna använda sig av premium-produkter under resande genom att man sparar in pengar på resterande resor.
Sedan är det ju väldigt liten mening att betala 3-4 ggr mer; för i stort sett samma produkt ombord inom Europa. Där inkluderat baggage i Go Light faktiskt fyller en större funktion.

Kan inte säga att jag personligen är väldigt emot denna "regel-ändring" dock, kanske snarare bör ses som en korrektion.

Du måste anmäla ditt eget inlägg i så fall.
Moderatorerna läser inte alla inlägg.
Jag har redan anmält tråden.

Ett allmänt tips: man är nästan aldrig först med att posta något. Kolla därför igenom Dagens Inlägg samt de första tio trådtitlarna i relevant forum innan man postar. I det här fallet låg den tidigare tråden överst i SAS-forumet när denna skapades...

Jag imponeras av hur många som blir upprörd över att villkoren för lägsta ekonomiklasserna ändras på en sajt riktad mot premuimresenärer...

Även på detta forum för premiumresenärer finns där vi som bara har EBS och som med lite tur kan få ihop en poängresa i Business/First per år. Alla här flyger inte Business varje vecka kors och tvärs över jorden.

Tillägg mot vad föregående personer har skrivit - Om man nu ska flyga SAS intra-europa och är tex EBD så finns det, enligt mig själv, i princip inget mervärde i att flyga PLUS.

Min tankegång är:
Business med LH/LX
eller
SAS GO Light

I och med att man nu måste köpa SAS GO, för att få med sig en in-checkad väska, så blir biljetten dyrare. Incitamentet för att välja SAS minskar därmed drastiskt och jag är mer benägen att välja ett annat Star Alliance-bolag där exempelvis lounge ingår i Malaga (dit jag reser oftast intra europa).

Trist men naturlig konsekvens av att det finns bolag som säljer billigare biljetter, och att väldigt många har statusförmåner. SAS behöver tjäna mer pengar och då tittar man naturligtvis på alla möjliga besparingar. Nu är det ju inte tokdyrt att köpa till en väska, 140:- mer tror jag vanlig Go till London kostar jämfört med Light.

Hur ser det ut på de andra bolagen? Tex Lufthansa och BA?
Detta är väl en ganska naturlig utveckling. SAS ser att andra bolag som infört light-biljetter och exkluderar bagage även för statusinnehavare inte förlorar något på det. SAS gör likadant.

Toppen