Senaste nytt

Ingen champagne innan avgång på SAS

Jag fick Calvados i slutet av augusti på CPH-MXP i C, champagnen var dock indragen, men jag fick några extraflaskor calva att ta med hem som kompensation :)

Ifall det nu ska sparas in åt höger och vänster hela tiden på SAS så kan de ju börja med att sluta dela ut massa extra sprit för folk att ta hem. Här kan de säkert spara någon miljon eller två.

Jag har skrivit till SAS på Facebook och på MySASIdea om försämringarna på longhaul.
Det gör väl inte någon större skillnad tyvärr, men jag ville gärna visa på att det här faktiskt spelar roll.

Det här är riktigt uselt. Jag hde hoppats på ett lyft när det gäller service i C på långlinjerna. Att överhuvudtaget servera maten på en bricka och allt på en gång är som skolbespisning. Dessutom få matlådorna med foliet på, riktigt riktigt dåligt. Det är inte här man spar pengar, det är på ett bra C klass koncept man får kunder. Det lilla extra som behövs i C kostar så lite och att försmra den låga nivå som finns idag är katastrof för SAS.

Står ju ganksa tydligt i artikeln från takeoff.dk hur mycket Champagne/mousserande som serveras:

Apropos drikkevarer på SAS’ fly, så fortalte SAS under sammenkomst i Arlanda-lufthavnen sidste år, at der årligt på flyene drikkes 60.000 normale flasker rødvin, 40.000 flasker hvidvin og 8.000 flasker champagne. Hertil kommer miniflaskerne, der indeholder ¼ af en normal vinflaske. På årsplan bliver der hos SAS drukket 1,5 mio. miniflasker rødvin, 600.000 flasker hvidvin og 200.000 miniflasker champagne.

8000*,75+200 000*0,1875=43 500 L champagne totalt per år. Sen är frågan hur mycket som serveras pre-flight? Min egen gissing skulle vara max 10%.

Och om man ändå räknar på den totala mängden så skulle skatten bli knappt 115 kr/l vilket känns ganska högt!

Last edited:
"Besparingen" är ju inte bara skatten utan också att det inte går åt Champagne (skattad eller ej) före take off.
En besparing som direkt märks av passagerarna dock.

Vet ej om det är nya skattebestämmelser? Till och med utsäkta Asiana serverade inte Champagne före take off när jag åkte fram och tillbaka till Seoul sist, mellan Seoul och Tokyo gick det bra men inte på långrutterna.

Toppen