Senaste nytt

Ingen champagne innan avgång på SAS

Jahaja... :(

Snart ska man väl till och med vara tacksam om man får en plats i kabinen och inte i lastutrymmet!

Nu behöver vi inte överdriva va? Jag kan personligen tycka att det är lite hysteri över att inte bli serverad champagne före take-off, den serveras ju ändå senare. Jag tror nog att dem flesta här vill att SAS ska gå bra, men uppenbarligen har SAS räknat på att det kostar mer än det smakar att servera alkohol på marken, vilket jag kan förstå. Det kanske är dessa besparingar som kan möjliggöra en investering i bättre C stolar.

Nu behöver vi inte överdriva va? Jag kan personligen tycka att det är lite hysteri över att inte bli serverad champagne före take-off, den serveras ju ändå senare. Jag tror nog att dem flesta här vill att SAS ska gå bra, men uppenbarligen har SAS räknat på att det kostar mer än det smakar att servera alkohol på marken, vilket jag kan förstå. Det kanske är dessa besparingar som kan möjliggöra en investering i bättre C stolar.

Det verkar som att ironi inte gör sig så bra i skriven form, åtminstone inte på nätet... :confused:

Det är detaljer som gör en helhet. Orangeröd klädnypa, riktigt salt- och pepparkar, cocktailtilltugg serverat på snyggt porslin istället för en påse med nötter, handdukar på toaletten, champagne före start om man gillar det. Massor av små saker, som säkerligen inte används fullt ut och som säkert kostar en del, men det gör så mycket av helhetsupplevelsen tycker jag. Om detta leder till en bättre stol i C vet jag inte, även om jag personligen tror att det lär dröja ett bra tag. Vi får se hur man löser det där med pensionerna först...

Flög ARN-ORD i dag och kan bekräfta förändringarna. Talade med en FA som sade att de riskerar böter på 5000$ om de öppnar en plomberad vara före take-off.
Hänger det bara på det kan man väl korka upp efter Boarding completed och dörren stängts.Alkoholinsptektörerna lär väl inte köpa biljetter. Och det är väl dessutom svårt att tro att de räknar överblivna slattar efter landning från inkommande flighten,
I värsta fall i plastglas om man kommer för nära take off.

Hänger det bara på det kan man väl korka upp efter Boarding completed och dörren stängts.Alkoholinsptektörerna lär väl inte köpa biljetter. Och det är väl dessutom svårt att tro att de räknar överblivna slattar efter landning från inkommande flighten,
I värsta fall i plastglas om man kommer för nära take off.

Nja, nu är det inget litet källarföretag vi snackar om, utan en verksamhet där allt måste finnas beskrivet om inte annat för att få en konsekvent hantering. Det är inte så bra att beskriva i manualen att man skall servera innan take-off och sedan redovisa något annat.

Om man kan servera alkoholfritt innan take-off och sedan Champagne för den som önskar direkt när fasten-seat-belt har släckts och med den åtgärden spara många sköna sekiner i skatt, då tycker i alla fall jag att det är hål i huvudet att inte göra så :)

Mvh
/NotRyan

Jo, jag inser väl innerst inne att det borde vara så. Förslaget var väl lite sarkastiskt med tanke på att man nu enligt uppgift inte drar sig för att bryta mot lagstiftning när det gäller konsumentskydd. Dessutom var man tydligen beredd att bryta mot lagen om nu kungen eller drottningen var törstiga innan takeoff...

F ö är det mycket olika uppgifter om var alkoholskattegränsen går. Jag har nu hört att den skulle ligga airside, efter push back och efter take off.
I alla fall övriga alkoholregler verkar ju sluta gälla airside international. Man säljer ju alkohol i taxfreen söndagar, och i barerna från tidig morgon i T5.
Men i T4 blev jag en gång nekad vin tio i tolv med hänvisning till att vanliga svenska utskänkningsregler gällde,

Grejen är väl att man redovisar och betalar skatten om Kungen nu skulle råka vara med på flighten, vilket betyder en ökad kostnad för just den flighten, men har man Kungen ombord så har man..

Mvh
/NotRyan

Toppen