Senaste nytt

Ingen champagne innan avgång på SAS

Handlade inte frågan i huruvida de sparade pengar på att servera den i luften "tax free" istället för punktskattad på marken.

Kan tänka mig att Thailand skulle kunna ha någon form av lyxskatt eller tull på champagne.

Champagne upplevde jag som väldigt mycket dyrare i Japan, AHO kanske kan upplysa oss om det beror på skatter eller något annat.

Japanska alkoholskatten på mousserande alkoholdrycker under 25% alkoholhalt är 134.250 JPY(ca 11.500 SEK) per 1.000 liter.

11.500 SEK / 1.000 liter x 0,75 liter(en flaska champagne är ofta i 0,75 liter väl?) = ca 8,62 SEK alkoholskatt per flaska
(Källa: National Tax Agency of Japan)

EDIT: importskatt av 200 JPY(ca 17 SEK) per liter för import av vin/mousserande vin.

17 SEK / 0,75 liter = 12,75 SEK per flaska

(Källa: National Tax Agency of Japan)

Så total skatt för en flaska champagne i Japan är ca 21 SEK.

Last edited:
Ok, jag håller med alla här om att detta inte är så snyggt. Men det är nog lika stort problem med den skandinaviska alkoholpolitiken som det är med SAS. Det förvånar mig inte ett sekund om det är så att SAS får en saftig skatt på att ett glas alkohol serveras medan dörren på flygplanet är öppen... Siffran 5MSEK är svår att bedöma för en lekman som jag, men ingenting förvånar mig gällande skatter. T.ex. vet jag andra som "klagar" på att man inte får G&T i BA F innan resan, men det är samma sak; punktskatter. Jag har också upplevt att det är billigare mousserande som serveras på marken just för att skatterna blir lägre. United (f.d. CO) gör t.ex. detta.

Tyvärr är det så att nu lägger bara SAS sig ner på samma nivå som andra med Salt och Peppar. På LH, BA, LX är det exakt samma upplägg.

Premium produkt? Tveksamt... Men tyvärr är jämförelsen med andra så att alla andra inte är sådär himla bra hellre. LH har dessa "slip, sliding away" stolar, medan BA har engelsk mat. Det sista behöver ingen annan kommentar.

Gällande osten kan det var så enkelt att undersökningar visar att den majoritet inte käkar den, vad vet vi? Så man väljer av kostnadsskäl att ta bort den när den inte används. Hoppas dock man återinvesterar i nya stolar :cool:

Fast det är nog utslaget över alla deras long-haul rutter. Så det blir vad, 1/9 av vad du beskriver? Å andra sidan borde skatterna vara nästan obefintliga i många av destinationerna, så det är nog inte heller helt rätt.

Jo jag tänkte lite på det efter jag skrev det. Men SAS har väl bara 2 long-haul från ARN?. Och det lät som i artikeln att det rörde sig om de svenska avgångarna och skatter. så 253/2 = 126.50:-....känns endå som en märklig siffra.

Man kan ju fundera på varför inte SAS försöker ligga lite över övriga bolag?

Är det verkligen så priskänsligt? Om man höjer priset med 250 SEK på en biljett som kostar 15 000 SEK - 20 000 SEK och då kan lägga mer på service och komfort så borde det "löna sig" i längden.

Man kan ju fundera på varför inte SAS försöker ligga lite över övriga bolag?

Är det verkligen så priskänsligt? Om man höjer priset med 250 SEK på en biljett som kostar 15 000 SEK - 20 000 SEK och då kan lägga mer på service och komfort så borde det "löna sig" i längden.

En fråga som alltid när det gäller premium produkten är vem sitter där, och vem betalar? Kan alldeles för lite om SAS verksamhet, men skulle bli förvånad om inte kabinen är ganska full av avtalskunder, och då spelar allt en roll...

Toppen