Senaste nytt

Ingen champagne innan avgång på SAS

Kricka

Medlem
Tråkigt att höra då jag på 90-talet hade några av mina allra bästa flygningar just med SAS
på Peking resp. Tokyo vad gäller just mat, dryck och service !
 

Jonas H

Medlem
Visserligen åkte jag bara Economy Extra men alla försämringar sammantaget det senaste året har gjort att det inte finns särskilt mycket mer att försämra där. Den lilla klädnypans försvinnande gjorde att jag dristade mig till ett inte alls särskilt surt utan hyfsat faktabaserat inlägg på SAS Facebook-sida efter SK903 i söndags.
Svaret blev detta:
Hej Jonas. Du kan läsa mer om vad det är för skillnad på economy extra och de övriga service klasserna via denna länk. http://www.sas.se/allt-om-resan/ombord/resa-till-ovriga-varlden/
Ja, vad finns det att säga? Man känner sig lite idiotförklarad av ett sådant svar, men det visar mera på attityden till de kunder som klagar.
 

agehall

Medlem
Pinsamt. Sänker de priserna på biljettern också eller får man betala samma pris för sämra produkt?

Att de skulle spara 5mille låter lite optimistiskt. om man tar i snitt att det är en load på 27 passagerare * 365(dagar) * 2 (ToR) så får man 19710passagerare. sedan 5 mille delat på 19710 = 253:-
Så tror man att man ska kunna spara c:a 253kr per passagerare i skumpa skatt....så är man nog jäkligt mycket ute och cyklar..

Fast det är nog utslaget över alla deras long-haul rutter. Så det blir vad, 1/9 av vad du beskriver? Å andra sidan borde skatterna vara nästan obefintliga i många av destinationerna, så det är nog inte heller helt rätt.
 

Bringman

Medlem
En ur besättningen berättar att man sparar 5 miljoner i skatter på att inte servera champagen före take off. Är inte 5 millar växelpengar för SAS med tanke på omsättningen?
/Sodaboy

I Sverige är alkoholskatten på en falska vin 16 kr.
Om man förenklar och räknar med att denna skattesats är samma i alla SAS longhaul destinationsländer, Danmark lägre och Norge mycket högre.

(5 000 000 / 365) / 16 = 856 flaskor om dagen.

Det kan inte stämma att SAS serverar 856 flaskor champagne på marken innan avgång.

Besparings- och excelnisse måste se över sina kalkyler
 

Roger J

Medlem
I Sverige är alkoholskatten på en falska vin 16 kr.
Om man förenklar och räknar med att denna skattesats är samma i alla SAS longhaul destinationsländer, Danmark lägre och Norge mycket högre.

(5 000 000 / 365) / 16 = 856 flaskor om dagen.

Det kan inte stämma att SAS serverar 856 flaskor champagne på marken innan avgång.

Besparings- och excelnisse måste se över sina kalkyler

856 flaskor om dagen *innan avgång* på avgångarna från Sverige, Danmark och Norge (tror inte t.ex. Thailand tar 16:- per flaska). Sedan spar de ju i och för sig in på själva Champagneflaskan också eftersom passagerarna dricker vatten istället. Låter hur som helst optimistiskt, det håller jag med om.
 
Oavsett vad de drar in på i C är det en försämring i det de kallar för sin premiumprodukt. Saker och ting har tyvärr blivit sämre. Och SAS kommer inte vända förlust mot vinst bara för att de sparar in på; papperservetter i business toa, liten klädnypa, JD, NF i C intra Europa osv osv osv...mao- allt som de har försämrat.
Så vad ska man göra? I min mening, konka bolaget och starta upp. Problemet med SAS är alltifrån ägandestrukturen till enorma personalkostnader. Är mitt inne i en spännande bok, SAS-konsten att sänka ett flygbolag. Mycket intressant läsning måste jag säga. Jag har plöjt igenom de första 150 sidorna och kan så här långt konstatera att SAS glanstid var före avregleringen. Under Janne Carlzons tid. Och mycket av detta ligger fortfarande kvar hos personalen. Det syns på personalens avtal. Har man t ex. varit anställd i bolaget sedan 1975 säger det sig självt att lönen är betydligt högre än hos en flygvärd på t ex. Norwegian. SAS har alledes för stora kostnader, de har piloter som blev överflyttade från Linjeflyg på 90-talet. Och där gick korkskaft på SAS med på att ge dem anställningsvillkor som gav en 100% anställningstrygghet.
Nej många undrar hur det kommer gå för SAS, ärligt talat vet inte jag. Jag gillar SAS på något sätt. Jag uppskattar deras styrkor i företaget t ex. grym OTP. Och det kommer alltid finnas en efterfråga att från Sverige resa. Och det kommer finnas plats för 2 flygbolag i Sverige. SAS har inga problem att fylla sina plan, men deras kostnader är för höga. Det är det stora problemet.

Att hålla på med de gör nu och sparar in på grus, när de borde spara in på berg- det är bara irriterande och försämrar sitt varumärke.
 

MarcusC

Medlem
Kan ju bara instämma i att många små neddragningar skapar ett sämre rykte. Konkurrensen är ju rätt hygglig på många av SAS long haul linjer varför man borde måna om sin business produkt och rykte mer än vad som görs med alla dessa små försämringar/neddragningar?!
 

Bringman

Medlem
856 flaskor om dagen *innan avgång* på avgångarna från Sverige, Danmark och Norge (tror inte t.ex. Thailand tar 16:- per flaska). Sedan spar de ju i och för sig in på själva Champagneflaskan också eftersom passagerarna dricker vatten istället. Låter hur som helst optimistiskt, det håller jag med om.

Handlade inte frågan i huruvida de sparade pengar på att servera den i luften "tax free" istället för punktskattad på marken.

Kan tänka mig att Thailand skulle kunna ha någon form av lyxskatt eller tull på champagne.

Champagne upplevde jag som väldigt mycket dyrare i Japan, AHO kanske kan upplysa oss om det beror på skatter eller något annat.
 

palmen

Moderator
Pinsamt. Sänker de priserna på biljettern också eller får man betala samma pris för sämra produkt?

Att de skulle spara 5mille låter lite optimistiskt. om man tar i snitt att det är en load på 27 passagerare * 365(dagar) * 2 (ToR) så får man 19710passagerare. sedan 5 mille delat på 19710 = 253:-
Så tror man att man ska kunna spara c:a 253kr per passagerare i skumpa skatt....så är man nog jäkligt mycket ute och cyklar..

SAS har ju dock mer än 1 plan i flottan för långlinjerna, så ekvationen går kanske ihop i alla fall.
 
Toppen