Oavsett vad de drar in på i C är det en försämring i det de kallar för sin premiumprodukt. Saker och ting har tyvärr blivit sämre. Och SAS kommer inte vända förlust mot vinst bara för att de sparar in på; papperservetter i business toa, liten klädnypa, JD, NF i C intra Europa osv osv osv...mao- allt som de har försämrat.
Så vad ska man göra? I min mening, konka bolaget och starta upp. Problemet med SAS är alltifrån ägandestrukturen till enorma personalkostnader. Är mitt inne i en spännande bok, SAS-konsten att sänka ett flygbolag. Mycket intressant läsning måste jag säga. Jag har plöjt igenom de första 150 sidorna och kan så här långt konstatera att SAS glanstid var före avregleringen. Under Janne Carlzons tid. Och mycket av detta ligger fortfarande kvar hos personalen. Det syns på personalens avtal. Har man t ex. varit anställd i bolaget sedan 1975 säger det sig självt att lönen är betydligt högre än hos en flygvärd på t ex. Norwegian. SAS har alledes för stora kostnader, de har piloter som blev överflyttade från Linjeflyg på 90-talet. Och där gick korkskaft på SAS med på att ge dem anställningsvillkor som gav en 100% anställningstrygghet.
Nej många undrar hur det kommer gå för SAS, ärligt talat vet inte jag. Jag gillar SAS på något sätt. Jag uppskattar deras styrkor i företaget t ex. grym OTP. Och det kommer alltid finnas en efterfråga att från Sverige resa. Och det kommer finnas plats för 2 flygbolag i Sverige. SAS har inga problem att fylla sina plan, men deras kostnader är för höga. Det är det stora problemet.
Att hålla på med de gör nu och sparar in på grus, när de borde spara in på berg- det är bara irriterande och försämrar sitt varumärke.