Senaste nytt

Hur uppnå högre status hos Eurobonus - din strategi efter 1 december 2018

Det är lite trist att det blir på det här viset för jag har en hel del Miles & More-miles och Eurobonuspoäng som nu kommer att bli ännu svårare att göra av med eftersom jag blir tvungen att flyga på fler revenue-biljetter och färre bonusbiljetter och revenue-biljetterna kommer inte att gå att uppgradera för mina miles.
Jag förstår inte hur du resonerar. Det blir inte svårare att göra av med poäng bara för att du inte når EBG - snarare får lättare att göra av med dem eftersom vissa rabatter faller bort.

For å få BA gull må du ha 1500TP. En reise fra ARN-LHR-JFK i C gir deg 40+140TP. Legg til en connection i USA så er det 40 til. Fly via HEL så er der 80TP til. Dette blir da maks 300TP en vei eller 600TP t/r. Da er det ikke nok med 2 turer til USA for å få gull.
Jo, men om du är ute efter att maximera på något sätt och flyger så vore det ganska amatörmässigt. Flyger du ARN-HEL-LHR-ORD-BOS-NYC tex får du (40+80+140+40+40)*2 = 680TP. Om man maximerar ännu mer och flyger till västkusten eller Hawaii så får du ännu mer. Så även om man numera bara får TP för business i USA, så är det fortfarande fullt möjligt att få bortåt 1000TP/resa.

Lite moment 22 här minst sagt. :confused: Å ena sidan har du naturligtvis rätt. Å andra sidan är väl ett av syftet med forumet att vi ska hjälpa varandra till ett medvetet resande. Ett medvetet resande för mig innebär bland annat att jag ska få ut (för mig) mesta möjliga "bang for the buck", exempelvis genom, sweetspots, vilket kanske inte alltid överensstämmer med flygbolagens drömkund...
Absolut ska vi tipsa varandra om saker och ting.
Men att klaga på saker och säga att de ska tas bort mm är bara att driva fokus till något som inte behöver få fokus.

Jag förstår inte hur du resonerar. Det blir inte svårare att göra av med poäng bara för att du inte når EBG - snarare får lättare att göra av med dem eftersom vissa rabatter faller bort.
Jag har ett begränsat antal semesterdagar per år och kan åka på max X antal semesterresor per år och av dessa resorna måste Y inbringa tillräckligt med statusmiles för guldkortet och resterande Z = X-Y resor kan vara bonusresor. Med de här förändringarna går Y upp och därmed går Z ner.

Jag har ett begränsat antal semesterdagar per år och kan åka på max X antal semesterresor per år och av dessa resorna måste Y inbringa tillräckligt med statusmiles för guldkortet och resterande Z = X-Y resor kan vara bonusresor. Med de här förändringarna går Y upp och därmed går Z ner.
Så flyg Y1 i premiumkabiner och Y2 i economy så är problemet löst. Om Y=Y1+Y2 så kan tillochmed Y bli mindre i framtiden än vad det är nu så att du får ännu mer tid till Z.

Jag tycker det är kul att läsa hur guldkortet engagerar :) Någon skrev "hobby" andra skrev "status känns bra". Ja, varför inte? Det finns inga rätt eller fel, bara det som passar varje enskild medlems behov och förutsättningar. Dessa är olika, och jag tycker det är facinerande och spännande att läsa hur olika medlemmar resonerar.

I mars 2019 kommer jag fira tjugoårsjubileum sedan jag hamnade i träsket. I mars 1999 blev jag Star Alliance Gold via SAS EuroBonus första gången, och har haft någon form av Star Gold varje år sedan dess, nu senaste 4 år dubbla Star Gold via EuroBonus och Miles & More, samt BAEC Gold. Senator blev jag under sommaren 2001, och har kvalat varje år sedan dess.

Jag har dock valt en kombinerat professionell och privat livsstil som är byggd runt att inte vara anställt. Så jag tar bara uppdrag som möter de behov jag har av resor, samt jag har fokuserat så att jag kombinerar ledighet med jobbresor. Jag räknar aldrig semesterdagar eller annat. Självklart finns det gånger när man känner att det skulle vara skönt att bara hämta ut lön utan samma ansvar, men sen tänker jag på att resa på en konferens i Las Vegas i ekonomiklass, plötsligen är jag tillbaka i min värld. Min sambo är också egenföretagare och hon håller på att både utveckla verksamheten vid att anställa samt digitalisera så vi kan bo utomlands några år om vi skulle önska.

Jag kommer nog tyvärr byta primärt program till Sky Team antagligen Delta Skymiles. Egentligen passar mig Delta bättre, men jag har kört Sas på mina transatlantiska flygningar och United inrikes i USA. Nu kommer jag tappa en hel del poäng på flygningarna med Sas, och då känns det inte värt att fortsätta åka med Sas.

Påverkar inte mig. Jag flyger nästan aldrig med SAS. Mina destinationer är Bangkok och Sydamerika.

Jag kommer fixa EB Guld genom Amex Elite + MC Premium, + Avianca longhaul ekonomi (ofta 100% i ekonomi till EB) eller en *A First eller businessbiljett på kampanj.

Helt klart intressant frågeställning och jag tänkte spontant: Jamen, då kan jag ju komma in i loungen och ha med extra bagage.
Fast båda dessa kan man ju köpa för några hundralappar så det argumentet faller på sin egen orimlighet egentligen.

Det andra jag tänkte på som jag själv tycker är bra med EBG är loungetillgång på andra flygplatser med andra flygbolag när man är ute på vift.
Fast det är nog det enda jag kan komma på nu....

Edit: Fasttrack är ju faktiskt bra att ha också.

Fast på vilka resor ska man nyttja dessa förmåner om man inte reser?

Jag tror det var lite så Senator menade...

Last edited:
Toppen